handdator

Visa fullständig version : Vätskebrist?

Scratch89
2005-03-22, 11:06
Om man svettas och det "nya" svettet luktar otroligt illa är det tecken på vätskebrist? Det har aldrig gjort det innan.
Om urinet inte är ofärgat utan gult, är det också tecken på det?
Brukar vakna upp väldigt torr i halsen osv.
Kan tillägga att jag deffar just nu...

King Grub
2005-03-22, 11:24
Du kan ju börja med att berätta hur mycket du dricker.

Hur mycket protein äter du, och hur lite kolhydrat?

Tolkia
2005-03-22, 11:28
Om urinen är mörkare än vanligt betyder det att kroppen spar på vattnet mer än vanligt (om det innebär vätskegrist beror ju på vad du jämför med) eller att du äter något som gör urinen gul (t.ex. vissa grönsaker, men även vissa kosttillskott, har jag för mig). Första funderingen blir följaktligen: Hur mycket dricker du, svettas du mycket per dygn (t.ex. p.g.a. intensiv konditionsträning) och äter du något som kan ge gulfärgning? Notera även att vätskebrist gör urinen koncentrerad, vilket betyder att den luktar starkare, medan mat med lustig förg bara påverkar just urinens färg.

Edit: Ja ja, i konkurrens med Grub äro vi alla sniglar.

Scratch89
2005-03-22, 11:56
Grub o Tolkia: Tack för svaren!
Jag dricker inte mycket alls faktiskt. Dricker mjölk på morgonen till mina flingor, kanske nåt glas vatten i skolan, sen dricker jag 1 liter vatten till träningen, en halvliter efter konditionsträningen, sen kanske totalt en 7-8 dl olika vätskor efter träning. Senare på kvällen efter min cykling dricker jag ett par glas vatten till. Totalt 3 liter?

Sen så kör jag högintensivt efter träning där jag svettas rikt, sen så sitter jag o cyklar en timma där jag svettas moderat.

Och förresten,. det var inte urinet som luktade illa, utan svetten som är "ny" ;)

EDIT: Jag äter runt 200-250 gram kolhydrater/dag, och protein lite mindre. Kanske 150-180 gram, beroende på vad det är för dag o vad jag äter för mat. :D