Visa fullständig version : skum mage
jag har förmodligen världens mest nerjobbade mage! *grr27*
har haft problem med den i några år nu, ibland mer ibland mindre dock.
den sväller upp(som en "bäbis mage". jag är ganska smal i övrigt men med en bäbis/öl mage?!), de gör den nästan dagligen. är hår/lös i magen då å då, sällan "bra" i magen mer en någon enstaka dag.
sedan kan ja få grymt ont i magen(i perioder). och då finns de bara 2 saker som funkar, gå på toa eller lägga av en dånande 10sec fis!
har läst nått om att det tydligen kan vara IBS?
var hos läkaren för nått år sedan, men de hittade inget fel. först trode de att de va magsår sedan lite olika andra teorier, men när de gick så långt så att dom ville kör upp en slang....ja då backade jag ut. de va lixom inte värt å bli av med magonten då *screwy*
så min fråga är vet ni något som ni tror ja kan testa för få bort detta?
kanske någon medicin mot magsmältning?
i övrigt så äter jag bra mat, gröt till frukost, allsidig mat till middag. är brevbärare så motion de får ja nu mer en någonsin.
Mvh,
BeatNec
The_RobRoy
2005-04-05, 11:46
Det verkar som din mage sväller upp av någonting du äter, du kanske har dålig tollerans mot laktos?
Du kanske är orolig över nåt :D Då brukar man få ont i magen osv.. Hade jag iaf! Stress kan väl göra de också
Jag tycker oxå att det låter som en intolerans. Min syrra är laktosintolerant och det blir ungefär som du beskriver. Äter du mycket fibrer och dricker dåligt med vatten? Det skulle oxå kunna vara svaret. Testa dricka lite mer vatten isåna fall. Ett tips är ju att utesluta mjölkprodukter någon månad och se om det hjälper.
AngelLove
2005-04-05, 13:34
Det låter som intolerans i mina öron. Nu vet jag inte hur dina smärtor artar sig men då jag själv är intolerant mot rött/vitt kött och till viss del mjölk-produkter så kan jag säga att innan jag förstod sambandet och man åt ex kött så fick jag enorma magkramper. Sista gången fick jag 10mg morfin, skakade som ett asplöv och kunde inte stå upp på egen hand.
Testa att skriva upp allt du äter med klockslag under 2-3v tid, markera in _ALLA_ gånger som magen gör ont på och även faktiskt lägga med hur du varit i magen (hård/lös). Då har du en bra källa på att se ev samband med viss kost kontra magproblemen.
Vet själv hur det är med undersökningarna, många av dem är INTE roliga att genomlida och tyvärr för min del så fann inte läkarna något minsta någongång (har en sjukjournal som är tjockare än en 85årings enligt en läkare som anklagade mig för att lida av hypokondri). Intoleransen var ett tips jag fick från en kompis som själv var intolerant och sedan jag uteslutit kött ur menyn så har magen fungerat klockrent utan minsta smärta.
TylerDurden84
2005-04-05, 14:27
jag har förmodligen världens mest nerjobbade mage! *grr27*
har haft problem med den i några år nu, ibland mer ibland mindre dock.
den sväller upp(som en "bäbis mage". jag är ganska smal i övrigt men med en bäbis/öl mage?!), de gör den nästan dagligen. är hår/lös i magen då å då, sällan "bra" i magen mer en någon enstaka dag.
sedan kan ja få grymt ont i magen(i perioder). och då finns de bara 2 saker som funkar, gå på toa eller lägga av en dånande 10sec fis!
har läst nått om att det tydligen kan vara IBS?
var hos läkaren för nått år sedan, men de hittade inget fel. först trode de att de va magsår sedan lite olika andra teorier, men när de gick så långt så att dom ville kör upp en slang....ja då backade jag ut. de va lixom inte värt å bli av med magonten då *screwy*
så min fråga är vet ni något som ni tror ja kan testa för få bort detta?
kanske någon medicin mot magsmältning?
i övrigt så äter jag bra mat, gröt till frukost, allsidig mat till middag. är brevbärare så motion de får ja nu mer en någonsin.
Mvh,
BeatNec
Precis samma sak som med mig. Jag är laktosintolerant men min mage svullnar av nåt annat med, det blir en beafframage typ (även underhudsfettet är mycket lågt). Vad står IBS för?
tack så oerhört för alla svar!
jag tänker testa hoppa över mjölkprodukter ett tag till att börja med. när jag tänker efter så gjorde jag något ovanligt i går just när ja kom hem...ja drack 2 stora glas mjölk..kanske va de som satte sprett på magen? =D
Lizzie: jag dricker nog ett par liter vatten om dagen så det kan nog inte vara det och så äter jag fiberberikad gröt minst 1 gång om dagen.
just som du säger AngelLove ang smärta, det har faktist svartnat för ögonen ett par gånger pga smärta så visst kan de göra ont =/
ska ta å googla efter lite info om laktosintollerans nu, vet knappt vad de e hehe. antar att ja ska hålla mig borta från mjölk, ost, filmöljk typ?
men hur skall jag nu göra med gröten om jag inte får dricka mjölk!? *cry*
Irritable Bowel Syndrome.
"beafframage" hehe jo just de exakt så. har lurat lite på de nu, och tror att enda gången på dygnet som ja inte har de är nog på morgonen? kanske e morgonkaffet med en skvätt mjölk i som får den att svälla på en gång?
iof så har ju du det trots att du inte dricker mjölk... =/
ett tag trode jag att jag bara kanske hade onormalt mycket bukfett inne i magen, runt organ å sånt? alla lagrar ju fett på olikaställen? ;)
TylerDurden84
2005-04-05, 14:54
Allt det du skrev har jag själv tänkt/funderat på själv. Det är samma sak med mig på morgonen. Då är magen prima (det brukar den vara för de flesta i och för sig) men direkt efter frukosten så poppar kulmagen fram, vad jag än käkar - gröt, flingor, mackor eller vad som helst. Och den är kvar tills jag lägger mig. Hur testar man om man har det syndromet då? Finns det botemedel??
TylerDurden84
2005-04-05, 15:09
ska ta å googla efter lite info om laktosintollerans nu, vet knappt vad de e hehe. antar att ja ska hålla mig borta från mjölk, ost, filmöljk typ?
men hur skall jag nu göra med gröten om jag inte får dricka mjölk!? *cry*
Det finns laktosfri mjölk. Valio (ett finskt märke) som säljs i de flesta livsmedelsaffärer och de gör bara låglaktos/laktosfria produkter. Laktos betyder mjölksocker och finns i mjölkprodukter. Ost brukar i regel vara näst intill laktosfria!!
det fina med IBS är att det inte finns nått specifikt botemedel av vad jag förstått.
det är olika för alla. så man skall "testa sig fram" till vad som funkar/inte funkar att äta, sedan så snackas det om olika anti-stress saker. det finns en teori om att det är närverna i magen som har ballat ur ex. för 1 år sedan fick man en infektion i magen efter de så förstog inte magen att infektionen var borta och därför beter den sig extremt konstigt trots att det igentligen inte äör nått fel. har även läst att magen "rör på sig" väldigt mycket på en som har ISB tydligen.
obs detta var endast lite teorier som jag läst om tidigare idag.
det låter nästan lika mystiskt o odeffinerat som el-allergiker.... *screwy*
"Symptomen vid glutenöverkänslighet hos barn är viktminskning, undernäring och illaluktande, lösa och kletiga avföringar. Även oförklarlig trötthet och lågt blodvärde är karaktäristiska tecken på denna typ av överkänslighet. Hos vuxna är det svårare att diagnosticera glutenöverkänslighet på grund av att symptomen är mer diffus. "
kompis luktar du äckligt? :laugh:
Varför inte göra en endoskopi så slipper du gissa lika mycket vad som är fel?
vad är endoskopi? och vad kostar de?
"Glutenöverkänslighet ger dålig viktuppgång, stor buk, liten rumpa, tunna ben, buksmärtor, trött och grinigt barn." låter ju som mig :laugh:
AndersHermansson
2005-04-05, 16:08
"Glutenöverkänslighet ger dålig viktuppgång, stor buk, liten rumpa, tunna ben, buksmärtor, trött och grinigt barn." låter ju som mig :laugh:
Endoskopi var det de ville göra när du backade ur. =)
åt lite mackor och te å nu 20min senare e jag fisig å jävlig.... =/
ett par vita rostbröd nån marmelad och några ostskivor.
te utan mjölk.
och en liten flis vetelängd =)
men nånting i de där måste de ju va som gör magen kass, eller om de bara e mat i almenhet som gör magen kass? =(
TylerDurden84
2005-04-05, 21:15
Det låter som du kan vara glutenallergiker (också) din stackare :)
z_bumbi: Vad exakt får man reda på om man gör endoskopi?
har köpt mig laktosfri mjölk, å dragit ner på ost och smör helt. magen är nu klart mindre svullen men ja har fortfarande gaser =P
ska köra på med "låglaktos kost" ett tag så får ja se vart de bär.
ett stort tack till alla som skrivit i denna tråden! :bow:
har köpt mig laktosfri mjölk, å dragit ner på ost och smör helt. magen är nu klart mindre svullen men ja har fortfarande gaser =P
ska köra på med "låglaktos kost" ett tag så får ja se vart de bär.
ett stort tack till alla som skrivit i denna tråden! :bow:
Tänk på att det finns mjölkprodukter i betydligt fler produkter än vad du kan ana. Det gäller att noga läsa alla innehållsförteckningar. Är du laktosallergiker så är det kämpigt
Är det någon som har några mer tips. Jag har också en mage som krånglar rejält och har ingen aniong om vad det beror på.
Jag har gjort varenda undersökning som finns, endoskopi , mag röntgen, gastroskopi, laktos intolerans.
De kunde inte något svar, bara sa det förmodligen var colon irritable. Som ni skrev tror de att det är nerverna som inte funkar så bra.
Det finns några saker att prova, det ja fick till tips från en doktor i grekland som var chef för hela mag avdelningen :) Pepparmynts olja, sen måste man lägga om dieten, skippa att äta mycket fet o stekt mat. Margarin o smör kan du sluta med direkt. Använd olivolja i stället. Jag har idag inga större problem med min mage, efter att ha haft ont i flera år. Vilket är tack vare min diet.
Skippa godis också givetvis, ja kunde äta godis o få ont bara en minut senare. Skitskumt.
Som sagt, tänk på maten. :eating:
måste man vara extremt petig med laktosen eller räcker de om man håller sig undan dom stora laktos bovarna? vad jag har läst så tål tydligen kroppen lite laktos även fast man är intolerant..?
har även hört från en kompis att man måste äta något med laktos nån gång i bland(typ var annan månad?), dock inte i stora mängder för att kroppen inte skall bli mer intolerant?
vilka mer saker en ost, smör och mjölk skall man hålla sig i från noga?
King Grub
2005-04-09, 05:46
måste man vara extremt petig med laktosen eller räcker de om man håller sig undan dom stora laktos bovarna? vad jag har läst så tål tydligen kroppen lite laktos även fast man är intolerant..?
Det är helt individuellt hur mycket laktos man tål som "intolerant". Vissa tål mer, andra mindre. Det finns ingen given siffra.
Om jag inte mins fel,
Endoskopi, Slang med kamera upp i ändtarmen (Är du hetrosexuell så är detta det närmaste du kommer barnafödande i upplevelseväg :cool: )
Vaskopi (Slang via matstrupen ned i matsäcken, och i vissa fall genom nedre magmunnen ut i tarmarna)
Uroskopi (Sland med kamera genom urinröret, tack gode gud för narkos säger jag bara)
Om jag inte mins fel,
Endoskopi, Slang med kamera upp i ändtarmen (Är du hetrosexuell så är detta det närmaste du kommer barnafödande i upplevelseväg :cool: )
Vaskopi (Slang via matstrupen ned i matsäcken, och i vissa fall genom nedre magmunnen ut i tarmarna)
Uroskopi (Sland med kamera genom urinröret, tack gode gud för narkos säger jag bara)
lägg av jag blir rädd... !
Entity>>> Hej har du nångra fler tips på hur du la om din diet?
Du kanske inte tål vete? En gammal flickvän till mig hade likadant. Hon trodde att hon var allergisk mot gluten, men det visade sig att det var hela vetet hon inte kunde äta.
Entity>>> Hej har du nångra fler tips på hur du la om din diet?
Som sagt bästa rådet är ju att ta bort allt elakt på en gång :) Vilket är väldigt svårt, sen märker man om man blir bättre, sen kan man ju tillföra saker o pröva sig fram.
Jag undviker mejeriprodukter så gott det går, utan lättmjölk.
Kokar kyckling väldigt ofta, ett annat tips är att slänga in maten i ungen.
En en köttbit eller kyckling, några potatisar , krydda o häll lite olivolja en 40 min senare är det färdigt. Jättegott o betydligt bättre än att steka.
Som sagt, jag var särskilt känslig för godis och fet mat. Har inte ätit såser säkert 1 år nu.
har även hört från en kompis att man måste äta något med laktos nån gång i bland(typ var annan månad?), dock inte i stora mängder för att kroppen inte skall bli mer intolerant?
Ska du testa en diet utan laktos så gör det ordentligt. Lär dig läsa innehållsförteckningen på allt. Allt som innehåller mjölksocker, (laktos) mjölkprotein, vassle, kasein, ost, veg. margarin, smör, keso mm ska du undvika helt. Undvik det några månader och se om det blir någon förändring. Det kan ta tid, så ha tålamod. Om magen redan är ur balans brukar den oxå reagera mot färgämnen i tex saft och godis. Klarar du inte lösa det själv tycker jag du ska uppsöka en läkare och med hjälp av en dietist hitta ditt problem.
Det där med att man måste äta laktos ibland stämmer till viss del. Såg ett program på TV om afrikanska stammar som aldrig får i sig laktos. De menar att mjölk är kalvens mat. (ganska smart!) så de har inte druckit mjölk på flera generationer. Deras kroppar har slutat att tillverka laktas enzymet som bryter ner laktosen. Detta behöver vi nog inte vara rädda för - vi i Sverige är väl uppväxta på mjölk?!
Stig-Helmer
2005-04-14, 13:34
Det bästa du kan göra för att vara säker på om du är laktos eller glutenintolerant, är att helt enkelt göra blodprover på detta, då utesluter du iaf det och är du intolerant mot något av dessa, så kommer du få råd från läkare. Jag har gått igenom samma procedur och fick svaret att jag inte hade något av det, utan antagligen IBS, som så många andra... och då har läkarna inget att komma med, för de vet ingenting om det egentligen, tyvärr..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.