Logga in

Visa fullständig version : Deffar måltider några tips?

kollle1
2005-03-27, 13:11
jag undrar vilket sorts ris som är bäst för det finns ju rätt många sorter..sen några måltids tips på några deff måltider...

MyungChul
2005-03-27, 13:14
pairboiled tror jag väl.. och om du söker lite här så får du väldigt mycke tips på "deffmåltider" .. vet inte riktigt vad som uppfyller dina krav

King Grub
2005-03-27, 13:39
Ris kan man inte riktigt förutsäga GI på. Fullkornsris och råris är dom nyttigaste sorterna.

Tjuckot
2005-03-28, 11:13
Kanske man kan lägga en fråga. Som nog ändå är intressant för trådskaparen. Har 2 sorters råris, en är 40 min koktid o en är 10. Den på 10 låter ju helt klart "dålig" men.. det är ju ändå råris? Jag tänker om det är nått liknande som snabbris osv.

MyungChul
2005-03-28, 11:21
Kanske man kan lägga en fråga. Som nog ändå är intressant för trådskaparen. Har 2 sorters råris, en är 40 min koktid o en är 10. Den på 10 låter ju helt klart "dålig" men.. det är ju ändå råris? Jag tänker om det är nått liknande som snabbris osv.

det ena är väl pre-cooked?

Tjuckot
2005-03-28, 13:30
Innebär det någon större skillnad på själva riset då? Eller är det fortfarande bättre än annat ris, trots att det är 10 min koktid bara?

MyungChul
2005-03-28, 20:11
vet inte hur det står sig mot annat råris, men tror det ska vara lika bra. inte säker, låter det vara osagt

Hoffa
2005-03-28, 20:48
När jag körde deff så brukade jag ta 200 g päron/äpple, 130 g tonfisk och 30 g dressing/majonäs.

En ganska udda kombination som alla tror jag skulle spy på är 50 g All-Bran flingor med 100 g mjölk, 200 g torsk med MASSOR av cayennepeppar,svartpeppar,curry,vitlökspulver,papr ika,chili och 20 g mandlar som man dippar i Becel Bordsmagarin (blir 15 g Becel oftast)

100 g västan ost (5%/10%), 200 g päron/äpple och 15 g hasselnötter är också gött.

Det bästa i längden är att göra storkok, speciellt om du har ont om tid. Med en bra proteinkälla, en bra kolhydrats källa och en bra fettkälla. Jag brukade göra kycklingfilé,klyftpotatis och olja på det sen + MASSOR med rotfrukter och vitlöksklyftor och vanlig lök.

Realistiskt sett så är deffen en period med mycket "eat for performance not for pleasure" men är man finurlig så kan det bli mer "pleasure". Speciellt om man använder rätt kryddor sen beror det på vad som är pleasure. Jag blev helt till mig när jag åt en pannkaka i slutet av senaste deffen vilket jag då inte hade gjort på 4 månder nästan :laugh:

mmmCay
2005-03-29, 00:37
En ganska udda kombination som alla tror jag skulle spy på är 50 g All-Bran flingor med 100 g mjölk, 200 g torsk med MASSOR av cayennepeppar,svartpeppar,curry,vitlökspulver,papr ika,chili och 20 g mandlar som man dippar i Becel Bordsmagarin (blir 15 g Becel oftast)

Det låter nasty hehe.

Om man kan äta det kan man äta bönor också. Blötta bönorna i 8 timmar, koka dom i 2 timmar. De håller bra i kylskåpet och man kan laga 10 måltider på en gång. Mycket tideffektivt.

Linser är också bra, de kokas i 10 minuter och behöver inte blöttas.

Mycket mat för kalorierna (och pengarna)!

Calleman
2005-03-29, 09:27
Varför inte bara äta vanlig mat, men minska på portionerna och låt kolhydraterna i huvudsak komma i samband med träning. -500 kcal är ju allt som behövs för en ok viktnedgång. Egentligen ganska enkelt om man tänker på det :)

stiffler
2005-04-06, 17:09
Varför inte bara äta vanlig mat, men minska på portionerna och låt kolhydraterna i huvudsak komma i samband med träning. -500 kcal är ju allt som behövs för en ok viktnedgång. Egentligen ganska enkelt om man tänker på det :)

Du kanske vill se till att den vikten du tappar är så mycket fett och så lite muskler so möjligt

eller vad deffar du för?