handdator

Visa fullständig version : Negativa effekter på njur- och leverfunktion vid högt proteinintag?

Pretender
2005-04-13, 07:06
Finns det några studier som visar på detta, har inte själv lyckats hitta något.

Var och tog ett blodprov för ett tag sedan (pga. att jag åt medicin, med biverkningar som bl.a. drabbade levern), hursomhelst så sa läkaren att proteinpulver och ett allmänt högt proteinintag kan ha negativa effekter på lever- och njurfunktion. Drog ned proteinintaget i alla mål utom det efter träning. Har dock återgått till c:a 2g/kg kroppsvikt igen nu när läkemedelsintaget upphört.

Kan kanske köpa njurfunktion... ökad halt aminosyror i blodet --> högre halter av urea --> ökad stress av njurarna.

Någon (i.e. King Grub :D eller någon annan duktig) som kan klargöra detta för mig?

King Grub
2005-04-13, 07:14
http://www.sportsnutritionsociety.org/site/admin/pdf/Manninen%20SNRJ%201-1-45-51-2004.pdf

King Grub
2005-04-13, 07:16
"High protein intakes have been suggested to
pose a risk for the kidneys but, in healthy individuals
with no underlying kidney disease (presumably most
elite athletes), there is no evidence for harm to kidneys
with higher intakes."

J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes. Tipton KD, Wolfe RR.

Pretender
2005-04-13, 07:24
http://www.sportsnutritionsociety.org/site/admin/pdf/Manninen%20SNRJ%201-1-45-51-2004.pdf

Tackar!

Var söker du för att få fram studier förresten? Testade själv pubmed.com och sciencedirect.com men hittade inget värt att nämna.

Lizard
2005-04-13, 07:51
Tackar!

Var söker du för att få fram studier förresten? Testade själv pubmed.com och sciencedirect.com men hittade inget värt att nämna.

Hur man hittar är mer än halva jobbet. Det går inte bara att googla på pubmed utan man får följa referenser och referenser på referenser.

Lizard

Pretender
2005-04-13, 13:20
För att kunna följa en referens... måste man väl först ha en referens innehållande referenslista :) Alltså en sökning måste äga rum... men jag sökte väl troligtvis på fel nyckelord.

Undrade egentligen mest om jag missat någon databas med mer idrottsinriktade studier som behandlar det jag är intresserad av. De jag nämnde ovan är ju ganska omfattande.

/P