Visa fullständig version : Vakters befogenhet
På onsdagen möttes Bill och kvinnan i Stockholms tingsrätt. Han är misstänkt för våld mot tjänsteman. Enligt kammaråklagare Katarina Bergström ska Bill ha förgripit sig på ordningsvakten i hennes myndighetsutövning genom att ge henne flera slag.Källa: Aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,621800,00.html)
Eftersom det finns en del här på forumet som jobbar som vakt så undrar jag om det spelar någon roll att kvinnan som ingrep var vakt? Per Bill vinglade ju inte på krogen där hon jobbade.
christian
2005-03-24, 15:57
Väktare
Det var inom det område som hennes ordningsvaktsutfärdande gällde. På detta område har hon förstärkt rättsskydd.
dantheman
2005-03-24, 15:59
Väktare
Det var inom det område som hennes ordningsvaktsutfärdande gällde. På detta område har hon förstärkt rättsskydd.
Vad menar du med väktare? Hon var ordningsvakt.
christian
2005-03-24, 16:03
Vad menar du med väktare? Hon var ordningsvakt.
Ordningsvakt är en väktare med utökade befogenheter för just ett område.
Jag stör mig bara på folk som säger vakt fastän det heter väktare.. ;) Skitsak men rätt skall vara rätt *grr27*
Väktare eller ordningsvakt är i sin ordning att använda.. :D
dantheman
2005-03-24, 16:10
Jag stör mig bara på folk som säger vakt fastän det heter väktare.. ;) Skitsak men rätt skall vara rätt *grr27*
Nej, det går inte att jämföra ordningsvakt med väktare utan dessa måste noga skiljas åt. En väktare har INGA befogenheter utöver de som tillkommer varje medborgare i vårt land. Däremot har en väktare ett s.k. tjänstemannaskydd, men det har inget med befogenheten att göra. En ordningsvakt har däremot åtskilliga befogenheter som inte vanliga medborgare åtnjuter.
Är det inte alls det, du kan vara OV utan att vara väktare. OV´n lyder under exempelvis paragraf 2 och 3 i ordningsstadgan tror jag det är, dvs offentliga samt allmänna tillställningar, orkar inte förklara skillnaden, ni får hitta infon själv.