Visa fullständig version : Konstigt illamående
Ja, jag tar väl historien från början, även om det kanske inte har något med saken att göra... För ett par veckor sedan testade jag att öka dosen maltodextrin en aning för jag anade att jag fick i mig lite för lite. Detta ledde till att jag spydde på gymmet. Efter att jag hade spytt måde jag helt bra igen. Nu i helgen prövade jag samma sak igen för att förskäkra mig om att det inte var en isolerad händelse. Denna gången kände jag mig spyfärdig, men drack så sakta att jag inte spydde. Men det lustiga var att denna gång försvann inte riktigt spyfärdigheten. Jag mådde lite dåligt flera timmar efter åt. Nu de senaste dagarna har jag inte kunnat äta ordentligt utan att känna en viss nivå av illamående. Några gånger har jag varit riktigt nära att spy. I övrigt känner jag mig inte ett dugg sjuk.
Det verkar otroligt att illamåendet efter maltodextrinet skulle ha så långvarig effekt, så det är kanske inte relevant, men känslan efter att jag äter något nu är väldigt lik känslan jag hade i gymmet.
Kan jag ha utvecklat en intolerans mot något bara sådär?
Metal_boy_
2005-04-12, 12:33
Jag är redan skeptisk till snabba kolhydrater innan passet. Testa att äta vanmlig mat en tim innan istället.
Det verkar ju som att många mår skit av dom där före och undertränings-drinkarna, så det verkar inte va nån hit direkt
Ja, jag tar väl historien från början, även om det kanske inte har något med saken att göra... För ett par veckor sedan testade jag att öka dosen maltodextrin en aning för jag anade att jag fick i mig lite för lite. Detta ledde till att jag spydde på gymmet. Efter att jag hade spytt måde jag helt bra igen. Nu i helgen prövade jag samma sak igen för att förskäkra mig om att det inte var en isolerad händelse. Denna gången kände jag mig spyfärdig, men drack så sakta att jag inte spydde. Men det lustiga var att denna gång försvann inte riktigt spyfärdigheten. Jag mådde lite dåligt flera timmar efter åt. Nu de senaste dagarna har jag inte kunnat äta ordentligt utan att känna en viss nivå av illamående. Några gånger har jag varit riktigt nära att spy. I övrigt känner jag mig inte ett dugg sjuk.
Det verkar otroligt att illamåendet efter maltodextrinet skulle ha så långvarig effekt, så det är kanske inte relevant, men känslan efter att jag äter något nu är väldigt lik känslan jag hade i gymmet.
Kan jag ha utvecklat en intolerans mot något bara sådär?
Springer du och dricker och pissar hela tiden?
Springer du och dricker och pissar hela tiden?
Nja, det tycker jag inte. Jag gör varken det ena eller det andra i skolan. Hemma dricker jag kanske 0,5-1 liter vatten om dagen, och jag pissar i princip bara på morgonen och före träningen.
Metal boy, du missförstod, jag tog kolhydraterna efter träningen.
Ok, problemet kvarstår, så jag toppar lite.
Jag blir alltså väldigt lätt illamående om jag äter en normalstor portion mat. Havregrynsgröt av 2 dl gryn är tillräckligt för att jag ska bli lite illamående. Detta varar ibland i flera timmar efter att jag har ätit. Mindre mål funkar bra, ett par bananer kan jag äta utan problem.
Finns det någon som har nån teori om vad det kan vara? Det kan ju vara nån sorts magsjuka bara, men den är ganska konstig i så fall. Nu är det ju helg, så doktorn lär väl inte vara så sugen att prata med mig, men på måndag blir jag nog tungen att knalla dit om det inte har blivit bättre.
Kan ju vara ngn matallergi eller överkänslighet av ngt slag, eller magproblem.
Nja, det tycker jag inte. Jag gör varken det ena eller det andra i skolan. Hemma dricker jag kanske 0,5-1 liter vatten om dagen, och jag pissar i princip bara på morgonen och före träningen.
Metal boy, du missförstod, jag tog kolhydraterna efter träningen.
0,5-1 liter vatten är som piss i gräset, drick mer!
ölobrännvin
2005-04-16, 13:33
0,5-1 liter vatten är som piss i gräset, drick mer!
Nej drick så att du pissar vitt och drick inte bara saft, mjölk och juice, en överdriven vatten konsumtion kan sköja med massa viktiga mineraler. Om jag dricker för mycket så blir jag skakis och pissar oavbrutet tills jag får vätskebrist istället.
nja 0,5-1 liter vatten är verkligen i det minsta lagret, drick mer vatten fö även om det inte är kopplat till detta problem, att oroa sig för att dricka FÖR mycket vatten behöver nog knappast någon då det krävs en enorm mängd för att kunna rubba balansen i kroppen
Magkatarr kanske? Testa att gå till apoteket och ta Novalucol eller RennieQ eller...
Info:
http://www.helhetsdoktorn.nu/magkatarr.htm
Det där låter som ett typiskt läkarbesök.
Gissningsvis blir det till att utstå gastroscopi(?) för det kan vara vad tusan som helst. Efter att ha läst inledningen tippade jag på Celiaki, dvs glutenintollerans, men då brukar man tåla havre...
Laktosintollerans alltså att ha en nedsatt förmåga att bryta ner laktos/mjölksocker kan vara en annan möjlig orsak men det brukar bli rejält rummel i magen och tillhörande diareé...
Nä, jag vet inte utan du får utredas av behörig läkare.
Lycka till.
Lizard
Det där låter som ett typiskt läkarbesök.
Gissningsvis blir det till att utstå gastroscopi(?) för det kan vara vad tusan som helst. Efter att ha läst inledningen tippade jag på Celiaki, dvs glutenintollerans, men då brukar man tåla havre...
Laktosintollerans alltså att ha en nedsatt förmåga att bryta ner laktos/mjölksocker kan vara en annan möjlig orsak men det brukar bli rejält rummel i magen och tillhörande diareé...
Nä, jag vet inte utan du får utredas av behörig läkare.
Lycka till.
Lizard
Ja, det var precis så jag tänkte. Först var jag ganska säker på att det var laktosintolerans, för det var pga gröten (med mjölk) som jag först märkte det. Men sen fick jag samma problem av andra saker.
Nåja, du har säkert rätt, ska som sagt uppsöka läkare så snart som möjligt. Tänkte bara kolla först i fall nån hade upplevt samma sak. Tack ändå =)
Nej drick så att du pissar vitt och drick inte bara saft, mjölk och juice, en överdriven vatten konsumtion kan sköja med massa viktiga mineraler. Om jag dricker för mycket så blir jag skakis och pissar oavbrutet tills jag får vätskebrist istället.
det där med färgen på urinen är väl en ännu sämre markör än hur törstig man är, som även det är dåligt ;)
det där med färgen på urinen är väl en ännu sämre markör än hur törstig man är, som även det är dåligt ;)
Nä? Dricker du för lite så blir urinen gul, svårare än så är det inte?
Nja, det finns en del sorters mat som kan ge urinen en rolig (?) färg även om man dricker mycket, t.ex. rödbetor. Nu är det visserligen inte så lätt att (miss-)tolka cerise urin som ett tecken på att man dricker för lite, men det finns säkert sådant som kan göra den gul också (jag har för mig att någon har nämnt kreatin?). Det är svårt att rent förgifta sig med vatten, men det är onödigt att dricka för mycket, om inte annat så för att man på sikt kan få smärre problem med "hållet" ... 0,5-1 liter som trådskaparen skrev tycker dock även jag verkar i minsta laget. Jag gissade för min del att jwzrd ställde frågan p.g.a. misstanke om oupptäckt diabetes?
F.ö. håller jag helt med Lizard om att det hela låter som en fråga för farbror doktorn (inte forumsdoktorn ... ;) ).
Hur har det gått? Har du varit hos doktorn?
Hur har det gått? Har du varit hos doktorn?
Nej, har inte brytt mig om det för jag är ganska säker på att jag har klurat ut vad det är på egen hand. Det är mjölken. Det gick bra i några dagar när jag lade om dieten, men sedan fick vi mannagrynsgröt i skolan, och då blev jag dålig igen. Samma sak hände när jag åt stuvade makaroner. Har nu köpt laktosfri mjölk, och det har än så länge funkat bra. Vi får se om jag masar mig till doktorn nån dag när jag har tid, bara för att få det bekräftat. Det är väl inte mycket doktorn kan göra, förutom att råda en att köpa laktosfri mjölk?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.