Visa fullständig version : galaktos
stefannn
2005-03-31, 10:46
kan kroppen använda sig av det..
lärde mig i skolan en gång i tiden att det inte användes utan bara passerade, men läste idag att tarmen tar upp galaktosen.. så det borde ju användas.. omvandlas den till glykogen???
King Grub
2005-03-31, 10:58
Galaktos tas upp i jejunum, men går inte direkt till muskulaturen, utan omvandlas till glykogen i levern. En stor del av galaktos oxiderar till CO2 varav en liten del hamnar i urinen, 20 % ackumuleras som glykogen, och resten används till syntes av glykoproteiner och glykolipider.
Vaa... :confused:
Skulle galaktosen kunna komma förbi levern och hamna i urinen ?
Däremot så kan jag tänka mig att galaktosen till största delen ( 50 % ) hamnar som leverglykogen eftersom galaktosen i sin omvandling till glukos ombildas till UDP-1-glukos, vilket är startmaterialet för glykogensyntesen.
King Grub
2005-03-31, 11:22
"Fifty-one percent of absorbed galactose was lost in urine; 18% of the remaining galactose load could be accounted for by net glycogen accumulation."
Am J Physiol. 1990 Dec;259(6 Pt 1):E804-13.
Förvisso råttor; jag har sett väldigt få studier som visar exakt galaktosmetabolism hos människor.
Av dom där 50% är det naturligtvis inte stor del som går ut urinvägen om man inte lider av galaktosemi.
Hmm...har för mig att råttor har det svårt med galaktosen...
Skall läsa på lite där. Ge mig 24 timmar.
King Grub
2005-03-31, 11:45
Hittat människorelaterade siffror!
"The age dependence of galactose and galactitol excretion was assessed in overnight-fasted galactose-1-phosphate uridyltransferase-deficient patients under dietary treatment (ages 4-34 years; n = 51), obligate heterozygous parents (ages 25-71 years; n = 49) and healthy subjects (ages 3-58 years; n = 215). Urine concentrations were analysed by stable-isotope dilution gas chromatography mass spectrometry. There was considerable interindividual variability. The intraindividual variation, however, was not age-dependent and was rather low. Excretion estimates were calculated from the creatinine-related concentrations using weight-, age- and sex-related creatinine excretion rates. Experimental evidence is presented underscoring the problems inherent in random sampling and substantiating the primary endogenous origin of galactose and galactitol in postabsorptive urine samples. Age-dependent excretion estimates were best fitted to a simple growth-related model assuming an exponential decrease with age until adulthood. According to the model, mean postabsorptive galactose excretion in healthy subjects was similar and decreased exponentially from about 1.2 micromol/kg body weight per day in infants to about 0.2 micromol/kg body weight per day in adults."
J Inherit Metab Dis. 2003;26(5):459-79.
King Grub
2005-03-31, 11:55
"The subjects ingested 50 g galactose or water alone in random order at 8 AM on separate occasions. The calculated amount of glucose appearing in the circulation as a result of galactose ingestion was 9.8 g, while the amount of glucose disappearing over the 8 hours was 9.9 g."
Metabolism. 2001 Jan;50(1):93-8.
Dessa stackare har tydligen en enzymbrist:
"overnight-fasted galactose-1-phosphate uridyltransferase-deficient patients under dietary treatment"
Metabolismen av galaktos är så här. Enzymerna är rödfärgade:
Galaktos+ ATP + galaktokinas-> galaktos-1-fosfat
Galaktos-1-fosfat + UTP +galaktos-1-fosfat-uridyltransferas +epimeras -> glukos-1-fosfat + UDP.
Denna enzymbristsjukdom är allvarlig för barn men när de åldras så tar något annat enzym ( ? ) över och besvären blir mindre när barnen blir äldre.
Inte alls konstigt att levern blir full av galaktos efter 50 g och att det läcker ut i urinen.
King Grub
2005-03-31, 13:18
50-gramsstudien gäller friska individer, "normal subjects". Men det är förvisso en onormal (onaturlig) mängd galaktos på en gång.
Även i den första gäller studien "and healthy subjects" och "mean postabsorptive galactose excretion in healthy subjects was similar".
Tillför man galaktosmängden 22 µmol·kg-1·min-1, dyker 9.2 µmol·kg-1·min-1 upp i systemcirkulationen, 5.5 µmol·kg-1·min-1 blir till glukos i blodplasman och 4 µmol·kg-1·min-1 oxideras, enligt The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism Vol. 88, No. 1 225-229.
Hittat människorelaterade siffror!
According to the model, mean postabsorptive galactose excretion in healthy subjects was similar and decreased exponentially from about 1.2 micromol/kg body weight per day in infants to about 0.2 micromol/kg body weight per day in adults."
J Inherit Metab Dis. 2003;26(5):459-79.
Ett mol galaktos väger 180 g. Barnet väger 40 kg och den vuxna väger 80 kg.
Mikromol är miljondels mol.
1.2 / 1,000,000 X 180 X 40 kg = ca 9 mg ? har jag räknat rätt :confused: Det är ju ingenting.
0.2/ 1,000,000 X 180 X 80 kg = 3 mg :confused: Ännu mindre.
Det här förstår jag inte "Tillför man galaktosmängden 22 µmol·kg-1·min-1"
Låter som man tillför galaktosen i form av dropp och inte oralt ( genom munnen ).
King Grub
2005-03-31, 15:27
Oralt. "unlabeled oral galactose (22 µmol·kg-1·min-1) was administered every 15 min from 0600 h until completion of the study... The total amount of galactose ingested over the 9-h study period would correspond to nine glasses of milk (240 ml each)".
Jag tyckte "tillför" var ett bra ord för "administer". Det känns som om det betyder att forskarna stod och tvångsmatade dom stackars försöksobjekten snarare än att dom åt självmant. :D
Även "tracer infusions" för att mäta "galactose rate of appearance and the fraction of galactose and glucose in lactose derived from plasma galactose".
Mätningen gäller själva det orala intaget:
"In summary, during ingestion of galactose at 22 µmol·kg-1·min-1, 9.2 µmol·kg-1·min-1 appeared in the systemic circulation, 5.5 µmol·kg-1·min-1 appeared as plasma glucose, and 4 µmol·kg-1·min-1 was oxidized".
Hmm...har för mig att råttor har det svårt med galaktosen...
Skall läsa på lite där. Ge mig 24 timmar.
Ytterst gammal kunskap. 1934 bestämt.
Harding et al.Metabolism of galactose:Behaviour of rat towards moderate amount of galacotse. Biochem.J.,28,257.
Epimerasaktiviteten är betydligt sämre hos råtta än hos mäniska. Gör att galaktosen omvandlas i mindre omfattning till glukos än hos mäniska.
Nördvarning :D
Knapp överkursvarning på denna tråden. I like! :hbang:
King Grub
2005-03-31, 20:07
Ytterst gammal kunskap. 1934 bestämt.
Harding et al.Metabolism of galactose:Behaviour of rat towards moderate amount of galacotse. Biochem.J.,28,257.
Det förklarar ju dom höga råttsiffrorna och diskrepanser mellan människa och gnagare! :D
Och ju äldre och ju mer obskyra studier, desto bättre! :hbang:
Och ju äldre och ju mer obskyra studier, desto bättre! :hbang:
Visst är den gammal men den är också ofta refererad, när det gäller just galaktos och omsättningen av galaktos.
...har arbetat med kostfibrer och indirekt med galaktos :em:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.