Visa fullständig version : Orkeslösa ben
Har sedan deffen inleddes haft en märklig känsla i benen: det sticker och irriterar och de känns tunga och trötta. Ett slags orkeslöshet i benen.
Vad kan detta vara symptom på? Lågt energiintag tycker jag verkar vara en god kandidat. Ev. även lågt kolhydratintag. Dock är det inte onaturligt lågt, utan ligger på 200-250.
Det kan inte vara så enkelt som vitamin/mineralbrist?
Pellefant
2005-03-24, 15:57
Mina ben känns också "tunga och trötta" dagen efter att jag sprungit på löpbandet(ca 5 km, 30-35 min), hade tänkt springa varje dag, men blir inte så pga bentröttheten, så blir som mest varannan dag hitills.
Är det "dagen efter" för dig med?
Finns något bot mot detta?
Jag springer ungefär 4-5 gånger i veckan, 2 ggr 8-10 km och 3 ggr HIIT. Jag är varken på bulk eller deff nu så ibland blir det mindre och någon vecka kanske mer. Men det som jag har märkt gör en väldigt stor skillnad i hur man orkar med ett pass är hur väl man har stretchat innan och efter.
Jag stretchar alltid 10 min innan jag springer, alla ben muskler. Direkt efter passet efter jag har duschat kör jag stretching 10 min igen, alla ben muskler.
Då kan jag springa massor utan att få kramp,spänningar,benhinneinflammation,
värk osv. Flera stretch övningar kör jag så jag kommer åt musklerna från olika vinklar.
Men jag antar att ni stretchar ordentligt redan?
Annars är kolhydrater innan passet viktigt så man är laddad men man ska inte äta för nära inpå som sagt om man också vill ha bra fettförbränning.
Att värma upp är också vädligt väldigt viktigt, gå aldrig från gång till din löpar takt direkt, börja gå, jogga lite sen och sen till din spring takt. Jätteviktigt!
Undersök din löparstil också, den kan vara förödande för dina ben om den är dålig!
När jag höll på med friidrott och sprang både 100 m och 200 m och 400 m så stretchade jag ännu mer än vad jag gör nu.
Hoppas det löser sig!
Pellefant
2005-03-24, 16:22
Men jag antar att ni stretchar ordentligt redan?
Nä, varken före eller efter. :em:
Annars är kolhydrater innan passet viktigt
Springer oftast innan frukost... :em:
Att värma upp är också väldligt väldigt viktigt, gå aldrig från gång till din löpar takt direkt
Brukar sätta in bandet på önskat hastighet och börja springa direkt. :em:
Lärde mig en hel del nu, jag är nybörjare på jogging, tack!!!
Who... samma här :em:
Men att man springer utan kolhydrater direkt före passet är väl iofs bra om man ska förbränna fett och inte energi? Eller har jag fel...
Who... samma här :em:
Men att man springer utan kolhydrater direkt före passet är väl iofs bra om man ska förbränna fett och inte energi? Eller har jag fel...
Nej, träning med så hög intensitet görs alltid på låga insulinnivåer. Så vad du äter innan spelar igen roll för den saken.
Ska man äta innan löpning måste det vara typ 2 timmar innan om det är riktig mat.
Så det är lite jobbigt om man ska springa på morgonen. Se till att ha lagrat glykogen sedan dagen innan istället.
Aha, okej, men prova att stretcha framsida lår, baksida lår, vader, insida lår, och baken innan du ger dig ut och springer (eller om du kör på löpband). Ta ungefär 25-30 sek på varje muskel. Gör likadant efter passet, behövs inte göras direkt efter passat, kan göras 20 min efter. När du stretchar vaderna så försök också att vinkla foten mot dig (om du stretchar mot en vägg) så att du får lite tänjning på benhinnorna .Värm upp genom att gå i medelsnabb hastighet i 2 min och sen öka lite för att börja jogga och sen 2 min senare går du till din löpar fart. Du kan minska eller öka tiden/hastigheten om du känner att det är fel.
Låter lite konstigt men det gör att man slipper att ha ont resten av dagen och man kan springa utan att känna att det värker här och där vilket tar mycket på den psykiska kraften eftersom man inte kan koncentrera sig på löpningen.
Springer man kanske bara 1-2 gånger i veckan så hinner benen vila så därför märker en del människor inte av den här typen av värk men ökar du till varje eller varannan dag så sliter man mycket mer på muskelaturen. Det vanligaste problemet som man möter när man har bestämt sig för att springa mera är att man får ont i smalbenen (benhinnorna) och man kan knappt gå i annan takt är vardags takt.
Som KIRE och Expher sa, vill du förbränna mer fett så lägg in löpningen så att när du är hemma kan äta direkt. Alltså bör man springa 2-2,5 h efter förra måltiden om man springer i 30 min. Man kanske presterar lite sämre efter 2 timmar men har man glykogen så det räcker så är det ingen fara. Dock finns det studier som visar på att man inte måste tokladda med kolhydrater för att prestera maximalt men det är ett annat område.
Lycka till! :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.