Visa fullständig version : Blodiga ägg
Rockhard
2005-03-25, 11:28
När jag stekte några ägg imorse märkte jag att ett av dom hade någon röd sörja i, såg ut som blod. Så jag slängde äggen och gjorde nya. Nån annan som har haft sånt ägg? Kan det vara farligt att äta? (inte för att jag tänkt det, såg ganska äckligt ut)
Fel i kvalitetskontrollen. Alla ägg som kontrolleras och märks skall vara genomlysta. Ägg med blodrand skall sorteras bort.
Är inte farligt på något sett, bara oaptitligt.
Har för mig att äldre hönor kan göra sådana där ägg med blodrand eller två gulor etc.
_Magnus_
2005-04-14, 15:23
jag har hört två saker har ingen aning om det stämmer men.
Blod i ägget betyder att dom är befruktade
Köp vita ägg, dom bruna kan inte genomlysas, eller iallafall inte lika bra.
Som sagt, det är vad jag hört...
Vet dock bara av egen erfarenhet att jag aldrig vart med om att vita ägg vart blodiga.
Ägg är ju trots allt Hönsmens.... :eating:
Slartibartfast
2005-04-14, 18:53
HA HA HA! :laugh:
:laugh: :laugh:
Fy fan nu kan jag inte äta ägg längre.
Köper ägg av grannen och det händer att där är blod i,jag ser det som extra järntillskott! :D
Uäääh fan vad äckligt. Jag mår illa.
Frågan är ju dock hur köpeägg kan vara befruktade, för jag antar att det var vanliga butiksägg, om du ställer samma fråga om ägg som kommer från någon privatperson med tupp o hela köret så tycker jag frågan är lite "dum".
Förstår inte riktigt vad som är äckligare med det heller, ungefär samma innehåll hur som helst (ja, förutsatt att det inte var befruktat då, är det halvutvecklad kyckling det rör sig om är det väl inte riktigt samma sak.)
Värphöns på hönserier vet inte vad tupp är.
Hobbyhöns blir ofta lugnare med en tupp som håller reda på dem. Samtidigt så brukar tuppen vara väldigt hjälpsam mot hönsen och ställer gärna upp ifall hönsen har behov :D
Slartibartfast
2005-04-15, 19:04
Alla höns är slampor.
Men tuppen är hingst.
Är inte farligt på något sett, bara oaptitligt.
Tack, du räddade precis min frukost. Hittade en liten blodklump i omelettsörjan, såg lagom gott (och hälsosamt) ut *spy*
Nästa gång blir det dom lite dyrare äggen...
Pellefant
2006-08-31, 14:07
När jag var liten lärde mamma mig att alltid kläcka äggen i en kaffekopp och aldrig direkt i en panna/bunke med saker i, just pga detta.
Var kanske vanligare förr?
Du skulle ej slängt den .. Du skulle gå till affären med den hahaha :D
grisbil3n
2006-08-31, 22:19
Blodiga ägg är coolt och manligt var det första min hjärna formulerade när jag läste rubriken på tråden och det blir också det jag skriver.
Tack, hej.
jag har hört att blod i äggen beror på att hönorna är stressade, vilket inte låter så bra...
köper alltid kravmärkta ägg eller ägg från frigående höns och har aldrig varit med om blod i dem, ett tips kanske? :)
RösböJunior
2006-09-01, 14:54
Hallå...spräcker nollan med mitt första inlägg här nu.
ät inte ägget! sj har jag aldrig varit med om blodiga ägg, skulle aldrig äta det. och de som tror det är "manligt" vill bara framstå som dumma & primitiva djur ? haha...
"Grisbil3n" fin tröja...är det du som har på dig Burzum t-shirten?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.