handdator

Visa fullständig version : Elgrill

joos
2005-03-23, 13:19
Börjar bli trött på kycklingfilé i ugn så jag funderar på att skaffa en sån här:

Quickgrill (http://www.siba.se/Product/Product.aspx?Identifier=SE69558)

Är det någon som testat en sån?
Funkar den bra? Hur lång tid tar det att tillaga kycklingfilé i den?
Och framförallt: Blir det gott?

/Joel

tinus
2005-03-23, 13:21
Jag har en sådan!

Är kycklingen tinad tar det inte lång tid alls. Och japp det blir väldigt gott :thumbup:

joos
2005-03-23, 13:41
Mmmm... precis vad jag hoppats på!

Den 25:e går jag raka vägen till Siba och införskaffar en sån.
Mean-Lean-Low-Fat-Grilling-Machine eller vad var det Foreman sa på TVShop? :)

bear.flowertwig
2005-03-23, 21:33
Jag har en sådan!

Är kycklingen tinad tar det inte lång tid alls. Och japp det blir väldigt gott :thumbup:

Blir inte sån "teflongrillning" lite trist och smaklös? *rolleyes*

/med vårkänslor och grillsug

shadowfire
2009-04-24, 09:23
Bumpar en gammal tråd och fyller på med frågan om någon har en bra elgrill att rekommendera? Vill ha en på balkongen och då är det tyvärr bara elgrill som gäller. :(

Den som verkar ha fått bäst i test mm är OBH Nordicas Steakhouse BBQ, men jag vettifan om jag har lust o slänga ut 1600 bagis på en mackapär som inte ens luktar tändvätska.

Någon som har positiv erfarenhet av ett billigare alternativ och i sådana fall vilken grill?

Alone_in_the_dark
2009-04-24, 09:58
Har du kikat på Alabama varianten, från samma tillverkare?

MyungChul
2009-04-24, 23:16
1600 låter väl ändå inte som någon big deal. Tycker det verkar billigt.

Andy.da.wohoo
2009-04-24, 23:17
Att använda en elgrill är väll fuskgrillning?

Rickard
2009-04-24, 23:53
Livet blir mycket lättare med en kontaktgrill. När man kommer hem från gymmet så är det bara att slänga köttet i grillen och riset/pastan i kastrullen eller potatisen i micron så har man käket klart på typ åtta minuter.

Gott blir det också.

De grillar jag har erfarenhet av är Princess Healthgrill och OBH Nordica Quickgrill Easy Clean. Jag föredrar den från OBH Nordica för att den är lättare att rengöra då den har löstagbara plattor. Annars är det inget fel på Princessen som man kan få för omkring 500:-. Och Quickgrillen kostar kring 900:-

MyungChul
2009-04-25, 00:19
Men själva grejen var väl att han ville ha en utegrill, eller har jag missuppfattat det. Även, det är klart man inte får in någon kolsmak men det kanske inte är ett måste. Man kan ju även fuska med kolsmaksessense. Även om jag håller mig borta från tillsatser.

Axwell
2009-04-25, 00:21
Bumpar en gammal tråd och fyller på med frågan om någon har en bra elgrill att rekommendera? Vill ha en på balkongen och då är det tyvärr bara elgrill som gäller. :(

Den som verkar ha fått bäst i test mm är OBH Nordicas Steakhouse BBQ, men jag vettifan om jag har lust o slänga ut 1600 bagis på en mackapär som inte ens luktar tändvätska.

Någon som har positiv erfarenhet av ett billigare alternativ och i sådana fall vilken grill?

Tänd en grill brevid.

Cohen
2009-04-25, 22:31
Men själva grejen var väl att han ville ha en utegrill, eller har jag missuppfattat det. Även, det är klart man inte får in någon kolsmak men det kanske inte är ett måste. Man kan ju även fuska med kolsmaksessense. Även om jag håller mig borta från tillsatser.

Om du med tillsatser menar sådant man skulle kunna kalla artificiellt behöver du inte undvika alla rökessencer. Den vanliga tryme liquid smoke innehåller inget mer än vatten och kondens bildad vid hickoryrökning. Blev själv förvånad när jag läste innehållsförteckningen, trodde det skulle vara mycket märkliga ingredienser i.

MyungChul
2009-04-26, 02:26
Det är inte det jag menar, då det inte är samma smak som i träkolsgrillning. Det finns varierande då man smetar på lite klegg på köttet eller vad du nu vill steka, t ex. och du får en träkolsgrillad smak. Det är lite för avancerat och läskigt för min smak.

Slimfit
2009-04-28, 07:21
Jag hade OBH Nordica 7113 Alabama Contact BBQ på balkongen när jag bodde i lägenhet och den var väl ok så länge som man inte var fler än två personer som skulle grilla. Var man fler och/eller la på mycket och stora köttstycken samtidigt så orkade den inte riktigt med att hålla värmen och det tog en evig tid att grilla klart. Hade den väl blivit kall så gick den nästan inte att få varm igen tyckte jag. Men för mindre biter eller om man kan acceptera att allt inte går att grilla samtidigt (med allt vad det innebär med varmhållning av färdiga bitar eller äta i skift) så var det ett bra alternativ för en balkong.

Teflonytan var väl inget vidare, så att tro att det är jättelätt att rengöra grillen är inte ritkigt rätt.

shadowfire
2009-04-28, 09:13
Det var en utegrill ja och på balkong får varken gasol eller kolgrill användas, utan bara elgrill. Vissa hemförsäkringar mm kan också upphöra om man nyttjar annat än elgrill på balkongen.

Smaken var värdelös, men jag nyttjar Glaze med röksmak nu och det bättrar på det lite iaf. Lite grillkänsla blir det iaf då jag kan sitta med marinerade grillspett på balkongen o gotta mig i kvällssolen. :)

Trassel
2009-04-28, 09:19
Jag har en Alabama från OBH Nordica på balkongen-Funkar sig utmärkt.

Ingen granne har klagat och det blir roligare än i stekpanna. Klart inget klår en riktig grill, men det brukar inte vara så poppis i lägenheter.

ThisIsTheOne
2009-04-28, 13:58
Livet blir mycket lättare med en kontaktgrill. När man kommer hem från gymmet så är det bara att slänga köttet i grillen och riset/pastan i kastrullen eller potatisen i micron så har man käket klart på typ åtta minuter.

Gott blir det också.

De grillar jag har erfarenhet av är Princess Healthgrill och OBH Nordica Quickgrill Easy Clean. Jag föredrar den från OBH Nordica för att den är lättare att rengöra då den har löstagbara plattor. Annars är det inget fel på Princessen som man kan få för omkring 500:-. Och Quickgrillen kostar kring 900:-

Jag köpte min för 590 kronor och det kostar den antagligen fortfarande (se prisjakt.nu). En av mina bättre investeringar sett till hur flitigt den används.

Elaa
2009-05-02, 17:41
Jag har en grill från ÖB tror den kostade 200 kr max, flera års garanti, löstagbara plattor. sjukt bra köp. Köttet blir otroligt mört! :D

grakka
2009-05-05, 19:01
Har en elgrill från OBH och den är riktigt bra. Någon som vet varför man ska ha vatten under värmeslingan? Är det för att käket inte ska bli torrt? Morsan som sagt att man ska ha det och har aldrig ifrågasatt varför. Det absolut bästa är att den är så simpel och effektiv att använda. Den som jag har står på altan och det händer väldigt ofta att man slänger i sig några grillspätt mitt i natten. Tycker även att det är riktigt bra att det rinner av så pass mycket fett när man t.ex lagar hamburgare eller någon form av kött. Vilket det inte kan göra när man steker. Tumme upp för elgrill!

Floddan
2009-05-06, 11:20
Tycker de brukar vara dålig värme på de där billiga elgrillarna. Tänkte skaffa en ny nu till sommaren att ha på balkongen, men vill gärna att den skall grilla köttet. Har ni något tips på en billig som blir riktigt varm?

jontet
2009-05-08, 19:14
Tycker de brukar vara dålig värme på de där billiga elgrillarna. Tänkte skaffa en ny nu till sommaren att ha på balkongen, men vill gärna att den skall grilla köttet. Har ni något tips på en billig som blir riktigt varm?

http://www.smartson.se/test/hushall/grilla-i-vinter.htm?partner=1&ref=4myhome

Quick grill easy clean från OBH Nordica har snabb tillagningstid med en effekt på 2000 W. Jämfört med systermodellen är denna grill mer avancerad med löstagbara grillplattor som underlättar rengöring. Den har ett temperaturreglage i grader. På ovansidan sitter en timer som fungerar som äggklocka, denna är fristående från grillen och bryter därför inte strömmen. Grillen ligger i det övre prisskiktet men är ändå snubblande nära en femma i betyg.

jontet
2009-05-08, 19:16
vad är det som skiljer elgrill från stekpanna egentligen? blir det någon skillnad i smak eller vad är poängen mer än det estetiska från den dubbelsidiga räfflade teflongrillen mot den plana stekpannan?

grakka
2009-05-08, 19:58
vad är det som skiljer elgrill från stekpanna egentligen? blir det någon skillnad i smak eller vad är poängen mer än det estetiska från den dubbelsidiga räfflade teflongrillen mot den plana stekpannan?

Jag tycker att det smakar grillat med elgrill helt enkelt. Inte lika starkt och intensivt som en riktig grill men det smakar bättre än stekt. Förutsatt att man gillar grillat på riktigt före stekt.

swarre
2009-05-10, 13:27
Det var en utegrill ja och på balkong får varken gasol eller kolgrill användas, utan bara elgrill. Vissa hemförsäkringar mm kan också upphöra om man nyttjar annat än elgrill på balkongen.

Smaken var värdelös, men jag nyttjar Glaze med röksmak nu och det bättrar på det lite iaf. Lite grillkänsla blir det iaf då jag kan sitta med marinerade grillspett på balkongen o gotta mig i kvällssolen. :)

Det låter som om du har ínförskaffat en nu.

Vad blev det och vad tycker du om den?

isterbuk
2011-05-28, 12:10
Bumpar gammal tråd!

Är på jakt efter en elgrill som jag kan ha ute på balkongen på ett bord men även nyttja inomhus under vintern. Så någon modell som är ihopvikbar likt OBH Nordicas Quick-grill är något jag söker.

Har kikat lite på Jamie Olivers grill som han gjort i samarbete med Tefal, någon som har erfarenhet av den?

Ös på med tips nu! :)

Nykropp
2011-05-28, 12:16
Webers qgrill med el. Då har du en riktigt bra grill. Min bror kör med en sådan och får riktigt bra resultat.

isterbuk
2011-05-28, 12:26
Jag är mer intresserad av en grill som är utformad som en smörgåsgrill, sen hade jag tänkt mig en grill i prisklassen 500-1500:- det är vad plånboken klarar av denna månaden.

Som den här som jag kikat på den har 2000w så den bör grilla på fint:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=823603

Men kul med tips och jag tar gärna emot flera! :)

Raasken
2011-05-28, 12:36
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=337351
Köpte jag till mor för något år sedan, har funkat jättebra.

isterbuk
2011-05-28, 13:00
Ser helt OK ut om det inte vore för alla små pannor osv, de har jag ingen nytta av.

Tror det kan bli Jamie Oliver grillen det är ju en så "smörgåsgrills" modell jag är ute efter främst. Testade söka på Google efter några bra tester av elgrillar men de jag hittade gjorde inte direkt igår och de flesta gjordes på grillar likt den du postat Raasken.

Jag har läst både bra och dåligt om OBH Nordicas Quick Grill som verkar vara den populäraste bland de grillar jag är ute efter så det gör mig lite kluven angående den.

Jamie Oliver och Tefal känns mer pålitliga haha :D.