handdator

Visa fullständig version : Kolhydratsmängd

mobius
2005-03-22, 20:39
Jag måste erkänna att jag syndat. Jag är ganska nyligen införstådd med att man bör ta en rejäl mängd kolhydrater tillsammans med proteindrinken, så jag gick och köpte ett paket Dextropur från ICA á 400 g. Jag tänkte "några teskedar bör ju räcka".

Men sedan läste jag här på forumet att man bör inta cirka 0.8xkroppsvikt vilket skulle motsvara nästan 70 g kolhydrater för mig. Det är ju nästan 100 g Dextropur vilket skulle innebära att jag ska ta nästan en fjärdedel av paketet för varje proteindrink? Det känns för mig helt orealistiskt mycket. Jag menar, drinken kommer ju bara smaka socker. Men är det bevisat så är det väl bara å köra på ... ?

Och isåfall så börjar man ju inse att det kan bli ganska dyrt i längden med Dextropur från ICA. Hur gör ni andra? Det känns som att det är ett problem man för länge sen bör ha löst och jag förstår inte hur detta kan ha undgått mig :)

King Grub
2005-03-22, 20:41
Maltodextrin är effektivare, smakar inte sött, och finns i 25-kilosförpackningar på t ex www.humle.se

mmmCay
2005-03-22, 20:52
Hur gör ni andra?

Jag köper druvsocker (som Dextropur) hos PGW Produkter nära Slussen i Stockholm. En 2 kilos påse kostar 21 kr. (Billigare hos butiken än på deras webbsida). Där finns också malto, men druvsockret är betydligt billigare.

TPS
2005-03-22, 21:37
Jag köper druvsocker (som Dextropur)
Dextropur är druvsocker, förstår inte vad du menar?

Eftersom 400g kostar ca 20kr på ICA och 2kg kostar 21kr i ditt fall, är du verkligen säker på att det är Dextropur då? Satans billigt isåfall ;)

mmmCay
2005-03-22, 21:49
Dextropur är druvsocker, förstår inte vad du menar?

Eftersom 400g kostar ca 20kr på ICA och 2kg kostar 21kr i ditt fall, är du verkligen säker på att det är Dextropur då? Satans billigt isåfall ;)

Ja precis. Dextropur är druvsocker, som också kallas för dextros. Hos affären kallas det för Bryggsocker. Även säljes på 25kg påsar om du orkar bära den till Kista :)

Det är Satans billigare, i alla fall ;) PM mig om du vill ha en vägbeskrivning till butiken.

mobius
2005-03-22, 21:56
Off topic, men kör du i kista mmmCay? Jag kör på Sats där.

MyungChul
2005-03-22, 21:56
Ja precis. Dextropur är druvsocker, som också kallas för dextros. Hos affären kallas det för Bryggsocker. Även säljes på 25kg påsar om du orkar bära den till Kista :)

Det är Satans billigare, i alla fall ;) PM mig om du vill ha en vägbeskrivning till butiken.

de va ju nice, du får gärna PM:a mig med vägbeskrivning :bow: