Visa fullständig version : Detta åt/äter jag idag!
Tänkte bara slänga upp vad jag äter/åt idag så får ni säga vad ni tycker, om ni tror jag ligger på kcal- eller kcal+ ?
(Tiderna är ungefärliga)
07:30: Fiberberikad havregrynsgröt med en skivad banan över, samt rårörda lingon, 1 skiva polarkraft extrem.
11:15: Ett och ett halv bröd polarkraft extrem.(litet mål i väntan på lunch)
13:00: Skollunch, Kyckling, grönsaker samt ris.
15:30: Skivat äpple/banan med keso.
18:30: Middag, köttfärssås, champinjoner samt fullkornspasta.
21:00: Kvälls mål, Skivat äpple/banan med keso
23:00 (Innan läggdags precis) Fairings Sloow Protein.
Låter detta som mycket?
Obs har tränat tennis i morse 2 timmar, inget mer tränande idag.
King Grub
2005-03-23, 20:42
Ett bra upplägg!
Låter detta som mycket?
Du tränar ju och vill öka i muskelmassa, eller hur? Då krävs det mycket mat.
Ett bra upplägg!
Du tränar ju och vill öka i muskelmassa, eller hur? Då krävs det mycket mat.
Tack Grub, känner mig hedrad av att ha fått "Ett bra" av King Grub :bow:
Seriöst, Jo precis, jag ska ju ligga på lite överskott, frågan är om det är för mycket? Känns som jag äter väldigt mycket? Vill ju inte bli någon fetknopp *screwy*
Tack återigen!
MVH TT
King Grub
2005-03-23, 20:49
frågan är om det är för mycket? Känns som jag äter väldigt mycket? Vill ju inte bli någon fetknopp
Du vaknar ju inte upp en morgon och möts av en tjockis i spegeln.
Märker du efter någon eller några veckor att du går upp för fort i vikt är det bara att dra ned lite på portionerna.
Om det är något att fundera över, så är det huruvida du får i dig tillräckligt med fett.
.
Ser väl bra ut. Dock skulle jag vilja se protein i detta mål. Samt att du åt det lite tidigare bara för att jämna ut lite
King Grub
2005-03-23, 21:03
Ser väl bra ut. Dock skulle jag vilja se protein i detta mål.
Det är dock ingen katastrof; aminosyror kompletterar varandra t o m från mål till mål, särskilt när de kommer så pass tätt.
Du vaknar ju inte upp en morgon och möts av en tjockis i spegeln.
Märker du efter någon eller några veckor att du går upp för fort i vikt är det bara att dra ned lite på portionerna.
Om det är något att fundera över, så är det huruvida du får i dig tillräckligt med fett.
Hm okej, och eftersom det är framförallt?! fettet som gör att jag går upp borde jag inte gå upp av detta upplägg? Rätta mig!
Ser väl bra ut. Dock skulle jag vilja se protein i detta mål. Samt att du åt det lite tidigare bara för att jämna ut lite
Tjena, okej jag hade inte möjlighet att äta tidigare då jag kom direkt från träningen, detta var egentligen inget direkt mål, tänkte bara jag skulle få i mig något innan jag tog bilen till skolan och åt lunch.
MVH TT
King Grub
2005-03-23, 21:14
Hm okej, och eftersom det är framförallt?! fettet som gör att jag går upp borde jag inte gå upp av detta upplägg? Rätta mig!
Förstår inte vad du menar.
Fett behövs för hälsa, hormoner, immunförsvar, nervsystem, osv.
Förstår inte vad du menar.
Fett behövs för hälsa, hormoner, immunförsvar, nervsystem, osv.
Jag menade att eftersom det är fettet som gör att jag går upp och du tyckte jag saknade lite av det så kanske jag inte går upp så mycket?
Men det är nog fel teori.
Okej, jo men fett måste jag väl få i mig av alla dessa mål?
MVH TT
Kan någon uppskatta denna dags mål i Kcal? Alltså VÄLDIGT CIRKA
jag menar är det 2000kcal eller närmre 4000kcal?
MVH TT
Kan någon uppskatta denna dags mål i Kcal? Alltså VÄLDIGT CIRKA
jag menar är det 2000kcal eller närmre 4000kcal?
MVH TT
hur mycket är det i varje mål då ?
hur mycket är det i varje mål då ?
Har inte vägt tyvärr :/ Måste skaffa våg! Men säg lite mer än medelportion, i allafall på alla lagade mål.
MVH TT
MyungChul
2005-03-23, 21:32
beror ju på hur stora portionerna är, men skulle tippa på 2500-3200 nåt.. fast det är om det skulle vara pyttiga som mina portioner *cry*
Jag menade att eftersom det är fettet som gör att jag går upp
Seriöst nu. Det är nog tredje gången jag skriver det här till dig så försök komma ihåg det här nu :D
Du blir inte fet av fett i sig. Du blir fetare av att äta mer än vad du göra av med. Ett kaloriöverskott helt enkelt. Däremot är det lättare att hamna på ett kaloriöverskott med en fettrik kost, eftersom fett innehåller ungefär dubbelt så många kalorier per gram som kolhydrater och protein.
King Grub
2005-03-23, 21:40
Jag menade att eftersom det är fettet som gör att jag går upp
Det är det ju inte. Du går inte upp av någon enskild makronutrient så där direkt. Du går upp av ett energiöverskott, oavsett varifrån det kommer.
Du behöver tillräckligt av alla tre: fett och kolhydrat för energi och protein för byggnadsmaterial. Saknas något blir det pannkaka av allt.
Callister
2005-03-23, 21:42
Men sen; hur lätt är det inte att äta 80gram kolhydrater i form av bröd gentemot samma mängd fett?
Tänkte bara slänga upp vad jag äter/åt idag så får ni säga vad ni tycker, om ni tror jag ligger på kcal- eller kcal+ ?
(Tiderna är ungefärliga)
07:30: Fiberberikad havregrynsgröt med en skivad banan över, samt rårörda lingon, 1 skiva polarkraft extrem. 450
200
13:00: Skollunch, Kyckling, grönsaker samt ris.
550
15:30: Skivat äpple/banan med keso.
250
18:30: Middag, köttfärssås, champinjoner samt fullkornspasta.
550
21:00: Kvälls mål, Skivat äpple/banan med keso
250
23:00 (Innan läggdags precis) Fairings Sloow Protein.
150
Låter detta som mycket?
Obs har tränat tennis i morse 2 timmar, inget mer tränande idag.
Totalt 2400kcal? Ät mer spinko...
Totalt 2400kcal? Ät mer spinko...
Hm okej, tack för räkningen! Jag lägger på lite eftersom portionerna e stora, så säg 3000kcal då, men det är bra! Då vet jag ungefärligt!
Jag gör som så att jag börjar äta lite mer nu, sedan tittar jag efter resultat med tiden och skär ned lite på kosten om det blir för mycket? Låter bra??
MVH TT
Hm okej, tack för räkningen! Jag lägger på lite eftersom portionerna e stora, så säg 3000kcal då, men det är bra! Då vet jag ungefärligt!
Jag gör som så att jag börjar äta lite mer nu, sedan tittar jag efter resultat med tiden och skär ned lite på kosten om det blir för mycket? Låter bra??
MVH TT
Det han skrev behöver inte stämma alls.
Imorgon så kan du ju mäta hur mkt gröt, bröd osv du tar under dagen.
Ta lika mycket som du brukar göra. Du behöver inte vara jättenoga men på ett ungefär bara. Sen postar du det här igen så kan någon räkna ut rätt kalorimängd om du inte gör det själv.
Sedan får man kolla på din vikt, hur mkt du tränar, hur aktiv du är under dagen osv och jämföra med om kaloriintaget är lagom jämfört med förbrukningen.
Ska du bygga så räcker det med att äta ungefär lika mycket som du förbrukar eller lite mer bara. Du verkar ju käka helt ok mat men för lite fett. Så förmodligen så räcker det att ändra ditt upplägg med att du käkar lite nötter under dagen eller liknande.
Men mät imorgon så får vi se.
Det han skrev behöver inte stämma alls.
Imorgon så kan du ju mäta hur mkt gröt, bröd osv du tar under dagen.
Ta lika mycket som du brukar göra. Du behöver inte vara jättenoga men på ett ungefär bara. Sen postar du det här igen så kan någon räkna ut rätt kalorimängd om du inte gör det själv.
Sedan får man kolla på din vikt, hur mkt du tränar, hur aktiv du är under dagen osv och jämföra med om kaloriintaget är lagom jämfört med förbrukningen.
Ska du bygga så räcker det med att äta ungefär lika mycket som du förbrukar eller lite mer bara. Du verkar ju käka helt ok mat men för lite fett. Så förmodligen så räcker det att ändra ditt upplägg med att du käkar lite nötter under dagen eller liknande.
Men mät imorgon så får vi se.
Okej, låter vettigt! Jag ska absolut ta och inskaffa en matvåg och posta här snart igen!
tack!
MVH TT
Okej, låter vettigt! Jag ska absolut ta och inskaffa en matvåg och posta här snart igen!
tack!
MVH TT
Annars så räcker det med att du kommer ihåg mängden på maten.
Tex hur många deciliter havregryn du tar till gröten, hur många
skedar sylt osv. Sedan så vet säkert folk här vad dom vanliga
måtten deciliter, matsked, tesked osv innehåller av varje livsmedel.
Annars så räcker det med att du kommer ihåg mängden på maten.
Tex hur många deciliter havregryn du tar till gröten, hur många
skedar sylt osv. Sedan så vet säkert folk här vad dom vanliga
måtten deciliter, matsked, tesked osv innehåller av varje livsmedel.
Ja, men om man satsar lite pengar med en köksvåg, är det båda roligt och informativt att våga och anteckna allt man äter, särskilt på början. Man lär sig mycket om kost genom att hålla koll, och snart "kan själv" bestämma om livsmedelsfrågor.
Precis satsa på en köksvåg. Efter ett tag behöver man inte använda den lika mycket för man vet hur mycket allt väger. Jag använder min varje dag i samband med att jag lagar mat.
Batterierna i min våg tog slut idag. Jag känner mig helt handikappad. Men det kan väl vara skoj å uppskatta lite ibland ;)
Hur vore det om man hällde i sig lite (låt säga 2msk ung. 200kcal) matolja som mellanmål, bra...dåligt?
WHITEFOLKS
2005-04-23, 23:22
bara olja och inget annat? rätt värdelöst ;)
"11:15: Ett och ett halv bröd polarkraft extrem.(litet mål i väntan på lunch)"
Det här målet skulle du kunna komplettera med en burk makrillfilé i tomatsås.
Gott, bra med protein och bra med nyttigt fett.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.