Visa fullständig version : SIN CITY - Sett den idag!!!!!!
Idag var det premiär for SIN CITY (http://www.imdb.com/title/tt0401792/), allt jag ville skriva av mig vad att den är helt underbar!
Den är milt uttryckt genial! Här hade de 18 års gräns pa filmen, vilket de holl enormt hårt på, flera fick vända på klacken då ålder inte gick att bevisa. Man forstår att de har 18 års gräns på den, frågan kvarstår om den kommer att klara den Europeiska censuren, uppenbarligen så klipper de rätt friskt i filmer!
Mitt betyg: 10/10, den är enormt välgjord!
Om någon hort att den är brutal, tja, under foreställningen lämnde sammanlagt fem personer filmen!
King Grub
2005-04-02, 07:20
Jag har hört av amerikanska kamrater att den skall vara bra, och det finns få filmer jag ser fram mot lika mycket. Har dom lyckats fånga Millers mörka ton (och jag pratar inte bara om våldet, utan själva stämningen)?
Jaaaaa, hoppades på detta!
Nu får jag istället "oroa" mig för om jag kan lita på dig! :MrT: ;)
Jag har hört av amerikanska kamrater att den skall vara bra, och det finns få filmer jag ser fram mot lika mycket. Har dom lyckats fånga Millers mörka ton (och jag pratar inte bara om våldet, utan själva stämningen)?
Jag ska odmjukt skriva att den Miller som jag känner bäst är hans tolkning av Daredevil. Vilket du vet ar nagra år sedan... ;)
Men till din fråga, det jag slogs av mest i Sin City var just det som du efterfrågar, tonen, hela filmen genomsyras av en serie tidnings kansla. Hur nu en serietidning känns for mig iallafall, om den nu skulle bli tolkad på film. Vad jag tror är styrkan med just S.C. ar att Frank Miller, uppenbarligen är med regissör och egentligen den som gett R.Rodriquezs "sin välsignade hand" att genoföra projektet. (Mer om detta pa www.imdb.com).
Jag ska forsöka forklara (då jag inte ar filmskribent) min upplevelse av filmens stämmning. Precis som du frågar sa är egentligen inte våldet det första som ar märkbart i filmen, alla som sett lite film på sistonde vet att det eskalerat. Utan hela sattet det ar framställt, allt fran skadespelarnas dämpade röster, ofta lite hest framstallda, till berättar stilen. En serie tidning byggs ju upp (iallafall for mig) på hela berättar stilen, bild - for bild - for bild vilket tillsammans skapar en scen, en berättelse som drivs framat av både av den visuellt framställda historien men ocksa av en fängslande story.
Det som ar mest framträdande, ar nog att filmen ar gjord emot "blue screen", vilket ger filmen vinklar och in zoomningar vilka paminner om serietidningar, bilar rör sig som i en serie etc. Den har den starkaste serietidnings känsla jag nagonsin upplevt, skuggor, färger eller icke färger om man så vill, då mycket av filmen ar gjord i svart-vitt, skapar en genialisk stämmning.
Så emot den backgrunden som jag har, så har nog F.Miller lyckats skapa sin stämmning på filmduken, men detta ar nog mycket pga hans egna sammarbete med R.R. inte enbart R.R. tolkning.
Hur som helst, sa ska det bli kul att höra din upplevelse av denna film. Personligen, kommer jag att se om den snart igen, som jag sagt, det ar en mycket sevärd film, genialiskt gjord på manga satt. Ska val nämna att M. Rouke i sin roll som Marv, ar en av de största behallningarna av filmen. Det ar svårt att beskriva, men han framställs oerhört starkt!
Jaaaaa, hoppades på detta!
Nu får jag istället "oroa" mig för om jag kan lita på dig! :MrT: ;)
Lita pa mig eller King Grub.... :D
Filmen ar genial :thumbup:
Är den baserad på något speciellt? Den verkar vara grym iallafall. Om inte annat så kan man titta på Jessica :naughty:
King Grub
2005-04-02, 12:04
Är den baserad på något speciellt?
Frank Millers serie med samma namn. Finns samlade i tjocka, svartvita album från Dark Horse. Miller är ett av de riktigt stora namnen inom serievärlden.
Slartibartfast
2005-04-02, 12:48
Ser fram emot den enormt. Dock måste jag säga att man nästa blir trött på serietidningsstuket ren i trailern. Undrar om det håller genom hela filmen.
Nitrometan
2005-04-02, 13:47
Gött. Nu har man nåt att se fram emot. Jag har läst Sin City ett par gånger och gillar frank Miller.
Apropå filmcensur så har den svenska censuren slutat klippa i filmerna. Endera blir de godkända för visning (med åldersgränser) eller också blir de det inte.
King Grub
2005-04-02, 13:48
Kul om man vill se den på bio i Sverige... När kommer den? Juli?
Slartibartfast
2005-04-02, 14:26
Här är lite bilder som jämförelse med serien. Det borde inte finnas några spoilers.
http://www.filmrot.com/images/sincity-comparisons/thatyellowbastard.html
Vem är egentligen den gula fula killen?
Den verkar ju helt klart lovande, sen är det aldrig fel när Tarrantino går in och hjälper till!
Apropå filmer som man ser fram i mot!
http://www.imdb.com/title/tt0355295/
Tricklev
2005-04-02, 15:56
Bara att se fram emot Juli då :hbang:
Med risk for spolier, så väljer jag att inte kommentera den gula killen! Men uppebarligen finns han med i serien, som jag förövrigt inte last annu! :em: En liten anekdot är att han filmades blå och hans gula färg fick läggs på efteråt. Visst ser han ut som en ferengi ifran Star Trek, men det kan ju bara vara jag?
Nitrometan: Angående filmcensur, så funderade jag mer pa huruvida filmen anländer direkt till Sverige eller inte. Då uppenbarligen så klipps vissa filmer redan i England och Tyskland, sen om det är de versionerna som anländer till Sverige vet jag inte. Jag kan ha helt fel!
Slartibartfast: Jag var sjalv rädd for att serietidningsstuket skulle bli för mycket. Det blir aldrig för mycket, på något satt så känns det som om filmen räddas pga serietidnings stuket, den ger filmen en stämmning som jag saknat i många av de tidigare serie adaptionerna. Jag tror inte filmen hade fungerat helt enkelt om man inte gjort den som den som en serie, har mycket svart att se det gjort pa ett bra sätt!
Efter att ha sett vad Sin City erbjöd, så tror jag på att göra film av Watchmen, R.R. höjde ribban för hur man gör film av serier!
Personligen tror jag Sin City kommer att bli varmt välkommen även av serie fantasterna, mycket pga Frank M. inblandning i filmen som regissör.
Slartibartfast
2005-04-06, 07:11
Den har fått 8,4 på IMDB. Det är väldigt bra. Ska bli kul att se den!
http://www.imdb.com/title/tt0401792/
Den har fått 8,4 på IMDB. Det är väldigt bra. Ska bli kul att se den!
http://www.imdb.com/title/tt0401792/
Jag la ju i vanlig ordning min röst på filmen, 10/10 givetvis! Intressant är ju att nämna att den lag på 112 plats av top 250 i söndags, och nu redan uppe på #96.
Den konkurrerar ut det mesta på bio just nu, aven om den är gjord enligt vad en del tidningar påpekar med de 7 döds synderna inom film. Man påpekar att den bitvis är filmad i svart/vit och att man använder sig av berättar röst till en del av karäktärerna.
Hur som helst, så har vi svart på vitt att filmen var (1) efterlängtad (2) står sig emot förväntningarna.
Nu ser man ju framemot att äga den på DVD, det lar ju finnas lite godbitar på en sådan utgåva!
Tigerkotten
2005-04-10, 01:39
ser på denna just nu, får se. Gillar inte att den e svartvit, aldrig läst något om denna film eller så tidigare heller. Verkar inte vara mitt stuk men ska ge den en liten chans iaf.
mini_Arnold
2005-04-10, 06:34
Såg den igår. Kass. Ok jag ljuger.. såg inte hela för jag somnade efter 40min.
Får inte skrämmas så.... ;)
Ser framemot era kommentarer om filmen, den är ju helt klart en film för bio. Har inte sett om den ännu, då finals pågår, men snart *popcorn* ....årets bästa film helt klart! Svårt att se något större motstånd!
Såg den igår och jag måste nog säga att det var den mest uppplyftande filmen på länge; underbart filmat, speciell berättarteknik och väldigt bra story. En film som man gärna ser om för att upptäcka en massa småsaker. Jag skulle vilja säga nydanande.
Jag läser och har läst väldigt mycket serietidningar under åren och jag har inte sett en film som tillnärmelsevis fångar "seriekänslan" som Sin City. Varenda scen såg ut som en serieruta, vinklar, ansiktsuttryck ja hela köret.
Ursäkta mig, nu måste jag springa till www.serieboden.se och köpa på mig en massa Sin City.
Ps. En enda sak som irriterade mig, och som jag antar man får reda på i en eventuell uppföljare, var muppen med glasögon.
Gillar inte att den e svartvit,
?! Citizen Kane?! Sju Samurajerna?! Sjunde Inseglet?! Elefantmannen?! Döda män klär inte i rutigt?!................. *screwy*
Lizard
Slartibartfast
2005-04-10, 10:00
?! Citizen Kane?! Sju Samurajerna?! Sjunde Inseglet?! Elefantmannen?! Döda män klär inte i rutigt?!................. *screwy*
Lizard
Shindler's list, American History X...
AFanatic
2005-04-10, 10:12
Såg Sin City för ett par dagar sedan...Grymt bra film, och som någon sa nydanande. Man blev ju smått lyrisk av de slående vinklarna och hur bilarna rörde sig...Häftigt :D
Tigerkotten
2005-04-10, 13:51
gillade inte först så mycket att den var svart vitt större delen av filmen, sedan tog det 30min för mig att börja tycka om den.
Men sedan ville jag att den skulle fortsätta :) Men den var rätt bra får 7 av 10
Pudzianovski
2005-04-10, 13:57
Tyckte den var rätt bra. Den får 3 av 5.
mini_Arnold
2005-04-10, 17:16
Nu har jag sett hela filmen och jag måste säga att den var bättre första gången även om jag bara hann se 40 min den gången.
Kanske för att jag slapp se resten då också.. + då fick jag iaf sömn.
Iaf så ger jag den 3 av 10 och då är jag generös
High1ander
2005-04-11, 06:57
Tycker synd om er i Sverige som måste vänta tills sommaren för att få se den på bio, den är visuellt helt underbar och våldsam så man får tårar av glädje när man ser den. Bäst av allt är inte, Josh Hartnett, Clive Owen, Bruce Willis, Elijah Wood, Nick Stahl, Michael Madsen, Rutger Hauer eller någon annan av de manliga skådisarna, utan Mickey Rourke som totalt dominerar och är helt perfekt brutal. Hoppas på en oscarnominering för hans rollprestation. Filmen bör vara med i snacket om bästa film, klippning, foto, regi och eventuellt skådespeleri. Jag blev grymt imponerad, visst det finns tråkiga moment, men fyfan säger jag som filmälskare och filmstudent så är Sin City verkligen den typen av film man drömmer om att få se lite då och då. Men detta är ingen film för alla, detta är en våldsam film som är så överdrivet och glorifierande av våld som kan få vissa individer att bli sura...
5/5
I take his weapons away, both of them :hbang:
Doctor Snuggles
2005-04-18, 19:51
Sett filmen, och i min mening är den enormt snygg, originell, och riktigt bra.
Som sagt, mycket våld, men det är estetiskt och skickligt filmatiserat.
Serietidningskänslan är genomgående, och lyfter verkligen filmen till nya cinematiska höjder.
Mickey Rourke är inte min favoritskådis, långt därifrån, men i denna filmen är han fantastiskt bra, gör kanske den bästa karakteriseringen i hela filmen.
Om man gillar filmer med det visuella i fokus, jämte storyn, kommer man nog gilla denna skarpt. Brukar inte ha som vana att se om filmer, men denna kommer jag se om.
Argh, hur kan folk se en sådan film på telecine! Kom inte och säg att det är bra kvalitet, för det är det inte, och ja jag har sett saosins release.
Doctor Snuggles
2005-04-19, 02:21
Argh, hur kan folk se en sådan film på telecine! Kom inte och säg att det är bra kvalitet, för det är det inte, och ja jag har sett saosins release.
Tillräckligt bra för mig. Och ja, jag är petig. Men sen så har jag en iMac. :D
Skärmen är fantastiskt bra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.