handdator

Visa fullständig version : Löpning - Några frågor!

AcidSleeper
2005-03-20, 15:21
Stack ut och sprang idag för första gången sedan sommaren (sprang bara ett 10tal gånger i somras)....
Mätte upp 2km och sprang det på 8min 50-55sek och tycker väl att det är helt okej...

Grejen är den att jag har sökt till Polishögskolan och har fått brev hem om att jag ska kallas till svenska prov och de som är mest konkurrenskraftiga kallas till fysprov veckorna 22, 23 & 24. Fysprovet består bl.a. av 2km löpning på under 9:30 för män.

Tänker fortsätta springa 2km 2ggr/vecka nu fram tills dess att man kallas till fysprovet, men har lite funderingar kring löpning!

1. Hur ska man värma upp inför ett löp-pass på 2km?

2. Vad ska man äta innan ett löp-pass och hur långt i förväg?

3. Koffeintabletter: Kan de hjälpa till vid löpning?

4. Lägg till vad ni tycker jag bör veta!!! :thumbup:

Elajt
2005-03-20, 15:46
Känner en tjej som går på polishögskolan nu, hon sprang 3km 2ggr/veckan förutom sista månaden innan fysprovet då hon sprang 2km 2ggr/veckan, det funkade bra för henne.

Lycka till

Edit: Förtydligande

Xponent
2005-03-20, 15:58
1: Lätt jogg på ca 2 km

2: Tror inte att du behöver tänka annorlunda än då du ska styrketräna. Det är ju inga marathonpass du ska ut på. Det viktigaste är väl att du inte ska äta för nära inpå löppasset. För min del är det lagom med en måltid 2,5-3 timmar innan löppasset.

4: För att bli bra på 2 km betyder det inte att du ska springa 2 km varje pass. Variera även intensiteten.

Mccartney
2005-03-20, 17:40
Jogga i lugn fart 400m till 800m....stretcha där efter. Du kan köra några sk stegringslopp innan....betyder att du springer en sträcka på ca 100m och ökar farten under hela loppet. På det sätten bli musklerna rejält varma och du slipper lättare mjölksyra när du väl börjat springa.

Äta....Pasta pasta...=löpares diet.

4 timmar innan skulle jag nog ätet...sedan någon lätt frukt när det är ca 2 timmar kvar. Glöm inte att fylla på rejält med vatten redan dagen innan.

Träna upp dig inför testet kör intervallträning typ 3 x 600m vila på 3 - 4min emellan loppen.

Jax
2005-03-20, 20:19
1. Åtminstonde 10 minuter tycker jag. Långa sträckor värmer jag inte upp för men kortare där man ska springa snabbt. Värm inte för hårt bara så att du blir seg i benen.

2. Ät det som du tycker känns bra att träna på så långt innan du tycker känns lagom =)
Tämligen inviduellt. Personligen så äter jag gärna nära inpå långpass (ca 1,5 h). Men länge ifrån om jag ska springa snabbt (ca 2,5-3 h).

3. Tror jag knappast på korta sträckor.

4. Spring inte alltid samma distans. Prova gärna längre också.

Lycka till!

z_bumbi
2005-03-20, 20:42
4 Sök på Bamse och polishögskolan eller liknande sökord, det finns en hel tråd om just fystesterna för intag till polishögskolan.

Harres-test borde också ge några träffar (Gissningsvis samma tråd som ovan.)

skaparn
2005-03-20, 22:18
1. Ordentligt. Du kan springa 2 km som uppvärmning i lättare tempo, gärna mer. Det är såpass kort sträcka att dina glykogenförråd inte kommer att hotas av en rejäl uppvärmning. Prova dig fram.

2. Fiberfritt är min melodi. Pasta ca 4 timmar innan och sedan nåt lätt just innan, sportdryck kan funka. Läs kostråd på www.uppladdningen.se, de funkar tycker jag.

3. Nej. På två km ger det nog ingenting.

4. Vad har du för skor? Lägg ner tid och möda på att hitta skor som passar dig, annars kan löparkarriären snabbt bytas ut mot en patientkarriär.

AcidSleeper
2005-03-21, 09:24
Tack för svaren allihop!

z_bumbi: Har sökt och vet nu lite mer...

skaparn: Ska kolla länken så snart jag har tid!

Mccartney
2005-03-21, 20:13
Något som jag vill påpeka att vill man förbättra sig på en distans som tex 2km...är det ingen nytta att springa 5km träningsdistans...utan för att bli snabbare måste du träna upp snabbheten och det gör man genom att öka sin maxhastighet över en viss distans.

Kör intervall träning på mellan 400 -800m så lovar jag att du får en klart bättre skillnad än att du ligger och harva 2km träningsrundor.

Jax
2005-03-21, 22:22
Något som jag vill påpeka att vill man förbättra sig på en distans som tex 2km...är det ingen nytta att springa 5km träningsdistans...utan för att bli snabbare måste du träna upp snabbheten och det gör man genom att öka sin maxhastighet över en viss distans.

Kör intervall träning på mellan 400 -800m så lovar jag att du får en klart bättre skillnad än att du ligger och harva 2km träningsrundor.
Nja, där håller jag inte med riktigt. Även om snabbhetsträning givetvis är viktigast när det är så korta sträckor så ska man inte förakta träning med lite längre sträckor också. Många 800-meters löpare kör träningssträckor över 20 km en gång i veckan. Man ska inte var för kilometerkåt, men lite grann skadar inte.

Mccartney
2005-03-21, 22:42
Nja, där håller jag inte med riktigt. Även om snabbhetsträning givetvis är viktigast när det är så korta sträckor så ska man inte förakta träning med lite längre sträckor också. Många 800-meters löpare kör träningssträckor över 20 km en gång i veckan. Man ska inte var för kilometerkåt, men lite grann skadar inte.

Nej nej nej....20km ...låter lite långt. däremot kör dem 5km som bara ren jogg.

Vet 800m löpare som gör 48 -49 på 400m det är den snabbheten som behövs för att bli bra på 800m inte om du springer milen på 30min....

Däremot springer 800m löpare olika långa intervaller det kan vara allt från 200m upp till 1000m.

Men att dem skulle springa 20km på ett enda löppass en gång i veckan det är nonsens om du pratar sverige elit. Oftast är det så att dem som springer 800m och springer 1500m då springer man också lite längre intervaller.

Xponent
2005-03-21, 22:53

Klart att han ska börja med specialträning med en gång, utan att ha genomgått någon grundträningsperiod... Nä, det tror jag inte.

Ska det vara hållbart gäller det att börja i rätt ände, och då får man "harva" (som du kallar det) ett tag för att det överhuvudtaget skall funka i längden. Det är ingen större idé att träna som eliten om man är nybörjare.

Jax
2005-03-21, 23:01
Mccartney:
Vet inte hur du valde att tolka mig, men min poäng var i alla fall att ren snabbhetsträning knappast det enda man bör träna. Särskilt inte som nybörjare.

Mccartney
2005-03-21, 23:37
Mccartney:
Vet inte hur du valde att tolka mig, men min poäng var i alla fall att ren snabbhetsträning knappast det enda man bör träna. Särskilt inte som nybörjare.

Det är där man vinner sekunder. uthållighet kan man alltid träna upp....snabbhet är något helt annat.

Jax
2005-03-21, 23:40
Det är där man vinner sekunder. uthållighet kan man alltid träna upp....snabbhet är något helt annat.
Helt rätt, så därför bör man väl ändå inte rekommendera en nybörjare att bara träna intervallträning för snabbhet. Måste ju vara bättre att träna konditionen. Ärligt talat så behöver man inte vara snabb för att springa 2 km under 8:30, bara någorlunda uthållig.

Mccartney
2005-03-22, 09:03
Helt rätt, så därför bör man väl ändå inte rekommendera en nybörjare att bara träna intervallträning för snabbhet. Måste ju vara bättre att träna konditionen. Ärligt talat så behöver man inte vara snabb för att springa 2 km under 8:30, bara någorlunda uthållig.

Tvärtom...villken uthållighet behövs för 2km.....Intervaller ger också uthållighet.......men den ger ävn den där lilla extra snabbheten.

Jax
2005-03-22, 09:06
Tvärtom...villken uthållighet behövs för 2km.....Intervaller ger också uthållighet.......men den ger ävn den där lilla extra snabbheten.
För en person som kämpar för att klara gränsen på 9:30 så är det knappast snabbheten som saknas.

AcidSleeper
2005-03-22, 09:32
För en person som kämpar för att klara gränsen på 9:30 så är det knappast snabbheten som saknas.

Hey! Dissa inte min kondis här va.. *grr27*

Skrev ju att jag sprang på 8min 50-55sek... och det på jävligt halt underlag... :D

Jax
2005-03-22, 09:34
Jag dissar inte din kondis, men du ville ha råd för att träna upp den så då vore det väl ändå konstigt om det jag gav råd för något helt annat?

AcidSleeper
2005-03-22, 09:37
Jo jag vet att ni försöker hjälpa och jag tar tacksamt emot hjälpen jag får men du kanske märker en viss ironi i mitt förra inlägg! ;)

Jax
2005-03-22, 09:38
Jo jag vet att ni försöker hjälpa och jag tar tacksamt emot hjälpen jag får men du kanske märker en viss ironi i mitt förra inlägg! ;)
Nä, vad menar du :D

AcidSleeper
2005-03-22, 09:39
Nä, vad menar du :D

HoHo! :booty:

Lillgrabben
2005-03-22, 13:08
Nu avskyr jag ju visserligen att springa, men men.

Kanske intervaller kan vara ngt?

Löpning av en ngt längre sträcka än vad du ska testas på kanske 3 km eller så?!