Visa fullständig version : Hur håller jag mig frisk?
Jag har den sista tiden drabbats av förskylningar,hosta och nyss hade jag influensan och nu har jag fan nästan tröttnat på skiten !
Jag vet inte varför jag blir sjuk. Jag tycker jag äter bra och nyttigt, lite för lite grönsaker kanske. Jag käkar vitamin,mineral-tillskott dagligen. Tränar 4ggr/vecka men efter några veckors tränande och jag börjar tycka att jag gjort framgångar så blir jag sjuk en vecka. Under tiden jag e sjuk så äter jag väldigt dåligt och tappar 1-3kg så när jag är frisk får jag börja om från början igen med träningen...
Finns det något man kan käka för att få ett bättre försvar mot sjukdommar?
Dumleman
2005-03-22, 12:47
Jag vet inte varför jag inte blir sjuk :). Har glömt bort senast jag hade en förkylning eller dylikt. Många år sedan. Äter nästan aldrig frukt och grönsaker.
Tja, jag tycker att vitlök, tranbärsjuice, grönt té, honung och mycket frukt och proteinrikt mat håller förkylningar och övriga sjukdomar borta. Vitamintabletter kan inte ge lika bra skydd som riktig frukt, det har inte lika antioxidant verkan. Det är bra med multivitaminer, men inte så bra att man kan utesluta frukt och grönt.
Semiramis
2005-03-22, 12:49
Pröva med att äta mer frukt och grönt, äta bättre när du är sjuk och tvätta dig ofta om händerna samt om du inte sover tillräckligt, börja med det.
Håll händerna borta från näsa och ögon när du tränar och tvätta händerna ofta.
Dumleman
2005-03-22, 12:56
Jag tror det är andra faktorer som spelar in. Lever man i en helt steril miljö tror jag man blir mindre tålig mot bakterier och blir lättare sjuk.
Håll dig borta ifrån orena kvinnor.
Undrik barn.
Är någon förkyld , undvil dem med
tvätta händerna ofta
Glutamin sägs hjälpa immunförsvaret.
Jag tror det är andra faktorer som spelar in. Lever man i en helt steril miljö tror jag man blir mindre tålig mot bakterier och blir lättare sjuk.
Syftar du på mitt inlägg? Vad jag har läst så spelar immunförsvar och bakterieresistans väldigt liten roll om man faktiskt blir smittad. Att undvika en förkylning handlar mest om att inte få in något virus i kroppen.
King Grub
2005-03-22, 14:24
Syftar du på mitt inlägg? Vad jag har läst så spelar immunförsvar och bakterieresistans väldigt liten roll om man faktiskt blir smittad. Att undvika en förkylning handlar mest om att inte få in något virus i kroppen.
Exakt. :thumbup:
"The greatest myth about the common cold is that susceptibility to colds requires a weakened immune system. Healthy people with normal immune systems are highly susceptible to cold virus infection once the virus enters the nose. In volunteers studies, approximately 95% of normal adults became infected"
Ref: Gwaltney, J.M.Jr., and F.G. Hayden. 1992. Response to psychological stress and susceptibility to the common cold. New Engl. J. Med. 326:644-645.
Dumleman
2005-03-22, 14:29
Ok jag är väl inte sämre än att jag får ändra uppfattning helt enkelt :).
Gå och kolla om du har någon infektion eller liknande som kroppen kämpar med utan att du märker det.
Tack för all respons !
Hmm...Den sista tiden har jag haft svårigheter att somna, även fast jag är trött då jag lägger mig så ligger jag och vänder och vrider på mig utan att somna. Då är det kanske mina sömnproblem svaret på varför jag är sjuk så ofta som jag är...
Jag ska ordna tid till läkare så kanske jag får hjälp för jag är väldigt less på det här...
mvh//David
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.