handdator

Visa fullständig version : Aj! Ryggproblem!

raQblad
2005-04-10, 17:29
Var idag på gymet o körde marklyft.
Ville slänga på lite till så det blev totalt 90kg (brukar köra 70-80 annars). Jag körde först 5reps 1 set. Andra setet gick det bra till den 4:e reppen.
Då snärtar det till i ryggen (ni vet..."SNAP!") och jag känner direkt att nåt inte är rätt så jag släpper skivstången och ringer efter skjuts hem direkt.
Talade med mor min som ska ringa naprapaten imorgon. Morsan kladdade in mig med Ipren Gel (nån muskelsalva).

Jag har blivit sne nu, endast en timme efter olyckan. hela överkroppen har vridit sig typ.

Om någon kan posta en anatomi/muskel karta så kan jag ringa in stället där det gör ont...och någon kanske varit med om nåt liknande eller vet hur jag skagöra för att det ska gå över? *cry*

Tack..fyfan så less man blir alltså.

aliquis
2005-04-10, 17:48
http://www.exrx.net/Graphics/ErectorSpinae.gif
Jag känner mig också sne, vid pullover, bänk, militärpress.. och när jag hänger tillbaka stången i böj. Vet inte hur mycket som är acceptabelt och vad man kan göra åt det.

Hade du böjd rygg när du körde? Luft i magen?

raQblad
2005-04-10, 17:53
Just där 1:an och halva 2:an är, där har jag jävligt ont. Det är runt just siffrorna där. Man försöker väl alltid vara rak, men det händer väl att man böjer sig. Kanske det jag gjorde..huja. Hoppas man kan gå till skolan imorn, har flera prov som jag måste göra! Paniken alltså... :(

bubbe
2005-04-10, 18:04
i bästa fall en mindre sträckning i muskeln, betyder vila och lättare träning så småningom, svårare sträckning kan ta flera mån. diskbråck tror jag inte. men naprapaten så snabbt som möjligt för diagnos.

Yip_man
2005-04-10, 18:08
Lite dum fråga kanske men hur ser din uppvärmning ut?

raQblad
2005-04-10, 18:14
Bubbe: Okej...låter lugnande iaf, för det gör ont och man blir rätt orolig. Jag ska somsagt till naprapaten så snabbt som möjligt, det är en av min morsas vänner så det lär bli VIP tid *rolleyes*
Hört att promenader är bra vid ryggont, så jag ska börja lite lätt o se hur det artar sig.

Yip: Det brukar oftast bli 5-10 minuter på löpbandet följt av uppvärmning av den specifika muskeln. I detta fall marklyft med stång och inga vikter 20reps. Sedan marklyft 40kg 10reps. Då känner jag mig rätt varm iaf..?

Sheogorath
2005-04-10, 18:19
När du blivit frisk kanske du ska testa Max-OT-systemets uppvärmning. Om du har en grafritare eller motsvarande kan du programmera in kvoterna på varsin bokstav så kan du snabbt och enkelt räkna ut dina vikter för uppvärmningsseten om du har med dig räknaren till gymmet. Visst, det tar någon minut, men man håller sig skadefri i högre utsträckning än om man går på känn som nybörjare.

Uppvärmning:

12 x 46,7% av arbetsvikten; vila 2 minuter.
10 x 46,7% av arbetsvikten (korta pumpande reps); vila 1 minut.
6 x 65,4% av arbetsvikten; vila 2 minuter.
3 x 77,8% av arbetsvikten; vila 2 minuter.
1 x 89,7% av arbetsvikten; vila 2 minuter.

Efter dessa fem uppvärmningsset följer arbetsseten. För övningar efter förstaövningen som är olik förstaövningen kan man göra en acklimatisation innan man går på arbetsviktena, vilket är de två sista, eller det sista, av uppvärmningsseten. Jag gör två AC-set (dvs 3 x 77,8% och 1 x 89,7%) om övningen är väldigt tung och/eller olik föregående övning (som mark efter framåtböjd hantelrodd), men bara ett set (1 x 89,7%) om det är en övning som jag redan är väldigt uppvärmd för (som liggande tricepssträck som ligger efter 10 arbetsset press) men ändå känner att jag vill "känna in" innan jag lastar på med maxvikt.

Om du har ork så testa detta. Jag använder systemet i varje pass.

Fatalist
2005-04-10, 21:38
Lite OT, ni får ursäkta mig, men tycker du inte att det gått lite väl långt när man tar med sig en grafritare till gymmet? *rolleyes*

raQblad
2005-04-11, 13:38
Tror ärligt talat inte att jag orkar göra det så komplicerat, det ska ju vara roligt.
Nåväl. Mor min snackade med en sjukgymnast som skulle kika på mig, så det blev ingen naprapat då iaf. Sjukgymnaste sa att de var bättre så, så skulle jag komma igång fortare igen.

Vi får se när jag får tid hos dom då...

Förövrigt känns ryggen bra mkt bättre än igår. Nu kan jag gå utan större problem, bara ibland det krampar till. Är lite stel i hela ryggen nu, förmodligen då den stabiliserar den skadade muskelns frånvaro (?). Däremot var det tufft att somna igårnatt...så det blev ingen skola idag.

Sheogorath
2005-04-11, 14:22
Lite OT, ni får ursäkta mig, men tycker du inte att det gått lite väl långt när man tar med sig en grafritare till gymmet? *rolleyes*

Hur svårt är det? Den ligger i ytterfacket, man tar upp den, knappar in sin träningsvikt och multiplicerar med bokstaven där man lagrat kvoten, avrundar till närmsta möjliga viktsteg, skriver upp det på en liten lapp, lägger tillbaka den i ytterfacket och går och fyller på vattenflaskan och beger sig ner mot vikterna.

Sve
2005-04-12, 06:03
hehe, kan du inte värma upp utan att du ska knappa in det i en miniräknare så är det ju ngt som är fel.

AngelLove
2005-04-12, 07:09
Sheo, jag har iofs ingen grafritare med mig men jag gör en snabb huvudräkning istället. Uppvärmningen enligt M-OT har hjälpt mig mycket, och på samma sätt som du kör man 1-2 Ac-set innan nästa övning..

Till er andra, vill ni inte ha med kalkylatorn ner... räkna ut det hemma innan heller gör en lättare räkning med 50%, 65%, 75%, 90%. Huvudet har ni väl iaf med er ner ?? *rolleyes*

Sheogorath
2005-04-12, 13:57
hehe, kan du inte värma upp utan att du ska knappa in det i en miniräknare så är det ju ngt som är fel.

"Kan du inte äta utan att väga maten är det något som är fel", eller?

Vissa utför sin diet, eller träning, (eller båda), mer noggrant än andra. Svårare än så är det inte.

Sve
2005-04-12, 14:41
"Kan du inte äta utan att väga maten är det något som är fel", eller?

Vissa utför sin diet, eller träning, (eller båda), mer noggrant än andra. Svårare än så är det inte.

It aint rocket science duuuuuude.

Sheogorath
2005-04-12, 14:51
It aint rocket science duuuuuude.

Du har nog lite konstigt perspektiv på vad som krävs för att konstruera en raket om du jämför det med att knappa in fyra värden på en miniräknare eller väga upp 180 g kyckling ;). Bara acceptera att vissa vill sköta sånt här noggrannare än andra, ok?

raQblad
2005-04-29, 08:34
Det har nu gått ungefär 2½ vecka sen skadan, och jag känner bara av ryggen lite då o då. har även varit hos en sjukgymnast som klämde lite.
Hon kom fram till slutsatsen att min Bröstrygg var dåligt tränad jämfört med resten av kroppen, därför blev den överbelastad. Det låter ju ganka logiskt faktiskt...

Ska dit idag igen och så ska hon kolla igeonom min teknik på de övningar jag kör, så det ska förhoppningsvis gå bra. Det blir första "styrke" passet på 2½ vecka alltså....jag msåte säga att det har varit alldeles brutalt att inte få träna på sådan lång tid (känns som flera månader! hujja) och det ska bli så otroligt skönt att få komma igång igen.

Ville bara uppdatera lite....

n3ro
2005-05-02, 22:31
Har precis börjat köra marklyft. Effter några uppvärmningssätt körde jag 5 set med 6 rep på 90 kilo. Vilket såhär i effterhand kändes som alldeles för mycket. Har haft smärtor i ryggen sen dess(en vecka sen), det känns dock som helt vanlig tränningsverk. Ungefär hur mycket under vad jag maxar borde jag köra marklyft på? Har tidigare haft mycket smärtor i Erector Spinae innan jag började tränna den. Varit hos läkare om det men hon hittade inga problem.

raQblad
2005-05-03, 09:53
Har precis börjat köra marklyft. Effter några uppvärmningssätt körde jag 5 set med 6 rep på 90 kilo. Vilket såhär i effterhand kändes som alldeles för mycket. Har haft smärtor i ryggen sen dess(en vecka sen), det känns dock som helt vanlig tränningsverk. Ungefär hur mycket under vad jag maxar borde jag köra marklyft på? Har tidigare haft mycket smärtor i Erector Spinae innan jag började tränna den. Varit hos läkare om det men hon hittade inga problem.Enligt vad min sjukgymnast sa, så ska man ta det _väldigt_ lugnt med marklyft - alltså lätta vikter. Jag körde på 95 (6reps) och pajjade ryggen totalt, och har haft total vila i en månad, ska börja nu idag med träningen igen....fast inga marklyft på en månad. Så om du pajjar den är det inget trevligt att se fram emot..

n3ro
2005-05-04, 13:53
Enligt vad min sjukgymnast sa, så ska man ta det _väldigt_ lugnt med marklyft - alltså lätta vikter. Jag körde på 95 (6reps) och pajjade ryggen totalt, och har haft total vila i en månad, ska börja nu idag med träningen igen....fast inga marklyft på en månad. Så om du pajjar den är det inget trevligt att se fram emot..

Men ungefär hur mycket av vad man orkar maximalt bör man köra på för att vara "säker"?

raQblad
2005-05-13, 19:10
Men ungefär hur mycket av vad man orkar maximalt bör man köra på för att vara "säker"?Jag vet faktiskt inte, men prova dig fram långsamt. DU behöver ju inte dra på hur mycket som helst....
Dessutom, till min förvåning, är det tydligen GRATIS att gå till sjukgymnaster om man är under 18....SE PÅ FAN!