Visa fullständig version : Bänkpress på fitnessboll - DIF försäsongstränar!
Finns en fin bild på det överst på en högersida i DN:s DIF-bilaga idag... Ser stabilt ut inför premiären! :rolleyes:
Måste väl finnas bra mycket bättre saker man kan lägga sin tid på?
Vesseldahl
2005-04-06, 15:49
Jag tror det är ganska vettigt, man får ju "gratis" träning av bålen samtidigt. Bålstabilitet/balans är ju förbaskat viktigt... särskilt i idrott där man riktningsändrar, ruschar korta sträckor och sysslar med snabba inbromsningar... Sen tror jag det kvittar hur hårt DIF tränar, de kommer inte plocka hem någon pokal i år. ;)
Ska köpa en för att testa själv(Balansboll, inte pokal).
Måste väl finns vettigare saker att göra på den där bollen än att träna brösten? Stabilt och bra om man vinglar till lite... Nä, inte direkt.
Lillgrabben
2005-04-06, 20:25
Måste väl finns vettigare saker att göra på den där bollen än att träna brösten? Stabilt och bra om man vinglar till lite... Nä, inte direkt.
Det finns flera SL-profeter som rekommenderar att man ska träna en viss del av sin träning liggandes på en stability-ball. Jag är ganska säker på att bl.a. Westside har sådana tankegångar om bl.a. brösthantelpressar samt hantelpressar för axlarna. En liknande metod som jag vet flera som provat är att träna på balansplatta.
Jag tror inte alls att det är ngn dum idé, men det gäller nog att veta vad man gör. Som vid alla annan träning man företar sig.
Varför ska fotbollspelare vara stark i bröst överhuvudtaget?
undrar om en sån där boll håller för mig ;)
undrar om en sån där boll håller för mig ;)
Har du en struts eller emu? :D
Struts måste det vara, såg nu skillnaden mellan våra :)
Har du en struts eller emu? :D
Struts måste det vara, såg nu skillnaden mellan våra :)
tror det är en strüts
För att de sålde bort sin gamla tröga tyngdlyftning till förmån för nåt poppigare. Inte lika bra naturligtvis men ballare....
allan
För att fotboll har närkamper. Lite allmän styrka skadar inte alls.
För de gör ofta rusher, de är ofta inblandade i närkamper.
Vesseldahl
2005-04-06, 22:23
Finns mängder med övningar att göra på balansboll... så de ligger inte bara och kör bröstövningar. Som tidigare skrivits så har man nytta av en hyggligt stark/stabil överkropp när man springer och i närkamper... Så det fyller nog sin funktion.
Skulle tro att de lattjar en hel del med medicinbollar ock... Elitidrottare tränar ofta flera pass om dagen, jag skulle tro att man försöker hitta alternativa metoder för att bygga styrka så att inte folk tappar lust och motivation.
Tränar du upp stabilitet med en balansboll så slipper du väldigt många olika typer av skador. Så jävla enkelt är det. En fotbollspelare tränar bröst precis som den oxå tränar alla andra muskelgrupper.
Jag köpte själv en balansboll för nån vecka sen. Rekommenderas starkt för den som har ont i ryggen eller har taskig stabilitet.
www.balansboll.nu
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.