handdator

Visa fullständig version : BV på linser+korngryn

Keyser
2005-03-22, 19:21
Nån som vet vad det biologiska värdet blir på kombinationen linser (röda) och korngryn?

Hur får man fram det biologiska värdet på kombinationer av livsmedel?

MyungChul
2005-03-22, 19:25
det beror på hur de vitala aminosyrorna kompleterar och lyfter upp varandra

Sverker
2005-03-22, 19:37
Nån som vet vad det biologiska värdet blir på kombinationen linser (röda) och korngryn?

Hur får man fram det biologiska värdet på kombinationer av livsmedel?

Du räknar på aminosyrorna och jämför med en lämplig referens som laktalbumin ( vassleprotein ) eller äggalbumin.

Röda linser är bra och lättlagade med kort koktid, ca 10 minuter.
Hur det matchar korngryn vet jag inte exakt men kombinationen pasta ( vate ) och rödalinser + ett glas mjölk ger ett BV över 100.
Bara linser och vete kommer inte riktigt upp till 100 men ett glas mjölk, 2 dl tillför det sista lysinet och proteinet blir perfekt.

Korn borde vara mycket likt vete :confused:

Keyser
2005-03-22, 19:49
De är alltså de 8 essentiella aminosyrorna som ska komplettera varandra? Finns det listor (på webben) på vilka aminosyror en råvara innehåller?

Sverker
2005-03-22, 20:10
Jag har BOKEN Livsmedelsverkets Livsmedelstabell. I den boken finns aminosyrasammansättningen med. Den delen finns inte på SLVs hemsida, tyvärr.

Keyser
2005-03-22, 20:37
Hittade precis denna på Livsmedelsverket, http://www.slv.se/templates/SLV_Page____2815.aspx

Och denna http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/

På båda finns det information om aminosyrasammansättningen.... men hur beräknas det biologiska värdet utefrån denna information?

King Grub
2005-03-22, 20:46
Biologiskt värde beräknas genom att titta på kvävebalansen och jämföra retention mot avsöndring.

Sverker
2005-03-22, 20:50
Titta i tabellen för mg per g kväve.

Utgå från äggvita eller ägg. Där har du en bra referens.
Därefter är det aminosyrorna lysin (LYS ), methinon ( MET )+ cystein ( CYS ) som är mest viktiga. Methionin och cystein går bra att räkna tillsammans.

Mjölk, kött, fisk och sojabönor har överskott av lysin och underskott på svavelaminosyrorna methionin och cystein.
Ceralier som vete, korn, havre, råg, ris har underskott på lysin men överskott på methionin och cystein.
Majs är lite tjurigt eftersom där är det tryptofan som begränsar kraftigt !

Dessa är de viktigaste aminosyrorna och de andra är av mindre intresse. Vill man köra överkurs kan du räkna vidare på threonin, valin och isoleucin.

Helt riktigt King Grub. BV är praktiska försök på djur och mäniskor. Det går att räkna på aminosyrorna men det finns en liten felkälla. Det finns delar av protein med aminosyror som kanske inte bryts ned i matspjälkningen men syns i de kemiska analyserna.

Keyser
2005-03-22, 21:05
Titta i tabellen för mg per g kväve.

Utgå från äggvita eller ägg. Där har du en bra referens.
Därefter är det aminosyrorna lysin (LYS ), methinon ( MET )+ cystein ( CYS ) som är mest viktiga. Methionin och cystein går bra att räkna tillsammans.

Mjölk, kött, fisk och sojabönor har överskott av lysin och underskott på svavelaminosyrorna methionin och cystein.
Ceralier som vete, korn, havre, råg, ris har underskott på lysin men överskott på methionin och cystein.
Majs är lite tjurigt eftersom där är det tryptofan som begränsar kraftigt !

Dessa är de viktigaste aminosyrorna och de andra är av mindre intresse. Vill man köra överkurs kan du räkna vidare på threonin, valin och isoleucin.

Helt riktigt King Grub. BV är praktiska försök på djur och mäniskor. Det går att räkna på aminosyrorna men det finns en liten felkälla. Det finns delar av protein med aminosyror som kanske inte bryts ned i matspjälkningen men syns i de kemiska analyserna.

Enligt Livsmedelsverkets tabell har jag fått ut följande data:

Linser
LYS 450
MET+CYS 110

Korngryn
LYS 220
MET+CYS 230

Linser + Korngryn
LYS 670
MET+CYS 340

Att jämföra med ägg:
LYS 490
MET+CYS 350

detta tolkar jag som att kombinationen är bra... rätt eller fel räknat?

Keyser
2005-03-22, 21:08
Biologiskt värde beräknas genom att titta på kvävebalansen och jämföra retention mot avsöndring.

Ok... då tror jag att jag är med.

Jag tolkar era svar som att det är svårt att räkna ut BV men man kan räkna ut bra kombinationer mha aminosyrasammansättningen.

Sverker
2005-03-23, 07:28
Enligt Livsmedelsverkets tabell har jag fått ut följande data:

Linser
LYS 450
MET+CYS 110

Korngryn
LYS 220
MET+CYS 230

Linser + Korngryn
LYS 670
MET+CYS 340

Att jämföra med ägg:
LYS 490
MET+CYS 350

detta tolkar jag som att kombinationen är bra... rätt eller fel räknat?

Du måste halvera dina mängder i Linser + korngryn. Eftersom du räknar på dubbel mängd protein.

Du har
LYS 335 ( 68 % av ägget ).
MET+CYS 170 ( 49 % av ägget ).

Linsern innehöll från början
LYS 450 ( 91 % ).
MET+CYS 110 ( 31 % ).

Du måste höja andelen korngryn för att få upp MET+CYS. Då sjunker halterna av lysin :( Vad göra ?

Ett lite glas mjölk t e x. Mjölk är extremt rikt på lysin.

aliquis
2005-03-23, 12:46
fast är det lys o met+cys som begränsar ÄGGETS bv så att säga? det kanske innehåller mer av båda delarna än nödvändigt, eller?

Sverker
2005-03-23, 14:31
fast är det lys o met+cys som begränsar ÄGGETS bv så att säga? det kanske innehåller mer av båda delarna än nödvändigt, eller?

Ägget är referensen. Har faktiskt ett litet överskott av methionin.

aliquis
2005-03-23, 15:37
Ägget är referensen. Har faktiskt ett litet överskott av methionin.
men man kan ju få högre än ägg.. tänkte om det var en annan aminosyra än just dessa två/tre som gjorde att ägg inte utgörde en högre referens så att säga.