handdator

Visa fullständig version : Nattmat?

Ruben
2005-04-07, 13:55
Tjena tjena. Jag har skummat runt lite här angående nyttig och bra mat när man tränar. Men en sak som jag intresserar mig lite extra är just att äta mycket typ keso, innan man lägger sig. Som en slags nattmat. Vi säger att man tränar fyra gånger i veckan med inriktning på styrka. Hur fungerar det och är det en viktig del i kosten. Är det att rekommendera? Om detta har tagits upp flera gånger tidigare ber jag om ursäkt för det, men jag orkade bara inte att lusläsa alla trådar.

Sen har jag tänkt på att man kanske ska samla en tråd med färdiga heldags- planer på vad man ska äta under just styrketräning. Detta skulle jag i alla fall ha väldigt stor nytta av och säkert många andra, då man får helt klart för sig vad man ska äta med vad så att man inte blandar ihop det och äter för myckt kolisar eller prottar. Men detta är bara ett tips.

tacksam för alla svar.

King Grub
2005-04-07, 14:13
Hejsan svejsan!

Det skadar inte om du väljer en proteinkälla med långsamt protein innan sänggåendet (keso, kesella, ost, kaseinprotein - kaseinbaserat sådant, helt enkelt). Vanlig proteinrik mat från kött, fisk och fågel är också långsamt och fungerar utmärkt.

Fett tillsammans med proteinet förlänger aminosyreutsöndringen ytterligare.

En mindre mängd lågglykemiska kolhydrater försäkrar dig om att proteinet kommer till sin rätt och inte oxiderar till glukos, samt ökar proteinets anabola effekt, men större mängder kolhydrat innebär negativa effekter på tillväxthormonutsöndring under nattens tidiga skede och kan ha en fettinlagrande effekt.

Junior
2005-04-07, 14:22
Räcker de kolhydrater som finns i t.ex. keso o kesella eller ska man äta t.ex. ett äpple till tro?

Metal_boy_
2005-04-07, 14:42
Räcker de kolhydrater som finns i t.ex. keso o kesella eller ska man äta t.ex. ett äpple till tro?

Jarå, så slänger du i dig några nötter/mandlar med(bra fett) för mättnadskänsla o lite tuggmotstånd.

Junior
2005-04-07, 14:49
Jo, det är ju så jag gör nu... men eftersom jag behöver dra ner lite på energiintaget så är frågan om kolhydraterna i kesellan eller keson räcker eller om man bör trycka i sig ett äpple också...

Min fråga gäller generellt för de produkterna (alltså även för mellanmål) eftersom det blir en del keso o kesella man sätter i sig.

Erkan
2005-04-07, 19:43
Jag skulle rekommendera tonfisk, och 2 bananer som ett bra mellanmål på dagen..

Keso e bra mat de också, bara du får i dig både kaseinprotein och kolhydrater.. Äter du bara keso eller har du det på macka?
Äpple kan du äta ibland, men de innehåller syror som kan göra
dig dålig i magen av för många.

Om du äter bara keso tycker ja du ska lägga de på en fullkornsbrödskiva
så du får tillräckligt med energi.. :eating:

Junior
2005-04-08, 11:29
*rolleyes*

Jag får i mig så mycket energi som jag vill ha i mig, frågan var om man måste äta mera kolhydrater till keso och kesella än vad jag gör för att proteinet inte ska oxidera.

King Grub skriver: "En mindre mängd lågglykemiska kolhydrater försäkrar dig om att proteinet kommer till sin rätt och inte oxiderar till glukos, samt ökar proteinets anabola effekt, men större mängder kolhydrat innebär negativa effekter på tillväxthormonutsöndring under nattens tidiga skede och kan ha en fettinlagrande effekt."

...och min fråga är egentligen då vad är en mindre mängd kolhydrater, räcker det som är i keso o kesella eller måste man ha i sig mer kolhydrater än så?

King Grub
2005-04-08, 11:37
Det finns inget gram-svar på den frågan. :) Det är många faktorer som spelar in. Är dina muskler fyllda med glykogen och ditt blodsocker högt är svaret antagligen "ja". Är dina muskler tömda och blodsockret på fastenivå är det nog "nej".

Junior
2005-04-08, 11:48
Tackar!

Då tror jag att jag fortsätter som jag gör alternativt lägger till en liten mängd kolhydrater till.

Lasse Kongo
2005-04-08, 11:58
om man inte jobbar på formen så föredrar jag ett litet mål mat, som vilket mål mat som helst på dan fast lite mindre portion.

jobbar man på formen föredrar jag enbart protein, kesella, kaseinpulver osv.

Junior
2005-04-08, 18:29
Jag gillar att trycka i mig en näve nötter till också.

Tycker det blir svårt att täcka dagens fettbehov om man inte knaprar nötter eller äter jordnötssmör till mellanmålen (vilket fick det att låta som att det är jobbigt att behöva äta nötter, men det tycker jag alltså inte. :)).

Pellefant
2005-04-08, 18:46
Detta gjorde jag igår som kvällsmat, blev jättebra och mättade. Tar några timmar så måste såklart förberedas.

2-3 äpplen
Kanel
250g keso

Skär varje äpple i 15-20 bitar, blanda med rikligt med kanel, in i 150 graders ugn ca 1,5 timme, låt kallna.

Blanda bitarna med keson och låt stå i kylen åtminstonde 30 min.

Mums.

JAM
2005-04-09, 00:07
För den nyfikne:
För en knapp timme sedan åt jag en dubbelskiva Polarkraft med en burk makrill och kanske ett hekto keso. Till det ett glas mjölk och en halv burk kesella ihoprörd med fun light ice tea lemon. :)

Max
2005-04-09, 21:49
För den nyfikne:
För en knapp timme sedan åt jag en dubbelskiva Polarkraft med en burk makrill och kanske ett hekto keso. Till det ett glas mjölk och en halv burk kesella ihoprörd med fun light ice tea lemon. :)Säkert optimalt om du hade ätit det med grönsaker ;)

skeletron
2005-04-10, 16:28
Går det att äta kesella rent, utan något till? *intressant*

Thony
2005-04-10, 16:29
Går det att äta kesella rent, utan något till? *intressant*

klart det går. Men om du gillar den beska smaken det är en annan femma.

skeletron
2005-04-10, 16:35
Mhm, men men huer beskt är det då? :P Är det s.a.s gott att äta bara det?

klart det går. Men om du gillar den beska smaken det är en annan femma.

King Grub
2005-04-10, 16:35
Prova? Vad vill du ha för svar? 7.5 av 10 på beskhetsskalan? ;)

Max
2005-04-10, 17:49
beskhet: vet inte, jo kanske lite
surhet: 9/10
:)

skeletron
2005-04-10, 18:10
Haha jaha, vad ska man blanda ut skiten med då? hacka skinkbitar? Ha till toinfisken? På mackan? :P

JAM
2005-04-10, 21:03
Haha jaha, vad ska man blanda ut skiten med då? hacka skinkbitar? Ha till toinfisken? På mackan? :P
Rör ihop det med Fun Light. :thumbup:

skeletron
2005-04-10, 21:15
Med Fun light? :| Hur ska det bli

King Grub
2005-04-10, 21:16
Sötsliskigt.

mystic[-_-]
2005-04-10, 21:20
Jag äter kesellan ren. Jag tycker det smakar ok

skeletron
2005-04-10, 21:39
Meh äter ni det? Kesella + fun light tillsammans = bra?

JAM
2005-04-10, 23:15
För en gång skull är Grub helt ute och cyklar. ;) Sötsliskigt blir det endast om man har för mycket Fun Light i. Man häller på lite, rör om, smakar, häller i lite mer, rör om, smakar och nöjer sig med det. Sedan äter man upp allt.

Kesella kan du med fördel blanda i det mesta tycker jag. I köttfärssåsen t ex. Se dock till att det inte kokar! Då skär det sig ordenligt! Vidare kan du blanda i lite kryddor och, säg, ketchup så har du en sås eller dip eller vad du nu vill. Möjligheterna är ju obegränsade...

King Grub
2005-04-11, 06:05

Om du med "bra" menar "nyttigt" så gör Fun Light blandningen varken till eller från, om du inte vill undvika sötningsmedel.

King Grub
2005-04-11, 06:07
För en gång skull är Grub helt ute och cyklar. ;) .

http://www.jammerbabe.com/images/Smiley/talktothehand.gif

Fun Light är alltid sötsliskigt.

skeletron
2005-04-11, 07:04
Drog i mig en utan någon fun light, ska testa med nästa gång... Vilka smaker funkar bäst, tycker ni?

Alcazara
2005-04-11, 07:29
Mina favoriter är Persiko-fun light samt Willys päron-light! Jordgubb är aldeles för sööööt enligt mig...

Loke
2005-04-11, 11:26
Wild berries och hallon tycker jag smakar bra. Jordgubb fungerar i nödfall.

Zera
2005-04-11, 12:55
Jag tycker det blir extra gott om man blandar ner en skvätt mjölk oxå i funlight+kesellan.. det blir lite lösare och inte lika sliskig i smaken.

heljis
2005-04-11, 15:27
Kesella med blåbärssoppa är inte dumt heller! Antagligen ungefär samma sak som med wildberries-fun light. Annars brukar jag hacka i ett äpple i kesellan, otroligt gott!

hasse36
2005-04-11, 16:06
En burk lättkesella blandas med 0,5 dl Fun Light Starfruit och en tsk rapsolja.

skeletron
2005-04-11, 18:22
Varför rapsolja?

King Grub
2005-04-11, 18:25
Bra fettkälla?

skeletron
2005-04-11, 19:15
Jo, men inget som förändrar smaken åt det sämre hållet?

King Grub
2005-04-11, 19:22
Smaklökar är individuella. ;) Du kan inte direkt applicera vad någon annan tycker smakar gott på dig själv. Det finns bara ett sätt att ta reda på det.

skeletron
2005-04-11, 19:42
undrade bara om han åt det för att det det bler nyttigare, eller godare och nyttigare.

Wicked
2005-04-12, 12:26
Hur är det med en bönsoppa innan man lägger sig? Är det långsamt protein i vanliga bönor? Brukar ta en stor skål av det + lite vinäger? Vad tror ni?

// Wicked

King Grub
2005-04-12, 12:28
Är det långsamt protein i vanliga bönor?

Ja, men det är inte fullvärdigt protein heller, om du bara äter bönor.

Metal_boy_
2005-04-12, 12:40
undrade bara om han åt det för att det det bler nyttigare, eller godare och nyttigare.

om du inte vill ha en flottig kesella med rapsolja, så kan du använda dig av nån form av nötter som fettkälla. Jag kör me mandlar och det är supergott

Wicked
2005-04-12, 12:49
Du menar att det har ett lågt biologiskt värde? Då räcker det väl bara att man äter mycket mer av det? Äter lite mandlar också för fettets skull.

// Wicked

skeletron
2005-04-12, 16:15
Cashew!

om du inte vill ha en flottig kesella med rapsolja, så kan du använda dig av nån form av nötter som fettkälla. Jag kör me mandlar och det är supergott

Edan
2005-04-12, 16:44
1-2 burkar med makrill med tomatsås funkar fint :hbang: