Visa fullständig version : Hjälp
Metal_boy_
2005-03-26, 04:07
Vad ska jag göra??? min kamera fotar skitsuddiga bilder när man tar från lite håll, fotar man nära föremålet så blir det tydligt, men det är ju helkört då efter som hela jag måsste få plats på bilden till fototävlingen!!??? vet inte om man kan ställa in eller nått men det är katastrof nu *cry*
Metal_boy_
2005-03-26, 04:14
alltså det är bara objekt som är nära kameran som blir tydliga, vad ska jag göra??
Metal_boy_
2005-03-26, 04:27
äh får kolla om jag får låna brorsans kamera, annars är ju fototävlingen goodbye :(
Är det en vanlig kamera eller digitalkamera, kontrollera att du inte på något sätt har valt fixfocus. Se till att läget är Auto.
Om det är en webbkamera eller väldigt enkel vanlig kamera så kanse du måste ställa in fokus själv. På min Philips webbkamera sker det genom att vrida själva objektivet, men det varierar självklart. Hur som helst har det med fokus att göra.
J.Saarela
2005-03-26, 08:46
Don't PANIC..kolla inställningarna min kamera fix oxå damp en gång.
Vic_1981
2005-03-26, 09:10
alltså det är bara objekt som är nära kameran som blir tydliga, vad ska jag göra??
tycker du gjorde det ända rätta, att posta här klockan kvart över 4 på morgonen och fråga.
:D
Metal_boy_
2005-03-26, 13:04
tycker du gjorde det ända rätta, att posta här klockan kvart över 4 på morgonen och fråga.
:D
förstod att det va sent/tidigt när jag sen såg att jag va den enda som va inne på Allmänt :laugh:
Btw: tack för era tips, ska kollas :thumbup:
s_himself
2005-03-26, 13:10
hahaha, va rolig du är :) men det är väl nåt skit med fokusen?
kolla så att du inte har macro inställt! då blir det rätt suddigt :)
På det flesta enklare digitala kameror så är macrouinställningen den där lilla blomman som man kan slå på/av
Metal_boy_
2005-03-26, 13:24
hahaha, va rolig du är :) men det är väl nåt skit med fokusen?
kolla så att du inte har macro inställt! då blir det rätt suddigt :)
Hur checkar man sånt då? på menyn finns endast detta att välja på:
datum/tid
språk
ljud
Format media
video mode
reset to default
Metal_boy_
2005-03-26, 13:25
På det flesta enklare digitala kameror så är macrouinställningen den där lilla blomman som man kan slå på/av
runt linsen som man snurrar på?
reset to default borde ju ge standard inställningarna. Så har kamran fungerat förut så kör på det.
runt linsen som man snurrar på?
Mjae, vad har du för kamera? modell osv =)
vad har du för kamera?
Tror också på att du har macroläge inställt.
Som sagt, ingen macro på, ingen zoomning utifall att kameran hålls på fri hand.
Med blixt får du ju acceptabla slutartider och borde inte hinna röra dig så mycket / bli suddig, utan blixt ger de nog upp till i närheten av sekunden och då blir det nog suddigt även om kameran står på något stadigt.
Massa belysning / bild utomhus eller med blixt är det som gäller. Med blixt kommer du ju dock se slätare ut.
Kan du höja känsligheten/iso så kommer en högre iso ge kortare slutartider, dvs mindre skaknings-/rörelseoskärpa. Å andra sidan blir det mer brus på bilden.
Om du nu kan ställa in bländaren/slutaren så kan det vara värt att läsa på lite om dessa.
http://susning.nu/Bl%E4ndare
http://nezzo.se/na.asp?id1=338&id2=2978
Metal_boy_
2005-03-26, 19:12
Tack alla för er hjälp, men som tur är så får jag låna min brors kamera imorn :hbang:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.