Visa fullständig version : Risoligodextrin
Är det någon som vet vilka egenskaper risoligodextrin i pulverform har? GI, till exempel.
WHITEFOLKS
2005-04-08, 00:11
"Rice oligodextrin may be used in meal replacements to provide good texture, as well as a source of low-glycemic carbohydrates." Enligt EAS
Hela produkten skriker högt GI :confused:
http://www.eas.com/glossary/glossary.asp?glos_pk=316
Risstärkelse som är hydrolyserat till den grad att det smakar sött. OK 1/5 av socker är inte så sött men märkbart.
King Grub
2005-04-08, 06:27
Jo, det är nog ren lögn att marknadsföra det som lågglykemiskt. Det är i praktiken maltodextrin, fast med så hög proteinhalt att man inte får kalla det maltodextrin. Samma DE (Dextrose Equivalent). "Oligodextrin's contain about 3% protein, so they cannot be called maltodextrin, although they do have similar D.E. and functionality" enligt en tillverkare.
Låter som en amylopektin som i sig kan komma från snart sagt vilken stärkelserik kolhydratsväxt som helst (majs, potatis..ris).
Lizard
Tack, det var det samma slutsats som jag drog själv. Såg det som ingrediens i en annan MRP.
Låter som en amylopektin som i sig kan komma från snart sagt vilken stärkelserik kolhydratsväxt som helst (majs, potatis..ris).
Lizard
Den är ju uppenbart hårt hydrolyserad eftersom de anger en söt smak på produkten. Desto längre kedjor desto mindre söt smak.
Men skillnaden kan ju vara olika halt maltos ( 1-4-bindning) och isomaltos (1-6-bindning ).
Det kanske du vet Lizard ifall isomaltosen skiljer sig från maltosen när det gäller upptagningshastigheten ?
Den är ju uppenbart hårt hydrolyserad eftersom de anger en söt smak på produkten. Desto längre kedjor desto mindre söt smak.
Men skillnaden kan ju vara olika halt maltos ( 1-4-bindning) och isomaltos (1-6-bindning ).
Det kanske du vet Lizard ifall isomaltosen skiljer sig från maltosen när det gäller upptagningshastigheten ?
Hahaha...nejfan inte vet jag det - det är därför jag läser dina inlägg för att lära mig. Betänk att jag gick ut ur grundskolan med underkänt (2) i kemi :)
Lizard
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.