Visa fullständig version : Lätt & Lagom med Omega-3
mini_Arnold
2005-04-02, 20:09
Godkänt smör förmodar jag?
Och sen har Carlshamns mejerier en med både omega-3 och omega-6, är den att föredra då?
Sparrisen
2005-04-02, 20:11
Godkänt smör förmodar jag?
Och sen har Carlshamns mejerier en med både omega-3 och omega-6, är den att föredra då?
Vet inte, men det slog mig just att jag inte använt mig av smör på mackorna sedan typ 3 år... *spy*
Finns det inte margarin på enbart rapsolja nu för tiden?
mini_Arnold
2005-04-02, 20:12
Vet inte, men det slog mig just att jag inte använt mig av smör på mackorna sedan typ 3 år... *spy*
Finns det inte margarin på enbart rapsolja nu för tiden?
Oki.. jag tillsammans med många andra är väldigt tacksam för att du delar med dig. :)
Sparrisen
2005-04-02, 20:15
Oki.. jag tillsammans med många andra är väldigt tacksam för att du delar med dig. :)
Jag sa ju att det finns margarin på enbart rapsolja! Var tacksam för min information nu ;)
Jag sa ju att det finns margarin på enbart rapsolja! Var tacksam för min information nu ;)
Majonäs är gjord på ren rapsolja.
För att margarin skall vara bredbart måste det finnas fast fett med.
Antingen blandar man med smör och får Bregott eller så blandar man med härdad rapsolja. Det måste finnas en del mättat fett för att margarinet inte skall skvalpa runt i kylskåpet.
Härdad rapsolja :confused:
Ja. Det finns faktiskt "Transfria oljor" idag med låga eller inga halter av transfettsyror. Kontrollera med tillverkarna vad de har att säga.
Sparrisen
2005-04-03, 09:16
Majonäs är gjord på ren rapsolja.
För att margarin skall vara bredbart måste det finnas fast fett med.
Antingen blandar man med smör och får Bregott eller så blandar man med härdad rapsolja. Det måste finnas en del mättat fett för att margarinet inte skall skvalpa runt i kylskåpet.
Härdad rapsolja :confused:
Ja. Det finns faktiskt "Transfria oljor" idag med låga eller inga halter av transfettsyror. Kontrollera med tillverkarna vad de har att säga.
ok, när jag tänker efter var det nog en mer flytande variant för matlagning jag hade i åtanke...
I mitt kylskåp står en flaska Mjuka Milda, ett flytande margarin.
Nu deklareras endast "Vegetabilisk olja", men Unilever är så snälla att de deklarerar halten mättat, omättat och fleromättat fett.
En enkel division med 0.8 ( fetthalt 80 % ) ger samma förhållande som en rapsolja ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.