handdator

Visa fullständig version : nötter...

Mazer
2005-03-23, 13:38
Hej!

Undrar vilka nötter som är näringsmässigt bäst (bäst fettsammansättning)?

Vilka av dessa nötter:

jordnötter
hasselnötter
cashewnötter
pistagenötter
valnötter

Tacksam för ett svar..!

palme
2005-03-23, 14:21
Glöm inte bort mandlar, bra fett i de.

Sverker
2005-03-23, 14:28
Hej!

Undrar vilka nötter som är näringsmässigt bäst (bäst fettsammansättning)?

Vilka av dessa nötter:

jordnötter
hasselnötter
cashewnötter
pistagenötter
valnötter

Tacksam för ett svar..!

De är bra allihop.
Skulle lägga mina pengar på valnötterna eftersom de ger ett bra tillskott av linolensyra, Omega-3.

Den enda " nöten " man bör vara försiktig med är kokosnöten :D

Thony
2005-03-23, 14:35
.

Den enda " nöten " man bör vara försiktig med är kokosnöten :D

Eller Animalgen (så han inte repar din bil) :D

Alcazara
2005-03-23, 14:37
Mazer: Du kan kolla fettsammansättningen i nötterna på www.slv.se,
Valnötter och solrosfrön innehåller mest omega-3, fleromättat fett. Mandel och jordnötter har bra fettsammansättning, med mkt omättade fettsyror! Det har iof resten av nötterna med!Så käka på!

Sverker
2005-03-23, 14:46
Ursäkta :em:
Solrosolja och solrosfrön innehåller mycket Omega-6, linolsyra men nästan inget linolensyra, Omega-3.
Helkass balans mellan omega-6 och omega-3.

Bodylotion
2005-03-23, 14:58
btw "jordnöt" är ingen nöt..det är en böna...

aliquis
2005-03-23, 16:00
Mazer: Du kan kolla fettsammansättningen i nötterna på www.slv.se,
Valnötter och solrosfrön innehåller mest omega-3, fleromättat fett. Mandel och jordnötter har bra fettsammansättning, med mkt omättade fettsyror! Det har iof resten av nötterna med!Så käka på!
Va? Mycket fleromättat fett, ja, men som sagt typ inget omega-3 i solrosolja, vill minnas att det är hundratals ggr mer omega6 i den.
jordnötter
hasselnötter
cashewnötter
pistagenötter
valnötter
+mandel

Jordnötter har mer protein och mindre fett, men så är det som sagt en baljväxt och ingen nöt, om än en väldigt fet baljväxt (sojabönor är också feta, 18g fett/100g, läste på någon sida om någon konstig böna som verkade asschysst med massa fett också). Fettet har ok sammansättning.

Hasselnötter innehåller nog mest fett av de där, o minst protein, eventuellt delat med pistage. Hur fettsammansättningen är vet jag inte men den är väl ok för alla nötter, vet att just hasselnötter är väldigt rika på e-vitamin.

Cashewnötter har jag aldrig förståt mig på, sägs vara bra här o där men läste någonstans om högt gi :confused: och så var det nog något mer jag tänkte på.. aldrig förståt vad som skulle vara bra men uppenbarligen är de det, och grymt goda också. Vet inte om det är en nöt heller, är det kanske men den växer under en äppelliknande frukt.

Pistagenötter vet jag inte hur de är, smakar illa i större mängder gör de, torra fingrar, mycket skal o pill, dyra som cashew med ;D

Valnötter innehåller mest omega3 i förhållande till omega6.

Mandel skall vara väldigt näringsrika.

Bästa är säkert att kombinera, vilket får mig att tänka på hur jävla dumt det är att bara äta jordnötter, speciellt om man skulle råka bli allergisk :D. Men smör på cashewnötter blir så hårt o tja, orka fixa mandlar.

Erik__
2005-03-25, 14:00
Jag har alltid ätit hasselnötter, valnötter osv som godis, älskar dom

Men det är allstå inget negativt i det :S ?

King Grub
2005-03-25, 14:01
Jag har alltid ätit hasselnötter, valnötter osv som godis, älskar dom

Men det är allstå inget negativt i det :S ?

Nej. Förutom att du blir tjock om du äter för mycket förstås, eftersom det är energitäta små rackare.

Metal_boy_
2005-03-25, 14:56
btw "jordnöt" är ingen nöt..det är en böna...

Mr Böna :D

skeletron
2005-03-25, 20:46
betyder det här alltså.. att jordnötssmör baraär nyttigt att dra i sig? I måttliga mängder?

King Grub
2005-03-25, 21:01
betyder det här alltså.. att jordnötssmör baraär nyttigt att dra i sig? I måttliga mängder?

Ja. Kaloririkt, som sagt, men nyttiga kalorier. Förvisso blir du lika tjock av ett energiöverskott från nyttiga kalorier, men det är inget onyttigt med själva jordnötssmöret. Den tillsatta oljan är så liten att den inte spelar någon roll hit eller dit... om man inte äter hela burken på en gång, kanske.

skeletron
2005-03-25, 21:37
Okej :hbang: Då måste jag köpa hem det, är bland det godaste jag vet... Trodde verkligen inte att det var nyttigt, så jag har hoppat det.. Vilken sort är bäst då? Finns väl flera har jag för mig? *rolleyes*

Hur mycket på en dag? Har BMI-värde 19 så jag har väl inte så mycket att bekymmramig över antar jag..

Herkulez
2005-03-25, 22:51
jordnötsmör är min No1 fettkälla när jag dietar :hbang:

King Grub
2005-03-26, 06:36
Hur mycket på en dag? Har BMI-värde 19 så jag har väl inte så mycket att bekymmramig över antar jag..

1. Det finns inga fastställda gramrekommendationer vad gäller jordnötssmörsintag. ;)

2. Börja inte räkna BMI.

TPS
2005-03-26, 11:43
Under en deff, är det bra att då äta nötter? Jag menar, är det inte bättre och bortse från dom ?

Junior
2005-03-29, 09:56
Om de hjälper dig att få i dig tillräckligt mycket fett så är de bra att ha som del av kosten oavsett om det är deff eller ej.

Det finns inget onyttigt med att äta dem så länge du håller dig inom de energimängder du satt upp som mål (de är ju som bekant feta, men de består av nyttigt fett).

aliquis
2005-03-29, 11:27
jordnötsmör är min No1 fettkälla när jag dietar :hbang:
Min med, nästan enda, borde äta mer avokado men det är ju inte riktigt lika gott ;), ger dock bra mycket mer smak om man äter det till potatis/bönor, men på bröd? ;/

Äter nog inte riktigt 100g jordnötssmör om dagen men antagligen inte alltför långt ifrån, men jag gör det ju varje dag.
Okej :hbang: Då måste jag köpa hem det, är bland det godaste jag vet... Trodde verkligen inte att det var nyttigt, så jag har hoppat det.. Vilken sort är bäst då? Finns väl flera har jag för mig? *rolleyes*

Bästa sorten lär kung markattas eller biofoods vara, den första är rostade malda ekologiska jordnötter, enbart, eventuellt salt. Biofoods är bra mycket godare, billigare och mer lättflytande, så där finns det nog lite jordnötsolja med (vet inte), även den ekologisk.
Själv brukar jag mala jordnötterna i sådan hushållsassistent och föredrar då exotic fruits små jordnötter som bara har jordnötsolja tillsatt, smakar gott och är billiga. Coops ser skabb ut, de stora jordnötterna av exotic fruit smakar inte alls lika gott och har solrosolja. Estrella, olw, olw jumbo fungerar men blir dyrare, men nu när jag inte hittar rätt små och är i närheten av fel butiker köper jag olw jumbo på willys, dyrare men rätt gott "färskt", upplever det dock som de smakar sämre på en snabbare tid än parrots, palmolja i dessa med.
Eldorado som finns på willys undviker jag helst, billigast dock och ok smak, jordnöts- och palmolja, willys egna vill jag också undvika, och de är dyrare än olw jumbo så..

raZmus
2005-03-29, 12:27
Jag tål inte jordnötter så jag får köra på Cashew istället :)

Min kost innehåller nästan inget fett alls förutom nötterna, det kanske inte är riktigt bra egentligen?

Scratch89
2005-03-29, 13:39
Fyfan för vanliga nötter. De enda jag kan äta är valiga saltade nötter, samt chilinötter. Är de dåliga eller platsar de in i "nyttiga"?

aliquis
2005-03-29, 13:42
Fyfan för vanliga nötter. De enda jag kan äta är valiga saltade nötter, samt chilinötter. Är de dåliga eller platsar de in i "nyttiga"?
om "vanliga saltade" är jordnötter vi talar om så är det ju i princip samma sak, och de vi äter.

Chilinötterna innehåller väl lite annat kraffs runt nöten, men är säkert skapligt ändå.

Ökar risken för att man blir allergisk om man äter det jämt? cashewnötssmör blir så hårt ;/

Scratch89
2005-03-29, 13:55
om "vanliga saltade" är jordnötter vi talar om så är det ju i princip samma sak, och de vi äter.

Chilinötterna innehåller väl lite annat kraffs runt nöten, men är säkert skapligt ändå.

Ökar risken för att man blir allergisk om man äter det jämt? cashewnötssmör blir så hårt ;/
De jag menar är de som man kan köpa typ 2 kg för 20 kr på willys, i en påse där det står "saltade jordnötter på" :D
Det är ju krafset runt som är gott :eating:

skeletron
2005-03-29, 20:00
Cashew är hur jeavla goda som helst ju...

Samma här.. ;p

Jag tål inte jordnötter så jag får köra på Cashew istället :)

Min kost innehåller nästan inget fett alls förutom nötterna, det kanske inte är riktigt bra egentligen?

skeletron
2005-03-29, 20:01
Äh, vafasen, jag käkar smör på mackerna varje dag, inte blir jug allergisk mot det... :)

Du lär nog få stoppa i dig endel om du ska lyckas med det iaf...

Patriarch K
2005-03-29, 20:23
Macadamianötter då? :) (PMa mig om någon vill köpa, har ett stort lager (finns knappt att få tag på i Sverige))

skeletron
2005-03-29, 20:27
Satsa på att starta eget istället... ;)

Patriarch K
2005-03-29, 20:29
Satsa på att starta eget istället... ;)

Jag har ju startat eget, det är ett företag. Därav lagret och den dolda marknadsföringen som jag nu la upp. Dock är det ett UF-företag, men det spelar ingen roll :)

skeletron
2005-03-29, 21:18
Haah, kungen av nötterna själv ;)

Jag har ju startat eget, det är ett företag. Därav lagret och den dolda marknadsföringen som jag nu la upp. Dock är det ett UF-företag, men det spelar ingen roll :)

prime^
2006-10-17, 01:23
Orkade inte skapa en ny tråd så drog upp denna istället.
Fråga 1: Är chilinötter nyttiga?
Fråga 2: En polare sa till mig idag att för mkt fetter från nötter kan vara skadligt i samband med Omega-3? Nonsens eller något att ta till sig av?
Ev. Fråga 3: Hur mkt nötter är det då som gör det skadligt?

Sverker
2006-10-17, 06:20
Jag kan inte se något samband. Din polare får ge mer precisa påståenden.
Mitt är att du kan äta de nötter du tycker om samtidigt som fet fisk.

pragmatist
2006-10-17, 09:04
Visserligen innehåller valnötter mer omega-3 än andra nötter men också mer omega-6, så den positiva effekten av att välja valnötter snarare än t.ex. mandel eller hasselnöt är så gott som noll. Möjligen är det bättre med valnötter om man får i sig väldigt lite omega-3 i resten av kosten, då kommer balansen omega-3:omega-6 förbättras även om man äter mer omega-6. Men har man brist på omega-3 är det fisk som gäller snarare än någon vegetabilisk källa.

Precis som med oljor så tycker jag att man bör välja de nötter vars fett är mest enkelomättat. Hasselnöten har fördelen att vara i hög grad enkelomättad och dessutom fattiga på både fleromättat och mättat fett (om man nu vill dra ned på det). Macademianöten är överlägset mest enkelomättad och innehåller extremt lite fleromättat fett, men också mer mättat än de flesta nötter. Vill man öka sitt intag av fytosteroler (som sänker kolesterolvärdena) så är pistagenötter ett tips.

Sunesha
2006-10-17, 09:34
Jag käkar nog i snitt ca 1 hg cashew nötter om dagen, min lokala kvartersbutik snubbe ger mig ett bra pris.

Använder det ofta som mellanmål när jag inte äter bananer. Har nog varit det som gjort jag klarat mig ifrån undervikt de senaste 4-6 åren. Då jag ofta hade svårt att inte hamna i underskott.

ContaBus
2006-10-17, 10:33
Macadamianötter då? :) (PMa mig om någon vill köpa, har ett stort lager (finns knappt att få tag på i Sverige))
Tänkte precis föreslå macadamianötter, som jag för övrigt köper på det svårhittade o mkt ovanliga ICA.

prime^
2006-10-17, 11:37
Aha okej, tack för svaren :)

Bondlurk
2006-10-17, 17:48
Vilka är de negativa hälsoeffekterna av att äta obalanserat mellan omega-3 och omega-6 fettsyror?