Visa fullständig version : Pasta
STarfish
2005-03-30, 18:39
Vilken pasta har lägst GI
Jag har Kungsörnens Fullkorns pasta här himma...
den borde väl va bättre än dom där snabb makaronerna.
King Grub
2005-03-30, 19:31
Ordet "snabb" i snabbmakaroner står för snabb koktid, inte snabba kolhydrater.
Makaroner har högre GI än spaghetti:
"Macaroni had a significantly greater glycemic index than spaghetti" (Diabetes Care. 1986 Jul-Aug;9(4):401-4.)
Generellt sett har fullkornspasta inte lägre GI än standardpasta. Fullkornspasta ger större insulinpåslag.
"There was no difference in glycemic response between either... type of spaghetti. BS had a greater response than WS" (Diabetes Res Clin Pract. 1987 Jul-Aug;3(4):221-6.)
Det är formen på pastan som huvudsakligen avgör dess GI, inte fiberinnehåll:
"the physical form of the food was a major factor influencing the glycemic response, and other factors such as particle size and fibre content had negligible effects." (Diabetes Res Clin Pract. 1987 Jul-Aug;3(4):221-6.)
Koktiden har mindre betydelse:
"The GI of spaghetti was not significantly affected by cooking for 5 or 15 min" (Diabetes Care. 1986 Jul-Aug;9(4):401-4.)
GI:t på snabbspaghetti är ofta lägre än långkokande sådan:
5-minutersspaghetti: GI 32 (J Am Coll Nut 1987; 6: 295-305.)
15-minutersspaghetti: GI 41 (J Am Coll Nut 1987; 6: 295-305.)
Fullkornsvarianterna är givetvis näringsrikare än vanlig pasta.
mangemani
2005-03-30, 19:37
när det gäller pasta så käkar jag enbart sån pasta som är gjord på "durum vete"....det är pasta med tillräckligt lågt GI.
Sparrisen
2005-03-30, 21:55
haha, ska man inte tugga käket? :eating: Undrar vad som är långsamast - skruvar eller spiraler? ;)
Ordet "snabb" i snabbmakaroner står för snabb koktid, inte snabba kolhydrater.
Makaroner har högre GI än spaghetti:
"Macaroni had a significantly greater glycemic index than spaghetti" (Diabetes Care. 1986 Jul-Aug;9(4):401-4.)
Generellt sett har fullkornspasta inte lägre GI än standardpasta. Fullkornspasta ger större insulinpåslag.
"There was no difference in glycemic response between either... type of spaghetti. BS had a greater response than WS" (Diabetes Res Clin Pract. 1987 Jul-Aug;3(4):221-6.)
"the physical form of the food was a major factor influencing the glycemic response, and other factors such as particle size and fibre content had negligible effects." (Diabetes Res Clin Pract. 1987 Jul-Aug;3(4):221-6.)
Koktiden har mindre betydelse:
"The GI of spaghetti was not significantly affected by cooking for 5 or 15 min" (Diabetes Care. 1986 Jul-Aug;9(4):401-4.)
GI:t på snabbspaghetti är ofta lägre än långkokande sådan:
5-minutersspaghetti: GI 32 (J Am Coll Nut 1987; 6: 295-305.)
15-minutersspaghetti: GI 41 (J Am Coll Nut 1987; 6: 295-305.)
Fullkornsvarianterna är givetvis näringsrikare än vanlig pasta.
Nu blev jag fan helt förvirrad :MrT: . Vanlig pasta är altså bättre än fullkorns?
Och hur kan formen på pastan vara avgörande? Man tuggar den ju ändå som sagt.
Metal_boy_
2005-03-31, 00:53
Nu blev jag fan helt förvirrad :MrT: . Vanlig pasta är altså bättre än fullkorns?
Och hur kan formen på pastan vara avgörande? Man tuggar den ju ändå som sagt.
Du kan inte stirra dig blind på GI när det gäller vad som är nyttigt, det är bara en liten del av kakan. Gämför fördelar och nackdelar och överväg det som ger mest fördelar näringsmässigt.
King Grub
2005-03-31, 05:14
Vem har sagt att vanlig pasta är bättre än fullkorn? Jag tyckte jag uttryckligen skrev att näringsinnehållet är större i fullkornspasta?
Med formen menas snirkligheten; i alla GI-studier på pasta har makaroner med öppen struktur, som snäckor, högre GI än makaroner som standardmakaroner. Ju större yta, desto snabbare kommer enzymerna åt att bryta ned kolhydratstrukturen. Vid normal tuggning. Många tror att dom tuggar maten till en totalt nedbruten massa i munnen... men det är det ingen som inte sitter fyra minuter och tuggar samma tugga som gör; maten slinker ner betydligt mer otuggad än majoriteten tror.
Och visst - sväljer du makaronerna hela blir GI:t betydligt lägre... ;)
när det gäller pasta så käkar jag enbart sån pasta som är gjord på "durum vete"....det är pasta med tillräckligt lågt GI.
All pasta innehåller mer eller mindre durum vete.
En pasta med minimalt av durumvete är Gammeldags makaroner. Dessa blir kletiga när man kokar dem. Passar perfekt till makaronipudding etc.
En pasta med 100 % durumvete blir mer " tuggbar " mindre kletig etc.
Det här kan King Grub bättre men jag gissar att kletiga makaroner har betydligt högre GI. Eftersom stärkelsen fortfarande ligger tätt packad i makaroner av durum vete.
King Grub
2005-03-31, 07:38
Ja, ju klibbigare stärkelsekälla, desto högre GI, brukar gälla generellt, både vad gäller pasta och, i synnerhet, ris.
Vem har sagt att vanlig pasta är bättre än fullkorn? Jag tyckte jag uttryckligen skrev att näringsinnehållet är större i fullkornspasta?
Med formen menas snirkligheten; i alla GI-studier på pasta har makaroner med öppen struktur, som snäckor, högre GI än makaroner som standardmakaroner. Ju större yta, desto snabbare kommer enzymerna åt att bryta ned kolhydratstrukturen. Vid normal tuggning. Många tror att dom tuggar maten till en totalt nedbruten massa i munnen... men det är det ingen som inte sitter fyra minuter och tuggar samma tugga som gör; maten slinker ner betydligt mer otuggad än majoriteten tror.
Och visst - sväljer du makaronerna hela blir GI:t betydligt lägre... ;)
Själv har jag funderat på att enbart äta lasagneplattor då de har den mest öppna strukturen. :thumbup:
Metal_boy_
2005-03-31, 16:03
Det är formen på pastan som huvudsakligen avgör dess GI, inte fiberinnehåll.
Hehe, jag undrar vad penis-pasta har för GI :D
Hehe, jag undrar vad penis-pasta har för GI :D
Beror på hur länge du tuggar på den :D
Metal_boy_
2005-03-31, 19:06
Beror på hur länge du tuggar på den :D
hahah å fy faen! *spy*
Jag var nästan säker på att det var första april när jag läste denna tråden först :D
Ja, ju klibbigare stärkelsekälla, desto högre GI, brukar gälla generellt, både vad gäller pasta och, i synnerhet, ris.Vad kan förvantas av havregryn kokta till klibbig gröt? Ett undantag?
King Grub
2005-04-01, 06:17
Vad kan förvantas av havregryn kokta till klibbig gröt? Ett undantag?
Där är det dom vattenlösliga, GI-sänkande fibrerna som tränger ut och gör grynen klibbiga.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.