Visa fullständig version : MyBodyComp
Fredrik_
2005-03-24, 16:17
Tjenare.
Lite nyfiken på vad ni tycker om www.mybodycomp.com? Skulle vara kul att veta ungefär hur bra (antagligen dåligt) en sådan antropometrisk metod för mätning av andel kroppsfett stämmer med andra mätmetoder :) Ser rätt seriöst ut jämfört med andra ställen där man bara skriver in ett par mått, och byggt på någon slags teoretisk grund är det ju, även om det bygger på någon slags referensperson.
/Fredrik
adlibris
2005-03-24, 19:52
Problemet med alla sådana formler är att de inte funkar för byggare. För en proffsbyggare lär det slå duktigt fel. För mer vanliga personer blir nog resultatet ganska bra. JAg fick ett värde som inte riktigt stämmer och jag ligger som de flesta som tränat styrketräning några år mer åt det normala hållet fast med något mer muskler och ganska mycket mindre fett än genomsnittspersonen. Om resultatet inte blir mer än halvtaskigt för mig så lär det som sagt vara riktigt illa för en seriös byggare.
Tjenare.
Lite nyfiken på vad ni tycker om www.mybodycomp.com? Skulle vara kul att veta ungefär hur bra (antagligen dåligt) en sådan antropometrisk metod för mätning av andel kroppsfett stämmer med andra mätmetoder :) Ser rätt seriöst ut jämfört med andra ställen där man bara skriver in ett par mått, och byggt på någon slags teoretisk grund är det ju, även om det bygger på någon slags referensperson.
/Fredrik
Häpnadsväckande exakt.
Adlibris: Jag är inte direkt klen och har ca 5% bf. Mybodycomp ger 5.2%. Är du säker på att du angav korrekta värden alternativt inte under-/överskattar formen? Vad har du för referensmetod?
Fredrik_
2005-03-24, 21:53
Häftigt att det verkar stämma så pass bra för dig. Formeln borde kunna ta hänsyn även till byggare då en del av måtten verkar vara till för att uppskatta muskelmassan.. sen bör det väl vara svårt att se skillnad på feta ben och muskulösa ben.. men men.
Den skattar min % bf rätt mycket högre än min bia våg.. ca. 5 %-enheter. Tror sanningen ligger någonstans mittimellan.. men jag kanske bara är optimist :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.