Visa fullständig version : Opinionsundersökningar
Nu har det kommit en ny-den här gången från SKOP http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=395092&previousRenderType=6
Det intressanta här är ju att Moderaterna tydligen tappat 10 procent gentemot den undersökning som presenterades här http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,620412,00.html
Fast det är väl bara jag som tyckte det var intressant :) Det kanske skulle vara läge för Reinfeldt att avgå då...
Nä, är det inte dags att skippa de här undersökningarna? Jag tror mig veta att folket numer är så diversifierat att man knappt kan dra några slutsatser av opinionsundersökningar längre.
allan
Jag har funderat på var RUAB-undersökningen gjordes. Danderyd centrum?
Har aldrig fäst spec mkt värde vid dem.....menlösa saker att fylla nyheterna med.
Jag har funderat på var RUAB-undersökningen gjordes. Danderyd centrum?
:D
allan
trubaduren
2005-03-25, 11:45
Aftonbladets artikel säger ju att om det vore riksdagsval idag så skulle moderaterna få fler röster än sossarna, medan DNs artikel talar om partiledarnas popularitet. De tar väl inte ens upp samma saker...
Har du länkat fel eller är jag sämst på att läsa?
De borgerliga är i majoritet bland svenska väljare, visar Skops senaste opinionsmätning. Den borgerliga oppositionen har stöd av 49,2 procent medan socialdemokraterna tillsammans med vänsterpartiet och miljöpartiet hamnar på 48,2 procent...
...Väljarnas förtroende för statsminister Göran Persson sjunker, han ligger på långfredagen på tredje plats efter partiledarna Fredrik Reinfeldt (m) och Maud Olofsson (c). Detta enligt den förtroendebarometer från Sifo som Aftonbladet publicerar på långfredagen.
Det är två olika undersökningar på DN.
Aftonbladets artikel säger ju att om det vore riksdagsval idag så skulle moderaterna få fler röster än sossarna, medan DNs artikel talar om partiledarnas popularitet. De tar väl inte ens upp samma saker...
Har du länkat fel eller är jag sämst på att läsa?
Sickna arslen! De har ändrat textinnehållet!
allan
trubaduren
2005-03-25, 11:54
"De borgerliga är i majoritet bland svenska väljare, visar Skops senaste opinionsmätning. Den borerliga goppositionen har stöd av 49,2 procent medan socialdemokraterna tillsammans med vänsterpartiet och miljöpartiet hamnar på 48,2 procent..."
DN
"Om det vore val nu skulle det borgerliga blocket vinna med 52,4 procent".
AB
Vilka 10% snackades det om?
EDIT ok isf är jag med
Nå, SvT-Text kan man lita på.
Borgerlig majoritet i väljarkåren
De borgerliga är i majoritet bland
svenska väljare, visar Skops senaste
opinionsmätning.
Den borgerliga oppositionen har stöd
av 49,2 proc medan socialdemokraterna
tillsammans med v och mp hamnar på
48,2 procent. Sex procent vet inte
vilket parti de ska stöda.
Den största förändringen sedan den
förra väljarbarometern står fp för.
m 21,3 (-0,3) mp 4,8 (-0,4)
fp 16,4 (+2,8) s 36,8 (-1,3)
kd 6,2 (-0,3) v 6,6 (+-0)
c 5,3 (-0,4)
Här framgår ju klart att jämfört med RUAB's undersökning att M har tappat tio prcent. Och detta stod alltså ursprungligen i den första länken jag postade. Men nu - klockan 1155 - är texten ändrad. Vadan detta? Är det lite politisk styrning jag ser....Dessutom är det ju en uppgång för S som knappast kan vara omärkbar....
allan
kalle_banan
2005-03-25, 12:13
själv är jag inte så värst borgerlig, men det lär bli intressant att se hur det går om de borgerliga vinner nästa val.
själv är jag inte så värst borgerlig, men det lär bli intressant att se hur det går om de borgerliga vinner nästa val.
Det kommer att gå åt helvete. Det går inte att ändra något som har blivit uppbyggt under decennier på 4 år.
Det händer att jag undrar hur någon kan vara korkad nog att gång på gång betala för att få undersökningarna genomförda ... *screwy*
Pellefant
2005-03-25, 12:19
Det kommer att gå åt helvete. Det går inte att ändra något som har blivit uppbyggt under decennier på 4 år.
(S) vanstyr landet många år tills att går åt pipan, borgarna får hoppa in en valperiod och försöka städa upp, väljarna tycker då allt är borgarnas fel, (S) vinner nästa val, (S) vanstyr landet många år tills att går åt pipan, borgarna får hoppa in en valperiod och försöka städa upp, väljarna tycker då allt är borgarnas fel, (S) vinner nästa val, (S) vanstyr landet många år tills att går åt pipan, borgarna får hoppa in en valperiod och försöka städa upp, väljarna tycker då allt är borgarnas fel, (S) vinner nästa val...etc... *cry*
(S) vanstyr landet många år tills att går åt pipan, borgarna får hoppa in en valperiod och försöka städa upp, väljarna tycker då allt är borgarnas fel, (S) vinner nästa val, (S) vanstyr landet många år tills att går åt pipan, borgarna får hoppa in en valperiod och försöka städa upp, väljarna tycker då allt är borgarnas fel, (S) vinner nästa val, (S) vanstyr landet många år tills att går åt pipan, borgarna får hoppa in en valperiod och försöka städa upp, väljarna tycker då allt är borgarnas fel, (S) vinner nästa val...etc... *cry*
Så kan man ju se det om man vill. Men man försöker nog vrida allt till sin egen vinkel rätt drastiskt då.
Ett annat sätt att beskriva det är att S regerar och när folk är missnöjda nog vinner de borgerliga ett val och sedan gör de inget bättre och folk röstar på S igen.
Styrkebyggare
2005-03-25, 13:23
Felmarginalen som uppges vid undersökningarna är ju också en uppskattning som, för att den skall vara matematiskt korrekt, måste bygga på ett fullständigt slumpmässigt urval av befolkningen.
Denna slumpmässighet tror jag är hart när omöjlig att få via telefonintervjuer då olika kategorier av människor är mer eller mindre lätta att få tag i på telefon vid vissa tider mm samt då inte alla kommer att rösta.
Den enda undersökning då statistiken håller måttet är vallokalsundersökningar. Dock måste jag erkänna att jag ändå följer opinionsmätningarna med intresse då stora förändringar i dessa (framförallt när flera mätningar ger liknande resultat) trots allt är hyggliga indikationer på vart det rör sig.
Alla vet vi att moderaterna kommer tappa..
Ett annat sätt att beskriva det är att S regerar och när folk är missnöjda nog vinner de borgerliga ett val och sedan gör de inget bättre och folk röstar på S igen.
Eeh? Det var just det jag skrev. De gör inget bättre, varför? Det går inte att ändra på något inkört på 4 år. Lite bättre kan du väl Grahn?
Eeh? Det var just det jag skrev. De gör inget bättre, varför? Det går inte att ändra på något inkört på 4 år. Lite bättre kan du väl Grahn?
Hmmm?Tja det ligger väl viss sanning i det, men det säger ju inte att de skulle göra ngt bättre ens om de fick ett decenium på sig.
Vadå bättre? Jag beskrev ett annat sätt att se på våra valcykler.
Hmmm?Tja det ligger väl viss sanning i det, men det säger ju inte att de skulle göra ngt bättre ens om de fick ett decenium på sig.
Vadå bättre? Jag beskrev ett annat sätt att se på våra valcykler.
Nä, självklart finns det inget som säger att det skulle bli bättre med m. Men det går ju som sagt inte att avgöra på 4 år.
Nja, fast det var ju egentligen samma sätt.
Nä, självklart finns det inget som säger att det skulle bli bättre med m. Men det går ju som sagt inte att avgöra på 4 år.
Nja, fast det var ju egentligen samma sätt.
Heh petig idag? Det var en annan tolkning av samma fenomen vinklad till att ge ett helt annat intryck.
Heh petig idag? Det var en annan tolkning av samma fenomen vinklad till att ge ett helt annat intryck.
Ja, jag är väl det :)
Jag har kört ben precis, det är min bortförklaring :booty:
Nitrometan
2005-03-25, 15:54
Så kan man ju se det om man vill. Men man försöker nog vrida allt till sin egen vinkel rätt drastiskt då.
Du och Pellefant säger ju samma sak. :) *innocent*
Framförallt är det tråkigt att m vunnit mark genom att avlägsna sig från den radikala skattesänkarlinjen och närma sig mitten. Reinfeldt bör avgå och Lundgren komma tillbaka.
bosse_brutal
2005-03-25, 16:57
moderaterna är onda.
Styrkebyggare
2005-03-25, 18:36
Framförallt är det tråkigt att m vunnit mark genom att avlägsna sig från den radikala skattesänkarlinjen och närma sig mitten. Reinfeldt bör avgå och Lundgren komma tillbaka.
Ja, den råhårda 130 miljarders skattesänkarlinjen gick ju verkligen hem sist. Bättre att klä en 80-miljarders (eller nåt) skattesänkning i helylle och få med sig lite mer folk i stället.
Dumleman
2005-03-25, 21:20
Opinionsundersökningars validitet avgörs av hur stort urvalet är, om urvalet är "helt" slumpmässigt och självklart kan någon nisse råka skriva fel siffror vid redovisningen av resultatet. Det kan även förekomma diverse täckningsfel, t.ex. att en undersökning hävdar att den visar 1000 slumpmässigt utvalda personers svar mellan åldern 18-20 men de som svarat på enkäten har en medelålder på över 20år osv... Där totalundersökningar är för dyra kan man bara välja mellan två saker, att plocka ett sample och fråga dessa eller inte fråga någon och blunda. Det senare är inte media speciellt förtjusta i eftersom det ger dåliga tittarsiffror och vad jag vet så är det media som beställer opinionsundersökningar så det ska få några nyheter och ha något som "backuppar" deras experters skitsnack :).
En till: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=395367&previousRenderType=6
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.