Topworker
2005-04-01, 23:50
Först vill jag säga hej då jag är helt ny på detta forum, jag har hängt på flera andra forum, men nivån här känns fin och stämningen bra.
Det är som så att jag har vait med ett tag, tränat i snart 10 år och alltid varit extremt kunskapshungrig, läst hundratals sidor på nätet och ett större antal böcker samt spenderat tusentals(?!?) timmar på forum.(Jo, jag går till gymmet med?)
Problemet med all kunskap är att man kan "för mycket", dvs man har lixxom bestämt sig för att vissa saker är bäst bara för de typ är bekväma eller tillräckligt många har sakt det.. Tex "du ska aaaaldrig springa eller köra högintensitetsträning under deff!!!"....
Har ju provat så många upplägg och tekniker så jag vet varken ut eller in.
(BTW: Är det verkligen bra att köra samma muskelgrupp 2 ggr/v, o isåfall hur mycket varje pass?)
Så nu skulle jag vilja ha en objektiv syn på min planerade deff och lite svidande kritik samt lite konstruktiva förslag, jag kommer att förklara mina steg och fälla in frågor...
Stats:
Tränat: snart 10 år, 3-4 ggr/v styrka samt simmat, gått, mm,mm i deff.
Vikt: 88 kg
längd: 179 cm
BF: enligt bioimpedansmätare:ca 15%
Motivationsnivå: 110%, begränsas lite av ganska mycket arbete.
Ekonomi: God...
Mål: Tappa 4-5 kg vikt på 10 v med minimal förlust av muskler.(bf < 10-11%)
Energiintag: -500 av vad jag kör av med per dag. Har ett exelark som räknar alla gram/energier...
Styrke träning: endast 2 ggr/v, ganska korta pass men tunga, få reps och hög vikt, detta så man stimulerar kroppen att spara muskler utan att bryta ner dem för mycket. (andra förslag?)
Morgonprommenad: 2-3 ggr/v, ca 40 min. detta fåtal gånger pg måte åka till jobb tidigt.
Cardiopass(medium intesnsitet): 3-4 ggr/v. FX maskin och simning(ca 1 h gång)
Cardopass(hög intensitet) 1-2 ggr/v. HIT pass/"idiotlöpning" i 15 min. För att riktigt få gång blodcirkulationen samt "kicka igång" hormonerna...
Kaske lite boxersie med...
Mat, typist:
Frukost: kesella, MPR/protein och mjölk(allt blandat)
(ska jag skippa detta och ta typ havregryn och mPR?)
Fika: 1-2 ägg med bara lite gula och en grov bulle.
Lunch: Kycklingfile, ris, kesellasås, grönsker. Kyckling stekt i olja eller i ugn med marinad/olja+kryddor)
Em fika: MPR
Kv mat(ca 17:30): Beroende på vilken träning det blir men generellt mer kolhydrater om styrketräning. Annars mer lite mer fett... Ofta soppa(på mager nötfärs), vitaböner med köttfärs, kycklingfile, pasta med kassler osv...
efter träning: Styrka:gainer, Cardio: Protein/MPR, (vilket bäst ?)
om ej träning(21:00): liten grov macka med protein eller MPR.
läggdags (om mycket senare än 21:00): Protein(skulle Stars Milk 90 funka bra här???)
Får anpassa mängden mat efter förbrukning såklart men ska försöka ligga på ca 2.5 - 3 g protein/kg vikt(för mycket?) och 1 g/kg fett.
Kosttillskott:
Mulivitamin(donsbarch), gainer, protein, mpr, zink,fiskolja, kalcium puruvat, synerlin(Ma-Hung), vtlökskapslar, gingseng, glutamin, (kreatin?), krossat linfrö, ALA...
Ev något "natt protein"...Ge gärna tipps, funkar stars milk90?
(jo, jag vet, piller och pulver narkoman)
Så bara att kritisera o ge förslag!!! :whipped:
Det är som så att jag har vait med ett tag, tränat i snart 10 år och alltid varit extremt kunskapshungrig, läst hundratals sidor på nätet och ett större antal böcker samt spenderat tusentals(?!?) timmar på forum.(Jo, jag går till gymmet med?)
Problemet med all kunskap är att man kan "för mycket", dvs man har lixxom bestämt sig för att vissa saker är bäst bara för de typ är bekväma eller tillräckligt många har sakt det.. Tex "du ska aaaaldrig springa eller köra högintensitetsträning under deff!!!"....
Har ju provat så många upplägg och tekniker så jag vet varken ut eller in.
(BTW: Är det verkligen bra att köra samma muskelgrupp 2 ggr/v, o isåfall hur mycket varje pass?)
Så nu skulle jag vilja ha en objektiv syn på min planerade deff och lite svidande kritik samt lite konstruktiva förslag, jag kommer att förklara mina steg och fälla in frågor...
Stats:
Tränat: snart 10 år, 3-4 ggr/v styrka samt simmat, gått, mm,mm i deff.
Vikt: 88 kg
längd: 179 cm
BF: enligt bioimpedansmätare:ca 15%
Motivationsnivå: 110%, begränsas lite av ganska mycket arbete.
Ekonomi: God...
Mål: Tappa 4-5 kg vikt på 10 v med minimal förlust av muskler.(bf < 10-11%)
Energiintag: -500 av vad jag kör av med per dag. Har ett exelark som räknar alla gram/energier...
Styrke träning: endast 2 ggr/v, ganska korta pass men tunga, få reps och hög vikt, detta så man stimulerar kroppen att spara muskler utan att bryta ner dem för mycket. (andra förslag?)
Morgonprommenad: 2-3 ggr/v, ca 40 min. detta fåtal gånger pg måte åka till jobb tidigt.
Cardiopass(medium intesnsitet): 3-4 ggr/v. FX maskin och simning(ca 1 h gång)
Cardopass(hög intensitet) 1-2 ggr/v. HIT pass/"idiotlöpning" i 15 min. För att riktigt få gång blodcirkulationen samt "kicka igång" hormonerna...
Kaske lite boxersie med...
Mat, typist:
Frukost: kesella, MPR/protein och mjölk(allt blandat)
(ska jag skippa detta och ta typ havregryn och mPR?)
Fika: 1-2 ägg med bara lite gula och en grov bulle.
Lunch: Kycklingfile, ris, kesellasås, grönsker. Kyckling stekt i olja eller i ugn med marinad/olja+kryddor)
Em fika: MPR
Kv mat(ca 17:30): Beroende på vilken träning det blir men generellt mer kolhydrater om styrketräning. Annars mer lite mer fett... Ofta soppa(på mager nötfärs), vitaböner med köttfärs, kycklingfile, pasta med kassler osv...
efter träning: Styrka:gainer, Cardio: Protein/MPR, (vilket bäst ?)
om ej träning(21:00): liten grov macka med protein eller MPR.
läggdags (om mycket senare än 21:00): Protein(skulle Stars Milk 90 funka bra här???)
Får anpassa mängden mat efter förbrukning såklart men ska försöka ligga på ca 2.5 - 3 g protein/kg vikt(för mycket?) och 1 g/kg fett.
Kosttillskott:
Mulivitamin(donsbarch), gainer, protein, mpr, zink,fiskolja, kalcium puruvat, synerlin(Ma-Hung), vtlökskapslar, gingseng, glutamin, (kreatin?), krossat linfrö, ALA...
Ev något "natt protein"...Ge gärna tipps, funkar stars milk90?
(jo, jag vet, piller och pulver narkoman)
Så bara att kritisera o ge förslag!!! :whipped: