handdator

Visa fullständig version : Hur deffa när man "vet" allt?!?

Topworker
2005-04-01, 23:50
Först vill jag säga hej då jag är helt ny på detta forum, jag har hängt på flera andra forum, men nivån här känns fin och stämningen bra.

Det är som så att jag har vait med ett tag, tränat i snart 10 år och alltid varit extremt kunskapshungrig, läst hundratals sidor på nätet och ett större antal böcker samt spenderat tusentals(?!?) timmar på forum.(Jo, jag går till gymmet med?)

Problemet med all kunskap är att man kan "för mycket", dvs man har lixxom bestämt sig för att vissa saker är bäst bara för de typ är bekväma eller tillräckligt många har sakt det.. Tex "du ska aaaaldrig springa eller köra högintensitetsträning under deff!!!"....
Har ju provat så många upplägg och tekniker så jag vet varken ut eller in.
(BTW: Är det verkligen bra att köra samma muskelgrupp 2 ggr/v, o isåfall hur mycket varje pass?)

Så nu skulle jag vilja ha en objektiv syn på min planerade deff och lite svidande kritik samt lite konstruktiva förslag, jag kommer att förklara mina steg och fälla in frågor...

Stats:
Tränat: snart 10 år, 3-4 ggr/v styrka samt simmat, gått, mm,mm i deff.
Vikt: 88 kg
längd: 179 cm
BF: enligt bioimpedansmätare:ca 15%
Motivationsnivå: 110%, begränsas lite av ganska mycket arbete.
Ekonomi: God...
Mål: Tappa 4-5 kg vikt på 10 v med minimal förlust av muskler.(bf < 10-11%)
Energiintag: -500 av vad jag kör av med per dag. Har ett exelark som räknar alla gram/energier...

Styrke träning: endast 2 ggr/v, ganska korta pass men tunga, få reps och hög vikt, detta så man stimulerar kroppen att spara muskler utan att bryta ner dem för mycket. (andra förslag?)
Morgonprommenad: 2-3 ggr/v, ca 40 min. detta fåtal gånger pg måte åka till jobb tidigt.
Cardiopass(medium intesnsitet): 3-4 ggr/v. FX maskin och simning(ca 1 h gång)
Cardopass(hög intensitet) 1-2 ggr/v. HIT pass/"idiotlöpning" i 15 min. För att riktigt få gång blodcirkulationen samt "kicka igång" hormonerna...
Kaske lite boxersie med...

Mat, typist:
Frukost: kesella, MPR/protein och mjölk(allt blandat)
(ska jag skippa detta och ta typ havregryn och mPR?)
Fika: 1-2 ägg med bara lite gula och en grov bulle.
Lunch: Kycklingfile, ris, kesellasås, grönsker. Kyckling stekt i olja eller i ugn med marinad/olja+kryddor)
Em fika: MPR
Kv mat(ca 17:30): Beroende på vilken träning det blir men generellt mer kolhydrater om styrketräning. Annars mer lite mer fett... Ofta soppa(på mager nötfärs), vitaböner med köttfärs, kycklingfile, pasta med kassler osv...
efter träning: Styrka:gainer, Cardio: Protein/MPR, (vilket bäst ?)
om ej träning(21:00): liten grov macka med protein eller MPR.
läggdags (om mycket senare än 21:00): Protein(skulle Stars Milk 90 funka bra här???)

Får anpassa mängden mat efter förbrukning såklart men ska försöka ligga på ca 2.5 - 3 g protein/kg vikt(för mycket?) och 1 g/kg fett.

Kosttillskott:
Mulivitamin(donsbarch), gainer, protein, mpr, zink,fiskolja, kalcium puruvat, synerlin(Ma-Hung), vtlökskapslar, gingseng, glutamin, (kreatin?), krossat linfrö, ALA...
Ev något "natt protein"...Ge gärna tipps, funkar stars milk90?
(jo, jag vet, piller och pulver narkoman)

Så bara att kritisera o ge förslag!!! :whipped:

MyungChul
2005-04-02, 01:05
vad ´menar du med "vet allt"? borde det inte vara väldigt lätt att föra tanke till handling då? och en annan sak, är det malto i MRP:n? isåfall är det snarlikt en gainer, fast antagligen med merparten vassleprotein istället för maltodextrin/dextros. och om du inte får i dig kolhydrat efter träning kan du inte dra fördel av proteinet.

Sverker
2005-04-02, 06:22
Vad väntar du på ? kom igång nu då !

Du har ju bestämt dig för hur du skall göra så nu är det upp till dig och din motivation att genomföra det.

Jag ser inga uppenbara brister i ditt upplägg. Tveksamt med MPR till frukost. Kör med havregryn och Kessella istället.
MPR är lätt och praktiskt på jobbet så använd det på eftermiddagen men det finns bättre alternativ för den som planerar och är händig.

Skippa vågen, 4 - 5 kg är ointressant. Titta i spegeln och håll koll på vilka hål du använder i bältet så går det bättre. 2 - 3 kg tappar du på 48 timmar ifall du vill och sedan varierar din kroppsvikt +/- 1 kg varje dygn så vågen kommer att lura dig, hela tiden.

Topworker
2005-04-02, 08:37
MyungChul: med "vet allt" menar jag att jag läst så mycket så jag vet inte vad som är bäst. Har ju lixxom läst typ 50 olika deffa program som bygger på kanske 10 tekniker. Vilken är bäst? har man sedan provat en del och "bytt runt" i dem vet man inte varesig ut eller in....
O MPR består av 50% protein(vassle) och 50 % koholhydrater med GI 47, ev tänkte jag byta till en modell som kör med kassein/vassle blandning.

Sverker: Sant att det där med vågen inte är en bra ide, man kan ju tappa flera kg på 1-2 dygn bara man inte äter...Glukosen går ju då ur musklerna och med den massor vatten(o sedan kan man ju glömma styrketräning). Så att tappa 4-5kg var nog dumt sagt. Men ska man sätta mål är det ju svårt att skriva "spegen ser bra ut", det bästa är ng att skriva "bf < 11% med minimal muskelförlust"....

Har inte kört igång ännu, blir mitten av april, måste proviantera med, vill ha allt hemma innan man drar igång, så slipper man det störmomentet.....

Prankie
2005-04-02, 10:56
De flesta program funkar, håll bara till programet och fuskar inte. (Då menar jag vettiga välprövade program som äta efter GI eller aktins, inte flygvärdinna diet eller andra skumma diet.

MyungChul
2005-04-02, 12:11
att du inte har allt hemma innan du börjar, låter som ren slapphet. du måste inte ha 17 burkar kesella, 2 liter minimjölk och 3 paket kycklingfilé. du måste inte äta "optimalt" eller ens försöka för att ha en lyckad deff. det handlar ju trots allt om motion och att ligga på kaloriminus. deffa är mer "tillfredsställande" än bulk för mig, då jag känner att det verkligen händer något.

Topworker
2005-04-02, 13:00
att du inte har allt hemma innan du börjar, låter som ren slapphet. du måste inte ha 17 burkar kesella, 2 liter minimjölk och 3 paket kycklingfilé. du måste inte äta "optimalt" eller ens försöka för att ha en lyckad deff. det handlar ju trots allt om motion och att ligga på kaloriminus. deffa är mer "tillfredsställande" än bulk för mig, då jag känner att det verkligen händer något.

Jag vet det, men jag hade inte plannerat det förren mitten av april ändå.
Dessutom är ju inte kosttillskott billigt så jag försöker köpa det så billigt det kan bli. En polare är återförsäljare av GG;s prylar och han har sällan så mycket i lager dessutom är det ganska jobbigt att få tag i honom. jag vill träna, laga mat och sova när jag deffar, inte jaga tillskott. Jobbar ju (är av) nästan 12h/dag och ibland jobbar jag av och får bo på hotell.(men hotellen brukar ha ett gym de med :) )
Dessutom handlar det om mer än "äta minus kallorier", timing, stimulering av hormoner mm kommer in en hel del oxo. Sedan har jag nog högre krav på min deff, den _ska_ vara optimal, eller så optimal den kan bli. när jag gör saker, gör jag dem 110%, minst.

Och innan vi börjar kalla någon "slapp" bör vi nog ha mer belägg för det...

The Draf
2005-04-02, 14:43
Lånar tråden lite.

du ska aaaaldrig springa eller köra högintensitetsträning under deff!!!

Va? Har jag missat nått, trodde intervall träning var det bästa för att höjja förbränningen, samt att morgonpromenader + koffein var mkt bra för att bränna fett. Ska man man inte pyssla med sånt under deff?

Topworker
2005-04-03, 21:57
Lånar tråden lite.

Va? Har jag missat nått, trodde intervall träning var det bästa för att höjja förbränningen, samt att morgonpromenader + koffein var mkt bra för att bränna fett. Ska man man inte pyssla med sånt under deff?

jo, man ska säkert köra intervallträning under deff. det fnns många läror och en säger att man inte ska köra högintensitetsträning under deff då det lär bränna muskler. Personligen har jag övergett denna teori då jag tror det bästa är måttlig mängd högintensitetsträning som inte hinner käka muskler samt att man kompenserar lagom med kosten för att inte tappa för mycket..
Som min topic syftade på, när man läst tillräckligt mycket ser man hur alla teorier säger emot varandra och man vet inte ut eller in...
BTW: Intervallträning är inte samma sak som ren löpning, intervall träning syftar på att man har olika intensitet under passet och på såvis låter syre komma till musklerna och låter dem bränna fett samtidigt som man typ stimulerar hormoner under den högintensitetiska(?) perioden....osv...

The Draf
2005-04-04, 06:37
ok, tack för svaret