Visa fullständig version : Vad ska jag tänka på med router
Metal_boy_
2005-03-24, 21:18
Vi har numer 2 datorer i hemmet och har dom kopplade till en router, men det funkar inte så bra. Jag har låtit routern fått komma igång ordentligt innan jag startade modemet, då började uppkopplingarna funka bra ett tag, men sen dess har det bara brutits från och till, och nu funkar det inte alls. Sitter nu via modemet direkt.
nått speciellt man ska ställa in eller göra när man har datorerna kopplade via en router????
Ska du skriva en uppsats om nätverk är det ok att säga det, Metal!
We wont judge!!
Metal_boy_
2005-03-24, 21:26
Ska du skriva en uppsats om nätverk är det ok att säga det, Metal!
We wont judge!!
haha frågar jag så mycke?? *slap* jag är inte så haj på datorer bara *cry* :)
christian
2005-03-24, 21:33
Agerar modemet router eller brygga? Antar att det bryggar och då måste din router hantera DHCP-förnyelser. Är routern helt spärrad utifrån eller accepterar den port 67 (eller om det var 68?) som är DHCP.
Kör du telia? Måste du logga in? Klarar routern inloggningar?
Metal_boy_
2005-03-24, 21:38
Agerar modemet router eller brygga? Antar att det bryggar och då måste din router hantera DHCP-förnyelser. Är routern helt spärrad utifrån eller accepterar den port 67 (eller om det var 68?) som är DHCP.
Kör du telia? Måste du logga in? Klarar routern inloggningar?
jag kör glocalnet och det behövs inga inloggningar, hur kollar jag upp det andra du nämner? Jag fattar liksom inte det du mpratar om?
christian
2005-03-24, 21:42
jag kör glocalnet och det behövs inga inloggningar, hur kollar jag upp det andra du nämner? Jag fattar liksom inte det du mpratar om?
Vad kör du för router? Det borde finnas ett webinterface till den. Där kan du se så att den fått en adress från glocalnet och vad som händer när du tappar uppkopplingen.
Glocalnet kör PPPoe alltså Point-to-Point Over Ethernet. Du måste använda PPPoe klienten i Routern. Annars kan det bli svårt om du vill att båda datorerna ska kunna surfa samtidigt.
Om du inte fattade det ovantstående så kanske det är rättare att säga: Anslut dig inte genom en dator, du ska logga in i routern och låta den vara ansluten till glocalnet. Skriv in din inloggning i inställningarna med PPPoe. Vanligtvis Login och lösenord.
Lycka till! :)
edit: Om det nu är DSL vi snackar om. Jag förutsatte det.
Metal_boy_
2005-03-24, 21:50
japp det är ADSL =) tack för tipsen ska kolla det där nu om jag lyckas.
Metal_boy_
2005-03-24, 21:53
Vad kör du för router? Det borde finnas ett webinterface till den. Där kan du se så att den fått en adress från glocalnet och vad som händer när du tappar uppkopplingen.
routern heter D-link
Metal_boy_
2005-03-24, 22:14
Glocalnet kör PPPoe alltså Point-to-Point Over Ethernet. Du måste använda PPPoe klienten i Routern. Annars kan det bli svårt om du vill att båda datorerna ska kunna surfa samtidigt.
Om du inte fattade det ovantstående så kanske det är rättare att säga: Anslut dig inte genom en dator, du ska logga in i routern och låta den vara ansluten till glocalnet. Skriv in din inloggning i inställningarna med PPPoe. Vanligtvis Login och lösenord.
Lycka till! :)
edit: Om det nu är DSL vi snackar om. Jag förutsatte det.
Hur loggar jag i i routern förresten??
Du surfar in i den via webbläsaren på http://192.168.0.1
User: admin
Pass: password eller admin
Metal_boy_
2005-03-24, 22:52
Du surfar in i den via webbläsaren på http://192.168.0.1
User: admin
Pass: password eller admin
har provat det men skiten funkar ju inte så fort den är ikopplad =/
det finns en resetnapp på baksidan av den , ( du måste ha en penna eller nåt för att komma åt den ) resetta skiten å börja om ifrån början ..
En dum fråga bara , du ansluter modemet i WAN porten på routern hoppas jag ?
Metal_boy_
2005-03-24, 23:00
det finns en resetnapp på baksidan av den , ( du måste ha en penna eller nåt för att komma åt den ) resetta skiten å börja om ifrån början ..
En dum fråga bara , du ansluter modemet i WAN porten på routern hoppas jag ?
ok ska reseta den en gång..
haha aa så långt kom jag att jag kopplade in modemet rätt iaf :)
christian
2005-03-24, 23:16
Kan vara inkompabilitet mellan routern och modemet med lite otur, tyvärr inte helt ovanligt i dagens läge då det är bråttom-bråttom att få ut nya produkter på marknaden och mjukvaran inte är 100% testad.
Det är först den här veckan som min anslutning är stabil, det som gjorde det efter firmwareuppgradering mm var att sätta en annan mac-adress till routern än default. Alltså en annan "identitet" på lågnivåsignaleringen. Helt jätteskumt och inget jag råkat ut för tidigare.
Filmtips: The LIfe Aquatic.
Metal_boy_
2005-03-25, 01:45
Är en jävla massa lösenord o skit som jag ska fylla i och när jag fyller i så står det att det är fel o massa skit, precis som att jag redan fått lösenord o sånt!!! *grr27*
Hur loggar jag i i routern förresten??
I princip alla småroutrar kommer förinställda med DHCP, dvs den ger din dator en IP-adress. Så ställ in din dator på DHCP i nätverksinställningarna. Starta kommandoprompten eller dosfönstret ( :) ), skriv ipconfig /renew, vänta ett tag. Skriv sedan ipconfig , nu kommer du se vad du har för adress till din default-gateway(din router alltså). Skriv in den adressen i webläsaren och börja confa! :)
Är en jävla massa lösenord o skit som jag ska fylla i och när jag fyller i så står det att det är fel o massa skit, precis som att jag redan fått lösenord o sånt!!! *grr27*
RTFM :)
Läs manualen.. Där står user/pass.
Metal_boy_
2005-03-25, 02:05
I princip alla småroutrar kommer förinställda med DHCP, dvs den ger din dator en IP-adress. Så ställ in din dator på DHCP i nätverksinställningarna. Starta kommandoprompten eller dosfönstret ( :) ), skriv ipconfig /renew, vänta ett tag. Skriv sedan ipconfig , nu kommer du se vad du har för adress till din default-gateway(din router alltså). Skriv in den adressen i webläsaren och börja confa! :)
jag lyckades att logga in i den men sen kommer man till nått skit, kan skriva
steg 1. type "admin" for the username and leave the passwordfield blank (klarar jag)
steg 2. trycka på run wizard (klarar jag hehe )
sen kommer man till andra steg
step 1. Set your new password: har jag problem med, står redan ett lösenord men jag kan inte skriva in ett nytt fast det står att jag ska kunna
step 2. choose your time zone (fixar jag)
step 3. set internet connection: kommer upp icke ifyllt pppoe account, redan ifyllt pppoe password, ifyllt retype password och icke ifyllt pppoe service name. Här fattar jag absolut inte vad jag ska göra??
step 4. restart
jag lyckades att logga in i den men sen kommer man till nått skit, kan skriva
steg 1. type "admin" for the username and leave the passwordfield blank (klarar jag)
steg 2. trycka på run wizard (klarar jag hehe )
sen kommer man till andra steg
step 1. Set your new password: har jag problem med, står redan ett lösenord men jag kan inte skriva in ett nytt fast det står att jag ska kunna
step 2. choose your time zone (fixar jag)
step 3. set internet connection: vet inte vilken av alternativen som jag ska välja ??
step 4. restart
step 1. Du kanske ska låta den vara blank, och sedan skriva in ett nytt. Lösenordet var väl blankt som du sa?
step 3. Ja, om det är någon slags inloggningsfunktion är det PPPoe du ska välja.
Metal_boy_
2005-03-25, 02:09
RTFM :)
Läs manualen.. Där står user/pass.
har snokat igenom den flera ggr :(
Metal_boy_
2005-03-25, 02:12
step 1. Du kanske ska låta den vara blank, och sedan skriva in ett nytt. Lösenordet var väl blankt som du sa?
step 3. Ja, om det är någon slags inloggningsfunktion är det PPPoe du ska välja.
skrev fel på steg 3 blandade ihop det med en annan bild, skrivit om det nu i mitt inlägg
steg 1. har försökt skriva in nytt men det står bara att det är fel
skrev fel på steg 3 blandade ihop det med en annan bild, skrivit om det nu i mitt inlägg
steg 1. har försökt skriva in nytt men det står bara att det är fel
Du vet att PPPoe password och service är de uppgifter du fick med Glocalnets abonnemang va? Nej, nu ska jag gå lägga mig. Hoppas det fixar sig.
Metal_boy_
2005-03-25, 02:23
Du vet att PPPoe password och service är de uppgifter du fick med Glocalnets abonnemang va? Nej, nu ska jag gå lägga mig. Hoppas det fixar sig.
jag misstänke det o provade men det funkade ändå inte, ä jag får försöka igen. Tack för hjälpen :thumbup:
lilltroll
2005-03-25, 08:22
Va heter modellen på din D-Link router?
jag kör glocalnet och det behövs inga inloggningar
Inga inloggningar?? Fy vad lågt!
:D
Metal_boy_
2005-03-25, 14:39
Va heter modellen på din D-Link router?
DI-604
Metal_boy_
2005-03-25, 14:39
hehe :thumbup:
bosse_brutal
2005-03-25, 16:58
routrar är onda.
DI-604
Det ska inte vara något problem. Om du gör allting i tur och ordning från början ska det fungera. Och kom ihåg att slå av inloggningsprogrammet från datorerna (alltså PPPoe-clienterna).
allfixarn
2005-03-25, 21:51
jag hade också problem med min d-link först men det räckte med att byta ip adress på routern bytte sista siffran från 0 till 1 sen gick det perfa.
mvh daniel
Vi har numer 2 datorer i hemmet och har dom kopplade till en router, men det funkar inte så bra. Jag har låtit routern fått komma igång ordentligt innan jag startade modemet, då började uppkopplingarna funka bra.
Hoppas Metal_boy fått svar på sitt och fått igång uppkopplingen. Nu kapar jag tråden :D
Jag har likadant arrangemang hemma. Två datorer, en router och ADSL-modemet ut till nätet. Jag har aldrig haft några problem med ADSL-anslutningen. Båda datorerna hittar snabbt och enkelt ut.
Men hur skall datorerna hitta varandra :confused:
De attans dumburkarna hittar varandra inte i Windows ( XP Home ) *grr27*
Spel över nätverket fungerar ofta men jag vill kunna sitta vid ena datorn och öppna dokument på andra ( Ja, jag har delat ut mapparna ! ).
Någon som kan länka till en enkel instruktion för okunniga eller kan förklara ?
Förutsatt att du inte har slagit av en massa tjänster ska det räcka med att de är i samma arbetsgrupp. Det hittar du i systemegenskaper (högerklicka på den här datorn och välj egenskaper) under Datornamn. Och så underlättar det om du har samma användarnamn och lösenord konsekvent på båda datorerna.
Sverker: Testa att installera IPX-protokollet.
Start->Inställningar->Nätverksanslutningar->Egenskaper för lokalt nätverk->Installera->Protokoll->NWLink IPX/SPX...
Glöm inte att aktivera gästkontot.
Novell Netware protokollet kan han behålla avslaget ..
Har hört det ifrån andra att XP home burkarna inte presenterar sig på nätverket , har aldrig kört HOME edition , skall kika på detta och återkomma.
Sverker: Testa att installera IPX-protokollet.
Start->Inställningar->Nätverksanslutningar->Egenskaper för lokalt nätverk->Installera->Protokoll->NWLink IPX/SPX...
Glöm inte att aktivera gästkontot.
IPX ska inte behövas. Dock ska gästkontot vara aktiverat har jag för mig. Du kan testa att göra ett UNC-anrop genom att trycka start sen kör och skriv in \\ip-till-andra-datorn\utdeladkatalog, om den andra datorn har ip 192.168.0.7 och du vill åt katalogen apa blir det alltså \\192.168.0.7\apa. Testa om detta fungerar om inte vad får du för fel? Fungerar detta kan du göra en permanent nätverksenhet så att du får den utdelade katalogen på den andra datorn som en vanlig enhet t ex e:.
Novell Netware protokollet kan han behålla avslaget ..
Jaha, jag vet bara att det alltid fungerade för oss när jag var på LAN för flera år sedan. Men det var iof på win98 tiden, tänkte det fungerade fortfarande.
Så !!!
http://www.practicallynetworked.com/sharing/xp/addxp.htm
Men hur skall datorerna hitta varandra :confused:
De attans dumburkarna hittar varandra inte i Windows ( XP Home ) *grr27*
Spel över nätverket fungerar ofta men jag vill kunna sitta vid ena datorn och öppna dokument på andra ( Ja, jag har delat ut mapparna ! ).
[1]
Det räcker inte med att dela ut mappar på den ena datorn. Du måste anluta från den andra också. Det gör du i Utforskaren (Explorer på engelska). Jag har en engelsk version av XP och där går man in under Tools och väljer Map Network Drive och sedan bläddrar man sig fram.
[2]
Om datorerna nu inte hittar varandra så beror det sannolikt på att du har brandväggen i XP aktiverad. Du kan lugnt stänga av denna eftersom du har brandvägg i routern.
Vill du av någon anledning inte stänga av dessa mjukvarubrandväggar så måste du öppna några portar. Jag kommer inte på rak arm ihåg vilka så du får återkomma om du väljer att inte stänga av brandväggarna. Jag hade inte tvekat en sekund att göra det.
:bow:
Tack till alla för hjälpen :bow:
Jag började uppifrån på sidan och installerade NWLink IPX/SPX som Yankeee beskrev.
Sedan öppnades en hel värd när jag komfigurerade ett litet nätverk.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.