handdator

Visa fullständig version : varför orkar jag inte äta?

Emilia
2005-03-27, 20:45
jag orkar inte äta efter joggingturen! vad är det för fel?

idag till exempel åt jag klockan 16. en stor broilerfilé, klyftpotatis och kokta morötter + 2 körsbärstomater. klockan 19 var jag redan lite hungrig men åt inget. for ut på joggingtur 19.30, var tillbaka 20.45. joggade 10.25 kilometer, alltså mycket lugn takt. när jag kom hem var jag riktigt hungrig. åt två knäckebröd med ost klockan 21.30 och kände mig mätt. visste att jag måste äta mera, så jag kokade pastakuddar med spenat. försökte äta en portion, men det sade helt enkelt stopp. jag orkade bara ca 10 kuddar och kände mig proppmätt. är fortfarande jättemätt, kan inte tänka på att äta. klockan är 22.40.

och det här hände inte bara i dag. det händer efter nästan varje joggingtur. och jag joggar ca 45 kilometer i veckan.

vad är det för fel på mig? varför orkar jag inte äta?

palme
2005-03-27, 20:51
Nu joggar inte jag, men när jag sparras (2-2½timmes pass) brukar jag dra i mig en gainerdrink efter för att nån timme senare äta mat.

Kanske nåt du kunde pröva.

Emilia
2005-03-27, 20:56
jo, jag brukar ta en maltodextrindrink efteråt just för att jag inser att jag måste få i mig mera energi.
men det jag undrar är vad det här fenomenet kan bero på?

Nismo
2005-03-27, 20:58
Jag vet inte varför men kan gissa på att man har så mycket mjöksyra/adrenalin/hormoner i rörelse efter ett pass vilket gör att man inte känner sig hungrig. Som sagt, bara en gissning!

palme
2005-03-27, 20:59
Utmattning kanske?

Slartibartfast
2005-03-27, 21:02
En sak som jag undrar över är att Emilia säger att hon har för lite energi och borde få i sig mera, alltså genom mat.

Men, hon går ju inte ner i vikt på den mängd hon äter nu. Betyder det inte i princip att hon får i sig tillräckligt? Kan det vara vitaminbrist?

Om hon ökar på energiintaget så kommer hon ju att gå upp i vikt? Eller kommer det bara att vara tillfälligt tills ämnesomsättningen ökar? Jag tycker nämligen att hon äter väldigt lite överlag och hon måste följaktligen ha en ganska seg ämnesomsättning (välkommen i klubben :( )

Lite flummig följdfråga, men hoppas ni förstår.

Den här frågan har egentligen inget att göra med Emilias fråga. jag bara kapar lite. ;)

Max
2005-03-27, 21:43
Jag springer inte heller nu för tiden, men efter spinningpassen brukar jag ha lite svårt för både drink och mat av någon anledning. Och konstigt nog går det bättre att äta två fasta mål istället.

Mål ett brukar vara några vita mackor med sylt/honung och keso, sen brukar det bli musli eller gröt, allt brukar få ätas LÅNGSAMT för att jag inte skall känna mig helt uppkörd i magen.

victor_n
2005-03-28, 00:25
just nu får jag svårt å pressa enr maten!
vet inte om det är så att skolan e rätt stressig just nu som gör det dock :(

Cilia
2005-03-28, 09:57
Jag blir alltid mätt efter att jag har tränat oavsett om jag är vrålhungrig innan. Det tar lång tid innan jag blir hungrig igen.

z_bumbi
2005-03-28, 10:57
Äter inte jag på 5,5 h kan min hunger också försvinna oavsett om jag tränar eller inte..

Ät ett mindre mål innan träningen så spelar mättnadskänslan efter träningen inte så stor roll. Ca 1-1,5 timme innan kanske?

Drink efter träningen, kolhydrater och protein. Är det ett problem med mängden energi så släng i lite MCT-fett i drinken.

Ät inte knäckebröd om du är hungrig utan ät något bättre på en gång, blir du mätt då så har du antagligen fått i dig mer mat i alla fall.
Välj snabbare energikällor i det målet.

Ame
2005-03-28, 15:19
Om jag äter väldigtr mycket innan jag tränar så blir jag oftast inte hungrig senare på kvällen oavsett vad jag gör, så det kan ju vara så att du helt enkelt äter så mycket innan att du inte behöver mer mat den dagen.

mmmCay
2005-03-28, 17:37
En sak som jag undrar över är att Emilia säger att hon har för lite energi och borde få i sig mera, alltså genom mat.

Men, hon går ju inte ner i vikt på den mängd hon äter nu. Betyder det inte i princip att hon får i sig tillräckligt? Kan det vara vitaminbrist?

Emilia skulle kanske visa oss hennes matschema för att veta om hon äter för lite eller kan ha någon näringsbrist.

Om hon ökar på energiintaget så kommer hon ju att gå upp i vikt? Eller kommer det bara att vara tillfälligt tills ämnesomsättningen ökar?

Man öker i vikt pga kaloriöverskott. Det gäller båda för kroppsfettvikt och muskelvikt. Är det du eller hon som är rädd för fettet? :)

Slartibartfast
2005-03-29, 09:11
Emilia skulle kanske visa oss hennes matschema för att veta om hon äter för lite eller kan ha någon näringsbrist.

Till helgen ska vi göra en fullständig analys av vad hon äter. Återkommer då.

Man öker i vikt pga kaloriöverskott. Det gäller båda för kroppsfettvikt och muskelvikt. Är det du eller hon som är rädd för fettet? :)

Det är ju det jag menar. Om hon inte går ner i vikt kan hon ju inte ligga på kaloriunderskott.

För min del får hon gärna fläska till sig en aning.

mathor
2005-11-24, 16:19
Det beror på att det autonoma nervsystemet ser till att minimera blodtillförseln till tarmar/magsäck osv när det sympatiska aktiveras, som det gör under hård träning.

Fredrik_
2005-11-24, 17:20

Om hon ökar på energiintaget så kommer hon ju att gå upp i vikt? Eller kommer det bara att vara tillfälligt tills ämnesomsättningen ökar? Jag tycker nämligen att hon äter väldigt lite överlag och hon måste följaktligen ha en ganska seg ämnesomsättning (välkommen i klubben :( )

Lite flummig följdfråga, men hoppas ni förstår.

Den här frågan har egentligen inget att göra med Emilias fråga. jag bara kapar lite. ;)

Började fundera hur fasiken du kunde lista ut att Emilia inte gick ner i vikt på basis av den första posten, men sen förstod jag hur det hängde ihop :)

Jag har faktiskt litegrann samma problem och speciellt när jag sprungit riktigt långt så känns det väldigt trögt att äta direkt efteråt (egentligen oavsett vad jag ätit innan). Jag brukar lösa det genom att ta en rejäl kolhydrat/proteindrink direkt efter. Törstig är jag alltid så det spelar ingen större roll om jag blandar något i vattnet. Sen följer jag upp med att käka riktig mat lite senare när jag börjar bli hungrig igen.

Om energinivån: Det går inte att göra så enkelt som att du har en viss nivå där du ligger stilla i vikt (går du under den minskar du i vikt och går du över den ökar du i vikt). Kaloriförbrukningen jagar kaloriintaget.. äter du mer gör du av med mer, äter du mindre gör du av med mindre. Jag läste en trevlig artikel av John Berardi på T-nation ("A New View of Energy Balance", får man länka dit?) där han bl.a. fick en elitskidåkerska att tappa en massa kilon fett genom att öka hennes kaloriintag med 1500 kcal per dag.

King Grub
2005-11-24, 17:21
Berardi pratar "bullshit", för att citera Lyle McDonald. :)

"I cant believe this Berardi bullshit has spread so much. Well people are still fat fucks, esp those doing Massive Eating." :D

Fredrik_
2005-11-24, 17:35
Berardi pratar "bullshit", för att citera Lyle McDonald. :)

"I cant believe this Berardi bullshit has spread so much. Well people are still fat fucks, esp those doing Massive Eating." :D

Tja, fast om han inte ljuger också i fråga om fallstudierna så stämmer väl hans resonemang i den här frågan. Om det var så enkelt som att alla hade någon slags fast förutbestämd setpoint som avgjorde ökning eller minskning i kroppsvikt skulle knappast den där skidåkaren kunna tappa i fettvikt av att öka kaloriintaget drastiskt ;)

Och så illa kan han inte vara om han får coacha delar av det kanadensiska OS-laget.

Sniggel
2005-11-24, 20:18
Låter väl lite suspekt med en sån stor ökning av energiintaget men det här med att äta mer kanske fungerar i vissa fall.
Jag ger exempel:

Innan
Stina äter 1000kcal 3ggr om dagen = 3000 kcal

Efter
Stina äter 550kcal 6 ggr om dagen = 3300 kcal

Varje gång hon äter ökar hon sin förbränning och på så sätt ökar hennes förbrukning mer än vad hennes intag gör (skulle jag gissa på)

King Grub
2005-11-24, 20:29
Det finns som helst bevis för att en ökad måltidsfrekvens leder till större fettförbränning.

"Studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging.. There is no evidence that weight loss on hypoenergetic regimens is altered by meal frequency."

Br J Nutr. 1997 Apr;77 Suppl 1:S57-70.