handdator

Visa fullständig version : Seg efter "före-träningsdrinken"

John M
2005-03-26, 14:42
Dricker 35 gram vassle och 28 gram druvsocker innan jag börjar att träna. Typ 10 minuter efter att jag har dragit i mig drinken så börjar jag känna mig lite sömnig. Kan det vara insulinet som gör mig seg? Ska jag halvera drinken kanske? :confused:

Sverker
2005-03-26, 15:46
Pröva att svepa drinken och börja med träningen direkt. Du måste få igång kroppen och få ut adrenalinet i blodet FÖRE insulet stiger pga din drink.

Jashguim
2005-03-26, 16:00
Har också varit med om detta...pröva att använda mer vätska i drinken..

King Grub
2005-03-26, 16:23
Mer protein än kolhydrat? :MrT:

Druvsocker bör blandas så lösningen blir isoton, och druvsocker blir det vid 6%. 9 personer av 10 som råkar ut för blodsocker/trycksfall av föredrinken använder för lite vatten eller låter det gå för lång tid mellan drink och intensiv träning.

John M
2005-03-26, 16:52
Jag brukar väl vänta 10 minuter ungefär innan jag sätter igång med träningen, känner mig rätt så mätt efter drinken och kan nästa börja må lite illa om jag börjar träna för tidigt inpå drinken. Skulle ju kunna försöka späda ut den med mer vatten också.

watertouch
2005-03-26, 17:19
Det har ingenting med att kolhydraterna/proteinet gör att Seratonin utsöndras? Har för mig att Paulun skrivit nått om detta.

watertouch
2005-03-26, 17:29
"Har du känt att du blir dåsig och lite trött efter en stor portion kolhydrater? Inget konstigt i såna fall. Serotoninet i hjärnan höjs nämligen efter ett kolhydrattintag. Mekanismen för detta är praktiskt taget densamma som när du tränat till dig trötthet. När du äter kolhydrater kommer mängderna av hormonet insulin i blodet att öka. Det gör att kolhydrater går in i musklerna och blodsockret sjunker. Insulinet transporterar, förutom kolhydrater, även in de grenade aminosyrorna till musklerna. Förhållandet mellan de grenade aminosyrorna och tryptofan förändras igen och mer tryptofan kan slinka in i hjärnan. Serotoninhalterna ökar och vi blir lite dåsiga."

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=387

Lizard
2005-03-26, 17:38
Dricker 35 gram vassle och 28 gram druvsocker innan jag börjar att träna. Typ 10 minuter efter att jag har dragit i mig drinken så börjar jag känna mig lite sömnig. Kan det vara insulinet som gör mig seg? Ska jag halvera drinken kanske? :confused:

1. Mer kohydrater och mindre protein i drinken.
2. Mer vätska - närmare litern än halvlitern (du kan späda pö om pö alltmedans du dricker av den).
3. Drick medans du värmer upp och fortsätt tills hela gainern är tömd en bit in på passet. Drick för hundra gubbar inte innan du börjar träna - då kan du lika gärna strunta i den.

John M
2005-03-26, 17:50
1. Mer kohydrater och mindre protein i drinken.
2. Mer vätska - närmare litern än halvlitern (du kan späda pö om pö alltmedans du dricker av den).
3. Drick medans du värmer upp och fortsätt tills hela gainern är tömd en bit in på passet. Drick för hundra gubbar inte innan du börjar träna - då kan du lika gärna strunta i den.

Ok ska köra på det :thumbup:

King Grub
2005-03-26, 18:30
Watertouch: skillnad på hormonsvar i vila och under intensiv aktivitet.

bear.flowertwig
2005-03-27, 16:18
3. ...Drick för hundra gubbar inte innan du börjar träna - då kan du lika gärna strunta i den.

Mao är det egentligen inte en före träningsdrink om man ska vara petig. Utan man kör den under passets början. Har själv trott att den ska tas strax före.

King Grub
2005-03-27, 17:21
Mao är det egentligen inte en före träningsdrink om man ska vara petig. Utan man kör den under passets början. Har själv trott att den ska tas strax före.

Det bästa är väl att ta kolhydrat+ protein före och under passet.

30cm
2005-03-27, 18:46
Sugar is absorbed into the bloodstream within minutes. Consuming large amounts of sugar prior to exercise can actually inhibit perfomance. This produces a drastic increase in blood sugar. This causes the pancreas to secrete large amounts of insulin to metabolize the sugar. All this insulin inhibits the metabolization of fat by the muscles. Therefore, the muscles rely more on glycogen, which is in limited supply. The insulin reduces blood sugar level, which is already being reduced by the muscle utilization of glycogen stores for energy production. The blood sugar level reduces to a level, which may not only cause fatique but dizziness as well. Therefor consumption of excess sugar prior to exercise reduces performance and endurance.

IFA Fitness ABC's Training Manual & Certification Course

Stämmer detta överhuvudtaget?
Gäller det bara vid aerobisk träning?
Hur som helst säger detta emot företräningsdrinken.

King Grub
2005-03-27, 19:43
Det gäller inte ens vid aerob träning.

"If carbohydrate is consumed immediately before exercise, that is, within 10 minutes of the start, about 50-60 grams of a glucose polymer in a 40-50 percent solution has been used effectively in studies. Carbohydrate intake immediately prior to prolonged endurance exercise tasks may help delay the development of fatigue and improve performance if the athlete is exercising at a level greater than 50 percent VO2max, such as 65-75 percent. The majority of the studies, including controlled laboratory investigations and field research involving different types of endurance athletes, support this view. At this level of exercise intensity the insulin response is suppressed; in addition the secretion of epinephrine is increased. These two hormonal responses interact to help maintain or elevate the blood glucose level and prevent the hypoglycemic response that typically may occur."

Nutrition for Health, Fitness & Sport, 2004 Edition, Williams

Det som försämras av kolhydratintag före konditionsträning är fettförbränningen, men det kommer väl knappast som en nyhet.

J Sports Sci. 2003 Dec;21(12):1017-24. The effect of pre-exercise carbohydrate feedings on the intensity that elicits maximal fat oxidation.

Thompah
2005-03-27, 19:55
Här kommer nästa fråga... Tar ni verkligen och dricker detta innan, under OCH efter träningen? Tar jag innan träningen så känns det typ som om jag ska spy om jag också tar efter träningen *spy*

30cm
2005-03-27, 20:31
näe, överambitiöst.

Dessutom tycker jag det är bra psykolgiskt att först träna hårt och sedan få sötman som belöning.

King Grub
2005-03-27, 20:49
Definiera "överambitiöst". Att vilja ha bästa förutsättning för att stimulera resultat?

Ett måste för att träningen skall ge resultat? Absolut inte. Men att klassa viljan att få ut så mycket det går av träningen, och dessutom med rätt enkla och dessutom tillåtna och effektiva medel som "överambitiöst"... nja, det vet jag inte.

Metal_boy_
2005-03-27, 21:03
Vad är det som hänt här? Plötsligt så vräker folk i sig företräningsdrinkar??? När slutade vanlig mat 1tim innan passet bli bra?? Klart du blir trött när du vräcker i dig så där snabba kolhydrater innan passet, testa att vräka i dig en tallrik pulvermos och 1liter cola så får du uppleva samma fenomen. Du vill bara sitta som en trött, proppad fettsäck i soffan och slöa. Blodsockerkurvan höjs enormt och sen pang rakt ner i botten ganska fort, SPECIELLT med druvsocker som är extremt snabbt och ganska snart inpå intagets höjning av blodsockerkurvan sjunker rakt ner i backen.

King Grub
2005-03-27, 21:08
Vad är det som hänt här? Plötsligt så vräker folk i sig företräningsdrinkar??? När slutade vanlig mat 1tim innan passet bli bra?? Klart du blir trött när du vräcker i dig så där snabba kolhydrater innan passet, testa att vräka i dig en tallrik pulvermos och 1liter cola så får du uppleva samma fenomen. Du vill bara sitta som en trött, proppad fettsäck i soffan och slöa. Blodsockerkurvan höjs enormt och sen pang rakt ner i botten ganska fort, SPECIELLT med druvsocker som är extremt snabbt och ganska snart inpå intagets höjning av blodsockerkurvan sjunker rakt ner i backen.

Det blir man inte; inte under ansträngning och med tillräckligt med vatten i drinken, om man inte är extra känslig. Den där fettsäckskänslan kan infinna sig vid vila efter intag av högglykemiska kolhydrater. Vid ansträngning motverkas insulinets blodsockersänkande effekt genom epinefrin- och glukagonutsöndring, och blandar man lösningen minst isoton slipper man den blodtryckssänkande effekten.

Leverns förmåga att producera glukos från glukoneogena substrat (L-laktat, glycerol och L-glutamin) under tömning av glykogendepåerna vid ansträngning är också signifikant.

Dom flesta, vars upplägg jag modifierat med föredrinkar, har tvärtom märkt ett klart uppsving i energin under träningen och rejält tryck genom hela träningspasset. När dom väl gjort rätt, som beskrivet tidigare!

King Grub
2005-03-27, 21:17
När slutade vanlig mat 1tim innan passet bli bra??

Inte alls. Det gäller naturligtvis fortfarande. Varför skulle det ena utesluta det andra? Och blodsockerkurvan från den måltiden ligger fortfarande över fastenivå en timme senare.

Metal_boy_
2005-03-27, 23:45
King Grub: Men vid aktivitet efter drinken så borde ju blodsocker kurvan rasa ännu fortare, och kroppen tar energi från måltiden innan drinken som håller lite längre. Vad är det då för mening med drinken, förutom att det är lite extra energi men som tar slut fort??

victor_n
2005-03-28, 00:24
hmm låter precis som en polare kände! som sverker skrev min polare svepte å träna direkt å då blev de bättre! :)

King Grub
2005-03-28, 05:18
King Grub: Men vid aktivitet efter drinken så borde ju blodsocker kurvan rasa ännu fortare, och kroppen tar energi från måltiden innan drinken som håller lite längre. Vad är det då för mening med drinken, förutom att det är lite extra energi men som tar slut fort??

Läste du inte mitt inlägg ovan? :) Det förklarade precis varför energi inte tar slut fort utan ger tryck och energi genom hela passet. Epinefrinutsöndring, glukagonutsöndring, och leverns förmåga att producera glukos. Dessa faktorer skiljer markant vid behov, dvs träning, mot vila. Det går inte ens att jämföra påverkan av högglykemiska kolhydrater+protein direkt före och under träning med i vila.

Vid styrketräning är dock inte det den huvudsakliga meningen, även om det naturligtvis är en välkommen bonus, utan att öka proteinsyntesen och det anabola gensvaret genom att göra aminosyrorna mer tillgängliga under själva passet och direkt efter, och i det syftet har inte en måltid baserad på långsamt protein och långsamma kolhydrater speciellt stor påverkan, då det är snabba, plötsliga tillflöden av aminosyror som eftersträvas, vars upptag skall faciliteras genom samtida insulinutsöndring.

Det finns ett fåtal som är riktigt extra känsliga för blodsockerpåverkan och kan drabbas av sockerfall, som dock inte verkar försämra prestationsförmågan under ansträningning. Även majoriteten av dessa brukar dock göra något fel. Envisas man med att ta drinken innan kan ger sig av till gymmet eller blandar den fel, då kan man, som Lizard påpekade, lika gärna eller hellre låta bli den.

30cm
2005-03-28, 14:02
Men är det inte så att allt detta är detaljlära?

King Grub
2005-03-28, 14:08
Kolhydrat och protein i samband med träning? Njaej... det är snarare de absoluta grunderna inom kosttillskott och supplementering för att förbättra träningsresultat. Inom konditionsgrenar på elitnivå har det varit mer eller mindre praxis i många år, och det är väl först nu forskningen inom styrketräning börjar få upp ögonen.

Att med enkla, säkra, billiga och effektiva medel vilja förbättra sina träningsresultat kan inte vara detaljlära. Kosten är naturligvis grunden och det avgörande, men vill man försöka ta sin träning till nästa nivå är väl kolhydrat och protein för att effektivisera träningen ett grundsteg snarare än konstigheter.

Man kan få utmärkta resultat av träningen utan kosttillskott, men väljer man att använda dessa ser jag inget konstigt eller överdriven "detaljlära" med att ta kolhydrat+protein före träning jämfört med efter träning, särskilt inte som det förra visat sig vara minst lika effektivt.

"Muscle strength is determined by muscle size and factors related to neural recruitment. Resistance training is a potent stimulus for increasing muscle size and strength. These increases are, to a large extent, influenced and mediated by changes in hormones that regulate important events during the recovery process following exercise. Provision of nutrients in the appropriate amounts and at the appropriate times is necessary to optimize the recovery process. This review discusses the results of research that has examined the potential for nutrition and dietary supplements to impact the acute response to resistance exercise and chronic adaptations to resistance training. To date, the most promising strategies to augment gains in muscle size and strength appear to be consumption of protein-carbohydrate calories before and after resistance exercise, and creatine supplementation."

Strength nutrition, Curr Sports Med Rep. 2003 Aug;2(4):189-93.

Metal_boy_
2005-03-28, 14:42
Läste du inte mitt inlägg ovan? :) Det förklarade precis varför energi inte tar slut fort utan ger tryck och energi genom hela passet. Epinefrinutsöndring, glukagonutsöndring, och leverns förmåga att producera glukos. Dessa faktorer skiljer markant vid behov, dvs träning, mot vila. Det går inte ens att jämföra påverkan av högglykemiska kolhydrater+protein direkt före och under träning med i vila.

Vid styrketräning är dock inte det den huvudsakliga meningen, även om det naturligtvis är en välkommen bonus, utan att öka proteinsyntesen och det anabola gensvaret genom att göra aminosyrorna mer tillgängliga under själva passet och direkt efter, och i det syftet har inte en måltid baserad på långsamt protein och långsamma kolhydrater speciellt stor påverkan, då det är snabba, plötsliga tillflöden av aminosyror som eftersträvas, vars upptag skall faciliteras genom samtida insulinutsöndring.

Det finns ett fåtal som är riktigt extra känsliga för blodsockerpåverkan och kan drabbas av sockerfall, som dock inte verkar försämra prestationsförmågan under ansträningning. Även majoriteten av dessa brukar dock göra något fel. Envisas man med att ta drinken innan kan ger sig av till gymmet eller blandar den fel, då kan man, som Lizard påpekade, lika gärna eller hellre låta bli den.

Ok då fattar jag, det funkade inte riktigt som jag trodde. Är det relativt nya forskningar som kommit fram till detta?

King Grub
2005-03-28, 14:42
Är det relativt nya forskningar som kommit fram till detta?

Nej, faktiskt inte; inte hormoners påverkan på blodsocker. Det är känt sedan länge, även om forskningen naturligtvis ständigt fortskrider. Att det innebär större anabol påverkan att tillföra kolhydrat+protein före passet jämfört med efter introducerades dock mig veterligen vetenskapligt 2001.

30cm
2005-03-28, 14:50
Jag dricker gainer efter träningen, det var ju optimalt för inte så länge sedan. Sen när det kom nya rön testade jag att ta halva före men jag märkte ingen markant, om någon skillnad alls. Så jag sket i det.

Train hard and eat lots of good food
Kepp it simple stupid
Inte för att jag kallar någon här dum, bara ett bra citat.

Jag förlorade mycket på att under en period på kanske ett år tillämpa för mycket vetenskap i praktiken. Jag åt jättenyttigt och bra, jag lät kalkyleringar styra vad och hur mycket jag åt, ingen hunger skulle få lura mig. Det gick åt skogen.

Före och efterdrink är för mycket för mig då jag har lärt mig att hålla en distans som passar bättre för mig. Men det är inget fel med att göra det.

mmmCay
2005-03-28, 16:57
30cm, ingen tvinga dig att göra någonting. Det är alltid du som bestämmer över din träning och ditt liv.

Att forskning nu bevisar att en företräningsdrink är effektivare än en efterträningsdrink är inte att säga att efterträningsdrinkar är meningslösa. Tror att King Grub har rekommenderat att man tar en företräningsdrink, en underträningsdrink och en efterträningsdrink.

Det låter jobbigt men det faktist är inte. Man blandar en enda stor drink med allt som behovs, och man tar en tredjedel 0-10 minuter innan man styrketränar, en tredjedel under passet, och resten precis efter passet. Sen dricker man en liter vatten med varje drink. Fin.

King Grub
2005-03-28, 17:41
Sen dricker man en liter vatten med varje drink.

Det är det som är jobbigast. Det, och toalettbesöken timmarna efter passet.

http://www.81x.com/Authors/dragonfire88/wcj.gif