Visa fullständig version : Högintesiv cardio utan kolhydrater?
slowpoke
2005-03-24, 02:49
Hej igen,
Jag vet att andelen fett som förbänns blir mindre destu ögre pulsen blir vid cardio, samtidigt förbränner kroppen mer och mer kolhydrater.
Eftersom jag kör lite utav en Atkinsdiet utan några kollisar, massa protein och lite fett, vad händer då om jag skulle sluta med mina promenader och börja gå/jogga/springa i intervaller istället, ungefär som en snäll variant utav HIIT?
Tar kroppen fett istället, protein kanske? Eller går den på sparläge, jag bränner typ inget och blir bara trött?
Om man nu måste ha kollisar för att orka köra högintensiv cardio men ändå vill vara väldigt försiktig med kollisarna, när ska man inte dem och ska det vara snabba eller långsamma?
Många frågor, jag vet, men frågar man inte lär man sig inte ;)
Tack!
Vad som händer är att du inte orkar/kan köra intensivt.
Det tar helt enkelt stopp eftersom det inte finns tillräckligt med kolhydrat att möta energibehovet och fettet som skall förbrännas.
King Grub
2005-03-24, 08:28
Och ju mindre glykogen du har i musklerna, desto större risk att muskelprotein används som bränsle. Fett är inte dugligt bränsle vid högintensivt arbete. Det är egentligen inte protein heller, så du blir både tröttare än du borde bli under träning och får dåliga resultat utan kolhydrat. Frågan är varför du vill äta så lite kolhydrat om du kör intensiv konditionsträning? En av de många fördelarna med konditionsträning är att du slipper ligga så lågt på kolhydraterna.
slowpoke
2005-03-24, 12:12
Tack Sverker och Grub!Jag rekar läget lite endast efter alla tillsägningar om att börja springa, skulle vara gott med lite fullkornspasta om dagarna =)
Ville bara kolla om det envändes fett som bränsle vig intensivcardio som det gör vid en KETO diet, nu vet jag!
:)
Ville bara kolla om det envändes fett som bränsle vig intensivcardio som det gör vid en KETO diet, nu vet jag!
Det är ju inte så att det inte går att förbränna fett FASTÄN man äter kolhydrater; äter man mindre än man gör av med (t.ex. genom att springa en runda), så nog kommer en och annan fettcell att tömmas även om man inte kolhydratrensar kosten totalt. Inget är enkelt ...
slowpoke
2005-03-24, 14:23
Tolia,
Men om du kör en strikt KETO diet, vad händer då?
Jag har inte kört Atkins men läst en del och av det jag har läst tycker jag att det framgår att man bör öka kolhydratintaget om man tränar mer så det är väl det du borde göra. Sedan är jag inte så säker på att jag tror på Atkins men det är en annan femma.
Tolia,
Men om du kör en strikt KETO diet, vad händer då?
Om jag förstått rätt så är du inget muskelberg.
Är man inget muskelberg så finns det bara fördelar
med att löpträna trots att man är i ketosis.
Kör så långt du orkar helt enkelt. Kör du en CKD-diet
så lägg den hårdaste cardioträningen direkt efter kolhydrat-
laddningen.
Allt under 120g kolhydrat/dag räknas medicinskt som ketosis.
Ligger du på 120g/dag kan du löpträna en hel del, det har jag
själv gjort utan problem och jag har aldrig tappat muskler.
När jag testade runt 40g kolhydrat/dag med laddning var 10:e dag
så löptränade jag inte. Helt enkelt för att jag inte orkade.
Jag körde några pass direkt efter laddningen bara för att snabbare komma
i ketosis. Annars blev det promenader eller ingen cardio alls.
slowpoke
2005-03-25, 02:13
Om jag förstått rätt så är du inget muskelberg.
Är man inget muskelberg så finns det bara fördelar
med att löpträna trots att man är i ketosis.
:thumbup:
Kör så långt du orkar helt enkelt. Kör du en CKD-diet
så lägg den hårdaste cardioträningen direkt efter kolhydrat-
laddningen.
Nej, kör inte CKD så jag laddar aldrig, äter i princip "bara" kyckling, fisk, kalkon, grönsaker och frukter, lite mörkt Balansbröd kanske någon gång till frukost, annars Kesella + lite kalkon = Borde väl vara tillräckligt KETO? Har glömt bort hur ris, pasta, potatis och ljust bröd smakar, hehe...
Allt under 120g kolhydrat/dag räknas medicinskt som ketosis.
Ligger du på 120g/dag kan du löpträna en hel del, det har jag
själv gjort utan problem och jag har aldrig tappat muskler.
Löpträna och löpträna, vill få bort mitt fett, har läst dina inlägg i den andra tråden om promenader + Grubs råd och rön, nu har jag insett att springa/jogga är helt enkelt bättre än att gå! Vill maximera fettförbräning som prio 1.
När jag testade runt 40g kolhydrat/dag med laddning var 10:e dag
så löptränade jag inte. Helt enkelt för att jag inte orkade.
Jag körde några pass direkt efter laddningen bara för att snabbare komma
i ketosis. Annars blev det promenader eller ingen cardio alls.
Var detta pga att du inte är "fet" och inte vill gå ner i vikt? Eller för att det är skadligt/farligt? Jag menar, varför skulle kroppen behöva kolhydrater vid löpträning om det nu finns massa fett att bränna? Eller är jag ute och cyklar ;)
Tack för hjälpen, uppskattas massor!
Fredrik_
2005-03-25, 08:03
Är du inget muskelberg bör du väl vara desto mer rädd om de muskler du faktiskt har. Annars kommer det ju inte vara något kvar efter viktnedgången. Jag är själv en "spinkis" jämfört med många här (muskelmässigt i alla fall), och det sista jag vill är att min hårt förvärvade lilla muskelmassa ska användas till energi. Speciellt när det är så pass lätt att undvika genom att äta lite mer god mat.
Tror inte att någon ren Atkinsdiet är hållbar så länge man gör mer än att sitta på rumpan hela dagarna.. kroppen är gjord för att använda kolhydrater som bränsle. Sen är den så fantastiskt konstruerad att den även klarar de mest udda dieter, men det lär inte bli några optimala resultat :)
King Grub
2005-03-25, 08:11
Det sista jag skulle göra om jag skulle börja från scratch med konditionsträning är att äta en lågkolhydrat- eller ketobaserad diet samtidigt.
Det sista jag skulle göra om jag skulle börja från scratch med konditionsträning är att äta en lågkolhydrat- eller ketobaserad diet samtidigt.
Men förbättringarna i konditionsträningen och tiderna på löpsträckorna kommer att förbättras betydligt när han går över till en balanserad diet med mycket kolhydrat :thumbup:
Jag är lite förbryllad över frågeställningen här :confused:
Hittills har jag inte sett någon som inte förbrännt kroppsfettet och blivit smalare när den börjat med seriös konditionsträning. Ligger lite i sakens natur att fylla på med kolhydrat och förbränna fett när man satsar seriöst på konditionsidrott.
Jag skulle flytta målet från något så diffust som att förbränna fett till något konkret som ett tävlingtillfälle.Grabbhalvan, Tjejmilen, Lidingöloppet, Vårruset, Vätternrundan, Vansbrosimmningen eller vad som nu kan locka.
:thumbup:
Nej, kör inte CKD så jag laddar aldrig, äter i princip "bara" kyckling, fisk, kalkon, grönsaker och frukter, lite mörkt Balansbröd kanske någon gång till frukost, annars Kesella + lite kalkon = Borde väl vara tillräckligt KETO? Har glömt bort hur ris, pasta, potatis och ljust bröd smakar, hehe...
Var detta pga att du inte är "fet" och inte vill gå ner i vikt? Eller för att det är skadligt/farligt? Jag menar, varför skulle kroppen behöva kolhydrater vid löpträning om det nu finns massa fett att bränna? Eller är jag ute och cyklar ;)
Tack för hjälpen, uppskattas massor!
Kör du inte CKD så ska du nog inte springa. Det beror ju på hur lågt du ligger i övrigt iofs. När jag körde CKD så orkade jag inte springa i slutet av veckorna. Orkade knappt gå heller.
Jag tycker du ska tänka om när det gäller ketodiet. Precis som alla andra dieter ligger man ju på kaloriminus och därför tappar man fett på dom.
Så de fungerar men inte speciellt bra faktiskt.
Det bästa upplägget är att äta minst 2g/kg kroppsvikt protein, sedan säg 80g fett och resten kolhydrat upp till en bit under energiförbrukningen. Sedan kombinerar man denna kost med högintensiv konditionsträning och bra styrketräning. Det är helt enkelt det trevligaste upplägget, man mår bra under tiden, tappar ordentligt med fett, behåller musklerna och efteråt så ligger man inne med bra kondition och ett sunt förhållningssätt till mat. Det enda man behöver göra är att öka portionerna så har man en hälsosam kost som man kan fortsätta äta för att hålla sin nya vikt.
Kör man keto så är man ett vrak efteråt utan kondition och med riktigt osunda kostvanor.
... varför skulle kroppen behöva kolhydrater vid löpträning om det nu finns massa fett att bränna?
Helt enkelt för att kroppen, om vi förenklar lite, är konstruerad för att i första hand använda kolhydrater som bränsle, protein som "byggmaterial" och fett som "energilager". Mekanismerna för att generera energi via förbränning av kolhydrater är betydligt snabbare och "direktare" än omvägen via fett. Poängen med att ha en sådan uppdelning är väl förmodligen att kroppen inte alltid har tid att vänta på den långsamma fettförbränningen, men att det å andra sidan vore opraktiskt att ha något så utrymmeskrävande och "tungt" (binder mkt vatten jämfört med fett) som kolhydrater som energidepåer.
Alla varianter där kroppen metaboliserar olika ketokroppar, bryter ned muskelvävnad för att använda protein till energi etc. är ju resultatet av manipulation - frivillig eller ofrivillig - och inget tillstånd kroppen skulle försatt sig i om den fått "välja".
slowpoke
2005-03-26, 01:29
Men förbättringarna i konditionsträningen och tiderna på löpsträckorna kommer att förbättras betydligt när han går över till en balanserad diet med mycket kolhydrat :thumbup:
Jag är lite förbryllad över frågeställningen här :confused:
Hittills har jag inte sett någon som inte förbrännt kroppsfettet och blivit smalare när den börjat med seriös konditionsträning. Ligger lite i sakens natur att fylla på med kolhydrat och förbränna fett när man satsar seriöst på konditionsidrott.
Jag skulle flytta målet från något så diffust som att förbränna fett till något konkret som ett tävlingtillfälle.Grabbhalvan, Tjejmilen, Lidingöloppet, Vårruset, Vätternrundan, Vansbrosimmningen eller vad som nu kan locka.
Målet är ju, helt ärligt, inte att bli någon maratonlöpare, jag vill få bort fettet bara helt enkelt ;)
Jag ska köra så här tänkte jag, när jag går på mina långa promenader ska jag springa tills jag inte orkar mer, sen gå osv, en mer långdragen och inte lika intensiv HIIT typ, det klarar jag av, det vet jag!
Men om vi tar det du skriver; "fylla på med kolhydrat", hur kan man göra det så det finns lite att ta just till löpningen/promenaderna? Lite fullkornspasta 1 timme innan typ? Det har ju gett grymma resultat hittils med den diet jag kör nu, man vill ju ogärna skifta upplägg då...
Tack Sverker!
slowpoke
2005-03-26, 01:31
Pga att det inte skulle ge bra resultat eller pga att det är farligt för min hälsa?
slowpoke
2005-03-26, 01:34
Helt enkelt för att kroppen, om vi förenklar lite, är konstruerad för att i första hand använda kolhydrater som bränsle, protein som "byggmaterial" och fett som "energilager". Mekanismerna för att generera energi via förbränning av kolhydrater är betydligt snabbare och "direktare" än omvägen via fett. Poängen med att ha en sådan uppdelning är väl förmodligen att kroppen inte alltid har tid att vänta på den långsamma fettförbränningen, men att det å andra sidan vore opraktiskt att ha något så utrymmeskrävande och "tungt" (binder mkt vatten jämfört med fett) som kolhydrater som energidepåer.
Alla varianter där kroppen metaboliserar olika ketokroppar, bryter ned muskelvävnad för att använda protein till energi etc. är ju resultatet av manipulation - frivillig eller ofrivillig - och inget tillstånd kroppen skulle försatt sig i om den fått "välja".
Lite överkurs för mig :em:
Men om en duktig löpare haft en "dålig dag" med lite kolhydrat pga någonting ger sig ut och löper som ett djur, vad händer när kolhydraten tar slut? Börjar muskler brytas ner direkt då eller? Hur mycket kolhydrat bränner man egentligen vid löpträning, finns det någon tabell eller liknande?
Det är ju världens vetenskap att ta hand om sin kropp och sin själ, inte undra på att många är feta, man måste ju lägga ner en otroligt stor del av sin vardag bara på att inte bli fet :( :confused:
King Grub
2005-03-26, 06:49
Det är ju världens vetenskap att ta hand om sin kropp och sin själ, inte undra på att många är feta, man måste ju lägga ner en otroligt stor del av sin vardag bara på att inte bli fet :( :confused:
Inte alls. Ät bra mat och överät inte. Ketodiet är inte ett hälsosamt eller bra upplägg.
King Grub
2005-03-26, 06:50
Men om en duktig löpare haft en "dålig dag" med lite kolhydrat pga någonting ger sig ut och löper som ett djur, vad händer när kolhydraten tar slut? Börjar muskler brytas ner direkt då eller?
Man går in i väggen. Muskelprotein bryts ned från början om du har tomma glykogendepåer, ja, för att inte tala om att du inte kan prestera alls.
Hur mycket kolhydrat bränner man egentligen vid löpträning, finns det någon tabell eller liknande?
Det beror på intensitet och status.
Slowpoke > Precis som King Grub sa så blir det TVÄRSTOPP! om man tar slut på glykogen. Det är det värsta som kan hända om man kört på hyfsat hårt och haft ett ganska ok pass på ex. cykel o upptäcker att man inte har sin energigel med sig o man har 2mil hem.... *screwy*
Då é man inte kaxig, det är jobbigt o köra i 15-20km/h på platten (normal fart runt 35-40km/h).
AndersHermansson
2005-03-26, 12:21
Kör TKD istället! Dvs, du laddar med en gainer en timma innan varje träningspass.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.