handdator

Visa fullständig version : Infektion och deff

Billy da Kid
2005-03-31, 15:38
Jag är (som många andra i dessa förkylningstider) kraftigt förkyld och feber. Tappat matlusten rejält.

Förstår att en del muskler försvinner under en längre sjukdomstid, då man inte kan träna men försöker få i mig det väsentligaste dvs. protein, vitaminer och mindre kolhydrater och fett.

Jag tänkte att man kunde dra lite nytta av denna förkylning som inte vill släppa eftersom jag går på diet och får mindre lust att äta, men...

Diskutterade detta med en kompis, han påstår att kroppen gärna inte "släpper ifrån sig" fettet när man är sjuk för att den går på sparlåga. Är det så? Förbränner man mindre när man är sjuk?

/Kidden

King Grub
2005-03-31, 15:41
Kroppen går inte alls på sparlåga vid infektion och feber. Tvärtom. Varje grad kroppstemperaturen ökar över 37 grader stiger basenergiförbrukningen med 13 %. Nedbrytningen av muskelprotein är högre vid infektioner, speciellt vid feber och särskilt om man envisas med att ligga på energiunderskott så kroppen tvingas äta upp sig själv för att få energi till att bekämpa infektionen.

Billy da Kid
2005-03-31, 15:56
Tack på svaret...snabbt o bra!

Kanske ska trycka i sig någon extra Whey då? ;)

Luuk
2010-04-02, 20:11
Up på gammal tråd.

Har haft ont i halsen en längre tid och envisats att ligga på +-0 intag, mitt halsonda vägrar ge upp och kanske infektionen ger med sig om jag lägger mig på ett litet överskott?

Radikaal
2010-04-02, 20:48
Jag var också sjuk i nästan 3 veckors tid i Januari och jag började bli ordentligt irriterad då jag inte kunde träna, låg också vid +-0 förmodligen lite underskott totalt sett, ökade sen på maten ganska mycket några dagar då jag blev så desperat med speciellt mycket fett och vitaminer/mineraler framförallt vitamin d, några dagar senare blev jag helt frisk igen och har inte varit sjuk sen dess.

Prova på, skulle jag säga. Även om det är långt ifrån någon garanti att det skulle fungera, men jag tycker då rent logiskt att kroppen borde ha lite lättare att bekämpa infektioner om den har tillräckligt med energi och alla nödvändiga makronutrienter i kroppen.

Luuk
2010-04-02, 21:52
Ja, nu efter 3 veckors halsont så måste jag testa detta.

Allt började med att jag fick svinkopper (ifrån MMA/SW-träningarna), fick antibiotika; antibiotikan sänkte antagligen mitt egna immunförsvar vilket gjorde att jag fick en infektion i kroppen.