Visa fullständig version : två frågor om alkohol
kal_erixon
2005-03-30, 12:14
det här har säkert tagits upp för men ja fick upp 8 sidor på sökningen ;)
en polare säger jämt att han tränar bättre efter en "fyllehelg" och igår fick jag detta bekräftat. (ja drack bara 4 folköl men gick inte och la mig förrns kl 04)
jag körde flera reps i bänken utan större problem än vanligt och ökade 10kg i benböjen utan att skunka mer än kanske 1 rep.
beror detta på alkoholen eller är det inbillning? jag tycker att de inte kan vara inbillning då de är så här markant.
om de nu stämmer så varför blir de såhär? borde man inte träna sämre efter alkohol? vad är de i alkoholen som gör detta?
(ja de ska föreställa en fråga :P)
efter att jag har slutat med konditionsträningen för några år sedan tål jag mindre och mindre alkohol, trots att jag blivit äldre. jag drar parallelen till kondition för att ja har hört att man tål mer då någonstans :P
stämmer de? jag har också slutat dricka så frekvent sen ja sluta me den sortens träning. har de med de att göra isf?
kom med teorier eller kanske rent av fakta :)
hammerchest
2005-03-30, 12:34
Jag har ingen fakta att tillföra, utan tänkte bara säga att jag också upplever att jag är starkare på gymmet efter en våt helg... Konstigt det där.. :confused:
Toljanen
2005-03-30, 12:43
Samma här :confused:
Chopsuey
2005-03-30, 12:54
Själv så har jag alltid som mål att supa tills jag däckar dom få ggr om året jag festar och jag kan inte påstå att jag någonsin upplevt att det gått bra att träna efter det. ;)
brukar mest sitta i vadmaskinen å dräggla tills jag betämmer mig att gå hem och sova ist....
ni som tycker det går bättre då, hur mycket har ni druckit? höger energiintag kan ju vara hemligheten, själv vet jag inte, de få gånger det har hänt har jag nog inte lyckats så bra dagen efter.
känner igen det där, beror nog på att man alltid brukar slänga i sig ett jävla stort mål efter krogen :thumbup:
kal_erixon
2005-03-30, 15:42
jag dricker aldrig särskilt mycket. i just dehär fallet drack jag 4 öl och ät en massa chips :D
men de kanske kan ligga nått i dedär. ska testa äta som fan ett tag och se om de blir nån skillnad *flex*
Alkohol är så vitt jag vet väldigt energirikt, mer KJ per gram än vanliga kolhydrater. Dessutom innehåller öl ganska många Kcal + att chipsen du åt förmodligen gett lika mycket energi som en normal måltid. Om du nu inte har druckit så mycket alkohol att du fått vätskebrist och blivit bakis så har du ganska mycket lagrad energi att ta ut på passet dagen efter.
Man kan ju lungt säga att alkohol inte är något för deffande personer, iallafall inte om de vill dra ner på annat till fördel för alkoholen.
// Wicked
En liter starköl ger väl runt 500 kcal, så en boost på 1000kcal kan väl vara svaret för din del :)
4 folköl är ju ingenting :MrT:
4 folköl är ju ingenting :MrT:
Tillräckligt för att jag ska glömma vad jag gör resten av kvällen troligtvis :)
Angående huvudämnet, kan det inte finnas en viss psykologis effekt? Att man efter en fylla får dåligt samvete och därigenom ger lite extra passet efter? För övrigt tror jag stenhårt på att det beror på ökat energiintag. Men på det hela taget är så klart alkohol inget bra komplement till träning :)
Jag gjorde ett litet experiment om det här för ett tag sedan.
Jag märkte nämligen att ryggpassen gick skitbra även fast jag druckit på fredagen. Jag testade att dricka 3 fredagar på raken. Sedan en vit helg. Sedan en fredag till och till sist en vit helg.
Varje ryggpass på lördagen efter de där 3 fredagarna på raken så ökade jag i antingen repetitioner eller vikt på flera övningar. Lördagen efter det, den vita helgen, så kändes det tyngre. Lördagen därpå kändes det bra trots en massa öl dagen innan. Sista lördagen kändes det motigt igen.
Faktiskt så fungerade det så bra att jag började fundera om det kanske fungerade lika bra på andra muskelgrupper? Dock så vore det ju väldigt besvärligt att vara bakfull hela tiden ;) Så den idén släppte jag ganska snabbt :P
Varför blev det såhär undrade jag? Jag gissade på att det berodde på ökat energiintag från ölen.
Ett annat svar kanske är för att man är lite likgiltig dagen efter?
Iaf så är jag det. Jag går till gym:et helt tom i skallen och bara köttar. Det finns inga spärrar där liksom.
Metal_boy_
2005-04-01, 01:23
Doping! Domarn!!!!!!!!!!!!
;)
Jag har hört en teori en gång i tiden, men jag har inga som helst belägg eller referenser på det här.
När man dricker sprit så stänger man tydligen av sin testosteronproduktion, sedan dagen efter så börjar kroppen producera igen och man producerar lite extra.
Det skulle vara anledningen till att man presterade bättre på gymmet.
Det ska även vara anledningen till att man går omkring och är extra kåt de dagar när man är bakfull.
;)I en bodybuilding-tävling hade det nog kunnat räknas som fusk, då alkohol är vätskedrivande och sådana preparat är väl förbjudna i sådana sammanhang?
Jag har hört en teori en gång i tiden, men jag har inga som helst belägg eller referenser på det här.
När man dricker sprit så stänger man tydligen av sin testosteronproduktion, sedan dagen efter så börjar kroppen producera igen och man producerar lite extra.
Det skulle vara anledningen till att man presterade bättre på gymmet.
Det ska även vara anledningen till att man går omkring och är extra kåt de dagar när man är bakfull.Det där skulle faktiskt kunna stämma, alla vet ju hur det är dagen efter :P
Scratch89
2005-04-01, 11:52
;)
:laugh: :D
Satte i halsen ! :thumbup:
Scratch89
2005-04-01, 11:53
Det ska även vara anledningen till att man går omkring och är extra kåt de dagar när man är bakfull.
Kan ju vara för att majoriteten här inne är män i åldrarna 15-30 också :D
Kan ju vara för att majoriteten här inne är män i åldrarna 15-30 också :D
Är det anledningen till att jag är kåt när jag är bakfull? :booty:
kal_erixon
2005-04-03, 10:15
men hur mycket skulle det påverka när man dricker såhär lite som jag gjorde. jag blir inte full och knappast bakfull, de måste ju ha med energin att göra? om inte från ölen så från en påse chips :D
Att du inte tål lika mycket alkohol om du slutat "dricka frekvent" är inget konstigt. Ju mer man dricker desto mer tål man. Idag tror jag att jag skulle bli berusad på en starköl.
Att du inte tål lika mycket alkohol om du slutat "dricka frekvent" är inget konstigt. Ju mer man dricker desto mer tål man. Idag tror jag att jag skulle bli berusad på en starköl.
genom att lukta på den ? Eller om andra i rummet dricker och du kommer in ?
Jag tror jag skulle bli berusad om jag skulle dricka en starköl. Förstår du eller ska jag rita en teckning åt dig? :D
Jag har då aldrig märkt några positiva resultat av alkohol däremot att jag ökade rejält när jag inte drack alkohol på flera månader.. Numera blir det alkohol i humana mängder nån enstakagång..
/Niklas
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.