handdator

Visa fullständig version : Järnrik föda?

arne
2005-04-12, 18:53
Behöver tips på föda med mycket järn i, har en bekant med blödarsjuka, och som pga det behöver extra mycket järn.

Sverker
2005-04-12, 19:03
Mat gjord på blod.
Blodpudding, palt t e x.
Allt kött. Främst nöt och hästkött.

Blod och kött innehåller hemejärn som är den form av järn som kroppen lättast tar upp.

arne
2005-04-12, 19:05
Blodpudding äter han redan regelbundet, samt kosttillskottet Blütensaft. Mycket kött, ok. Finns det något mer? Har hört att Broccoli ska innehålla en hel del.

Sverker
2005-04-12, 19:11
Livsmedelsverlkets databas säger 0.7 mg per 100 g Broccoli.

Detta järn har inte alls samma upptag som hemejärnet.
Vegetabiliskt järn tar du upp ca 10 % av. Hemejärn kan du ta upp 20 - 30 % av ;)

Jolene
2005-04-12, 19:30
Jag har hört talats om Blutsaft från hälsokosten, har för mig att det är järnrikt?

blekfet2
2005-04-12, 19:47
Jag har hört talats om Blutsaft från hälsokosten, har för mig att det är järnrikt?

absolut...min gavida brud smaskar i sig skiten just nu..=)

finns på de vanliga matbutikerna!

Lizzie
2005-04-12, 20:18
Ja, allt kött är ju järnrikt. Säg åt honom oxå att äta C- vitamin till sina järnrika måltider, så tar kroppen lättare upp järnet.

blekfet2
2005-04-12, 20:41
Behöver tips på föda med mycket järn i, har en bekant med blödarsjuka, och som pga det behöver extra mycket järn.

det är inte så att du oxå är gravid, arne :laugh:

Mac
2005-04-13, 07:06
Han kan ju köpa järntabletter på apoteket! Fick själv käka såna när jag hade lågt blodvärde :thumbup:

Styx
2005-04-14, 12:33
Mac, konstaterade dom järnbrist på dig, och varför hade du det i sånna fall?
Lite nyfiken bara :)

Mac
2005-04-14, 14:00
Mac, konstaterade dom järnbrist på dig, och varför hade du det i sånna fall?
Lite nyfiken bara :)

Jag ville börja lämna blod/plasma och då tog de prover för att se så att allt är ok.! Dessa tester visade att jag hade lågt blodvärde.....Jag tror det berodde på att jag åt alldeles för lite i jämförelse med hur jag tränade osv..-.-Jag ska iväg å testa mig i slutet av maj och se om blodvärdet har blivit bättre...jag känner mig mycket piggare och har mer ork. Tilläggas bör att jag har börjat äta mer mat och mer varierat. Jag käkade upp 1 burk under perioden november-december 2004! Jag vägde väldigt lite vid denna tid oxå...har ökat ca 7kg sen jul och jag måste lägga på mig mycket runt 7 kg till,,men det får ta den tid de tar.. :thumbup: Bara å :eating: :bpump: :whipped:

Skrev lite snabbt ihop detta...hoppas det är läsbart!

Styx
2005-04-15, 09:08
Ok, frågade därför man ska inte bara konstatera järnbrist och sen sätta in järn, speciellt inte hos män, då väntar oftast istället trevliga tarmundersökningar. :)
Man ska reda ut varför det är brist på järn.
Men nu kanske det fanns hyffsat starka skäl till att tro att bristen berodde på för lågt järnintag tillsammans med tillväxt/träning så dom nöjde väl sig med det.

Mac
2005-04-15, 12:45
ska som sagt gå iväg å kolla upp blodvärdena snart....för att se så de har blivit bättre! Nackdelen med när man käkar järntabletter är att man blir dålig i magen!