handdator

Visa fullständig version : Trög viktnedgång

puman
2005-04-01, 07:59
Hej alla!

Är ny här på forumet och tänkte ställa min första fråga till er!
Jag vill gå ner i fettvikt och har sedan 3 månader tränat på gym, både styrka och kondition, 4 pass i veckan.
Det har i stort sett i hänt någonting med vikten, möjligtvis känner jag mig lite starkare och muskulösare. Men varför går det så trögt???? Vad gör jag för fel?

Lite fakta:

23 år, 168 cm, 66 kg
Målvikt: 60 kg

Kost:

Fett: Olivolja, avocado, fet fisk, nötter
Protein: Kyckling, kalkon, ägg, fisk, baljväxter och mjölkprodukter
Kolhydrater: Fullkornspasta, råris, potatis, fullkornsbröd och havregrynsgröt
Till detta massa grönsaker och minst 5 frukter om dagen.

Ätardag 1 dag i veckan

En kompis till mig som tränar säger att det är kolisarna som är boven i dramat, men jag äter ju kolisar med lågt GI och inte i stora mängder. Kolisar behöver man ju också!!

Snälla, är det någon som kan ge mig tips?

Tack på förhand!
:)

King Grub
2005-04-01, 08:05
Hur mycket av allt äter du, och hur mycket energi får du i dig per dag? Äter du för mycket energi i förhållande till din energiförbrukning tappar du inte fett, oavsett om det är bra och nyttig mat eller inte.

puman
2005-04-01, 08:07
Tack för svaret!
Hur vet jag hur mycket jag behöver äta?

King Grub
2005-04-01, 08:13
Det får du räkna ut; läs gärna min deffguide. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881)

Där har du uträkningar och antagligen det mesta du behöver till att börja med.

puman
2005-04-01, 08:23
Thanx! Jag har hittat en kaloriräknare på kalori.se, finns det någon annan att rekommendera?

Jay-Z
2005-04-01, 08:28
Thanx! Jag har hittat en kaloriräknare på kalori.se, finns det någon annan att rekommendera?

Den mest vedertagna varianten:
För att räkna ut energibehov, Harris J, Benedict F. A biometric study of basal metabolism in man. Washington D.C. Carnegie Institute of Washington från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en elitidrottsmans dag inom en konditionsgren.

Jay-Z
2005-04-01, 08:32
Du skriver att du har ätardag en gång i veckan? Det vore intressant om du skrev upp vad du åt under en typisk sådan dag. För en rejäl ätardag kan ju faktiskt förstöra en hel veckas kaloriunderskott. Säg att du har legat på ett underskott på 4000 Kcal fram till ätardagen på lördagen. Allt som behövs "extra" på ätardagen för att äta upp (no pun intended) det underskottet är en pizza, lite paj och glass och lösgodis och några glas vin. Alltså inte så mycket som man tror.

En tanke kan vara att ha ett fritt mål varje lördag. Och ätardag varannan lördag. Då kanske det även är lättare att hålla motivationen uppe?

puman
2005-04-01, 08:43
OK, ska vara uppmärksam på mina ätardagar. Jag brukar inte äta onyttigt mål den dagen, ingen pizza med andra ord utan lite smågodis eller glass.
Jag får helt enkelt vara noggrannare med hur mycket jag stoppar i mig!