handdator

Visa fullständig version : Utlänskt kött, risker

Hades
2005-04-02, 16:13
Sitter och väntar på att en rejält stor bit entrecôte ska tina. Kollade på förpackningen och såg att jag tydligen köpt tyskt kött. Min undran är om det egentligen finns några risker med att äta nötkött från Tyskland, eller om man kan mumsa i godan ro.

abjorn
2005-04-02, 16:18
Jag har ätit kött från nästan hela världen och klarat mig utan större genförändringar än så länge iaf.

Sparrisen
2005-04-02, 16:19
Svenskarna är rädda för tyskt kött. Tyskarna är rädda för svenskt kött... ;)

Thony
2005-04-02, 16:19
Riskerna är att du får i dig tysk skit. Men den smakar väl ungefär samma ? kött som kött..ät och njut

Sverker
2005-04-02, 16:20
Galna kosjukan, BSE var länge sedan. Hela Europa slaktade av alla djur som det ens fanns en misstanke skulle kunna ha BSE.

Hygiensikt dvs bakterier är säkert bra det med. Stek ordentligt på ytan ifall du vill ha den blodig inuti. Ännu bätttre är ju genomstekt men då blir den ju torr också.

Hades
2005-04-02, 16:27
Galna kosjukan, BSE var länge sedan. Hela Europa slaktade av alla djur som det ens fanns en misstanke skulle kunna ha BSE.

Hygiensikt dvs bakterier är säkert bra det med. Stek ordentligt på ytan ifall du vill ha den blodig inuti. Ännu bätttre är ju genomstekt men då blir den ju torr också.
:thumbup:

Tack för svaret!

Thony
2005-04-02, 16:28
:thumbup:

Tack för svaret!

mitt svar då? :(

Hades
2005-04-02, 16:29
mitt svar då? :(
Det var inte riktigt lika informativt.

Thony
2005-04-02, 16:35
Det var inte riktigt lika informativt.
*grr* inte ljuga min lille vän..

blekfet2
2005-04-02, 16:55
varför man inte köper kött från andra länder såsom Tyskland, Danmark beror inte bara på att dom matar djuren med mer skit än i sverige, utan oxå för att dom behandlar djuren sämre...mycket sämre...

abjorn
2005-04-02, 16:57
varför man inte köper kött från andra länder såsom Tyskland, Danmark beror inte bara på att dom matar djuren med mer skit än i sverige, utan oxå för att dom behandlar djuren sämre...mycket sämre...

Det märks väl inte när man äter det :confused:

*innocent*

KIRE
2005-04-02, 16:58

Ja!
Vilket kött man köper handlar mest om etisk hänsyn tycker jag.
Men det kan ju vara svårt att bedömma oxå. Sen om det är lite
extra hormoner i det utländska köttet är väl bara bra om man tränar :D

skaparn
2005-04-02, 17:04
Det märks väl inte när man äter det :confused:

*innocent*

Det gör det nog. I debatten om djurtransporter så hävdade flera att utsöndringen av stresshormoner skulle försämra köttkvaliteten. Glada grisar (eller vad det nu är för djur) är alltså godast enligt det resonemanget.

Pellefant
2005-04-02, 17:09
Har EU(eller andra) gjort några offentliga studier av olika länders kött och djurvård så är jag mycket intresserad av att läsa det.

Känns som svensk köttindustri inte ger en objektiv bild. därav min fråga.

Sverker
2005-04-02, 17:50
Det gör det nog. I debatten om djurtransporter så hävdade flera att utsöndringen av stresshormoner skulle försämra köttkvaliteten. Glada grisar (eller vad det nu är för djur) är alltså godast enligt det resonemanget.

Nötdjur ( eller i min länk renar ) som transporteras långt och får dåligt med mat under resan kan få DFD-kött. Dark, Firm Dry vilket betyder mörkt, segt och tort.

Titta efter: Effekter av utfodring på renköttets kvalitet
http://www.rangifer.no/norge/abstracts-kaamanen-o.html

Grisar som stressas precis innan slakt får en massa mjölksyra i köttet. Sk PSE
Pale, Soft, Exudative vilket är ljust, mjukt och vattnigt.
http://ag.ansc.purdue.edu/meat_quality/meat_quality_problems.html

I denna länk står det om DFD också.

Det är ju bra att vi har regler kring transport och slakt av svenska djur i Sverige.

aliquis
2005-04-02, 19:02
En annan fördel med att köpa svenskt kött förutom bättre djurhållning (knappast bra, en gång i tiden var den väl skaplig, men nu finns det ju knappt några slakterier kvar, bara ett fåtal stora, djuren transporteras långt här med, man får exportbidrag av eu, små gårdar går inte runt ekonomiskt...) är väl att du stödjer svenska bönder och företag ekonomiskt så dessa slipper sluta med sitt arbete och blir arbetslösa de med.

Ekologiskt lokalproducerat kött köpt direkt av bonden eller något mindre slakteri är säkert bättre. Vilt ännu bättre, förutsatt att det inte är en idiot som har fått examen.

aliquis
2005-04-02, 19:04
Mörare kött tror jag också, kanske har något mer vilka hormoner som släpps ut om de blir stressade under slakten eller att musklerna spänns eller något.
Galtar (om det nu e hangrisarna med kulorna i behåll, det kanske är de kastrerade istället?!) skall väl inte smaka så gott heller, så man trycker ju ut kulorna på dem när de är små.. utan bedövning.

aliquis
2005-04-02, 19:06
Har EU(eller andra) gjort några offentliga studier av olika länders kött och djurvård så är jag mycket intresserad av att läsa det.

Känns som svensk köttindustri inte ger en objektiv bild. därav min fråga.
De lever väl på gamla sanningar om inte annat.

Hades
2005-04-02, 19:52
En annan fördel med att köpa svenskt kött förutom bättre djurhållning (knappast bra, en gång i tiden var den väl skaplig, men nu finns det ju knappt några slakterier kvar, bara ett fåtal stora, djuren transporteras långt här med, man får exportbidrag av eu, små gårdar går inte runt ekonomiskt...) är väl att du stödjer svenska bönder och företag ekonomiskt så dessa slipper sluta med sitt arbete och blir arbetslösa de med.

Ekologiskt lokalproducerat kött köpt direkt av bonden eller något mindre slakteri är säkert bättre. Vilt ännu bättre, förutsatt att det inte är en idiot som har fått examen.
Ja, i vanliga fall köper jag alltid svenskt kött. Men när den här entrecôten kostade 1/3 av vad den svenska brukar kosta hade jag svårt att motstå.

Förresten var det märkt med en lapp där det stod att djuret var fött, uppvuxet, slaktat och paketerat i Sverige. Men på baksidan satt en annan lapp där det stod att köttet var från Tyskland. Är det inte olagligt att göra så?

Nalken
2005-04-02, 23:00
Undrar om köttet blir godare om man kan kittla ihjäl djuren?

Grisen
2005-04-02, 23:38
Undrar om köttet blir godare om man kan kittla ihjäl djuren?

:laugh:

Din första post och du slänger du dig det här?

Mert
2005-04-03, 00:09
Stöd svenska bönder och köp svenskt kött!

Är folk verkligen så måna om den där tiokronan eller tjugolappen extra de kostar? Hellre de än betala för kött(ex: Entrecote på ICA) som rest från tex: Brazilien i 3-5månader i en stor container.(som man med säkerhet inte kan vet om den hållt kylan i heller)

Senaste fallet jag kommer ihåg med smittat utlänsk kött nu var ju här i Uppsala på ICA Kvantum för några veckor sedan.
2st salmonellafall inom loppet på 2 veckor..

Först ut va Polsk kyckling, och veckan efter utlänskt kött(kommer ej ihåg vilken land dock)

Offtopic nu kanske men:
kolla på Lithells Hots korv..
Ursprungsland: Danmark, Norge, Sverige, Finlad
De e ju som att köpa gott o blandad från olika delar av norden =)

Frazze
2005-04-03, 00:12
som rest från tex: Brazilien i 3-5månader i en stor container.(som man med säkerhet inte kan vet om den hållt kylan i heller)

3-5 månader...njae...

Mert
2005-04-03, 00:34
Se ironin i de hela, inte åker köttet på snabba lyxkryssare för att sedan säljas för under 100:- kg i sverige? Jobbat inom livsmedel och en hel del med chark och kött. Man får reda på en hel del man inte vill veta ang. köttet man äter sig mätt på till vardags. Samt att "köttbåtarna" från Sydamerika går ju inte raka vägen in i Sverige utan har har en hel del stopp på vägen.

offtopic men som jämförelse med tidsperspektiv:
Tog ca: 3månader+ för få hit en bil från Los angeles, USA.
Den fick åka med bilcontainer LA-STHLM.

aliquis
2005-04-03, 01:15
Förresten var det märkt med en lapp där det stod att djuret var fött, uppvuxet, slaktat och paketerat i Sverige. Men på baksidan satt en annan lapp där det stod att köttet var från Tyskland. Är det inte olagligt att göra så?
Låter ju konstigt, vet inte vad som krävs för att en produkt "skall vara" från något ställe, men tja.. mer än fött, uppvuxet, slaktat och paketerat kan det väl inte vara.

Sverker
2005-04-03, 06:27
Se ironin i de hela, inte åker köttet på snabba lyxkryssare för att sedan säljas för under 100:- kg i sverige?

Frysrum.

Fruset nötkött håller i alla fall 8 - 9 månader.
Sedan så äter vi mer oxfilé än vad som vuxert upp i Sverige så vi importerar dyrare styckdelar som filé och innanlår.

Kanske dax att koka kalops och dillkött av billigt svenskt framdelskött.

Hades
2005-04-03, 11:59
Låter ju konstigt, vet inte vad som krävs för att en produkt "skall vara" från något ställe, men tja.. mer än fött, uppvuxet, slaktat och paketerat kan det väl inte vara.
Alltså, köttet var från Tyskland, det stod det på en lapp som låg i själva förpackningen, men sedan har de på Konsum satt dit en annan lapp (med pris etc) på andra sidan förpackningen där det står att det är fött, slaktat osv i Sverige.

Metal_boy_
2005-04-04, 02:53
mmmm oxfilé är fina grejer.

subliminal
2005-04-04, 15:05
Det verkar som om Lidl trixar med märkningen av tyskt kött: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,626579,00.html

Hades
2005-04-05, 22:56
Är folk verkligen så måna om den där tiokronan eller tjugolappen extra de kostar?

Kanske ska förtydliga att det i mitt fall handlade om en skillnad på cirka 70 kr/kg.

Pellefant
2005-04-05, 23:12
Det verkar som om Lidl trixar med märkningen av tyskt kött: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,626579,00.html

Enligt svensk lag så behöver de inte göra tester precis som AB skriver, men de gör tester ändå, förstår inte vad AB bråkar om.

Jag skrev till deras kundtjänst och frågade om just detta, fick detta lugnande svar.

"Hej!

Vi på Lidl arbetar för att du som kund skall få en så bra kvalitet som möjligt till ett så bra pris som möjligt. För att klargöra gårdagens skriverier om vårt nötkött i Aftonbladet vill vi klargöra nedanstående:

1. Vi följer svensk livsmedelslagstiftning.

2. Vårt nötkött kommer från djur som är uppfödda och slaktade i Tyskland, detta deklareras även på förpackningen.

3. Samtliga leveranser av kött kontrolleras av auktoriserad veterinär innan det lämnar fabriken. Samtliga leveranser kontrolleras dessutom av laboratorium för att garantera salmonellafritt kött.

4. Den kryddning som gjorts av köttet står angivet på förpackningen - inga andra tillsatser finns. Kryddningen gör att köttet smakar bättre och blir saftigare. Dessutom får ger det fler dagar till dig som kund innan varan måste tillredas.

Vi hoppas att vi med ovanstående klargörande får se dig som kund hos oss i framtiden.

Med vänliga hälsningar

Lidl Sverige"