handdator

Visa fullständig version : Ägg

skeletron
2005-03-20, 09:46
Är stekta ägg mindre nyttiga än kokta?

Frazze
2005-03-20, 10:01
Är stekta ägg mindre nyttiga än kokta?
genrellt, nej. Men det är klart att du får lite extra fetter om du steker i smör/olja.

skeletron
2005-03-20, 10:04
Så bra.. Då kan man börja käka ägg då..

Bjoern
2005-03-20, 13:16
råa ägg på morgonen då? är det ok eller bör dom stekas/kokas?
lånade lite av tråden ;)

King Grub
2005-03-20, 13:18
Råa ägg är aldrig att rekommendera. Näringsmässigt är det ingen skillnad, men risken för salmonella finns alltid, även om den fortfarande är liten i Sverige.

Bjoern
2005-03-20, 14:46
hehe åfaan får ta o steka dom för säkerhetsskull då.. :P

King Grub
2005-03-20, 15:59
Har man ont om tid på morgonen kan man koka äggen dagen innan och skiva dom kalla på frukostmackan med en klick kaviar på. :eating:

MyungChul
2005-03-20, 16:01
borde inte majonäs ha en viss salmonellarisk, eller? :confused:

Olsson
2005-03-20, 16:14

De görs nått speciellt med majonäs som man köper färdig har jag för mig. Men kockar som gör egen majonäs finns de en viss risk. Jag vet att de var nått fall i danmark där en massa gäster från en resturang hade blivit smittade. Tilläggas ska väl oxå göras att man inte har alls lika stor salmonella koll på äggen i danmark.

Olsson
2005-03-20, 16:15
Har man ont om tid kan man ju "nuka" äggen i micron oxå, men jag tryckte inte det var nån höjdare när jag prova.

Sverker
2005-03-20, 17:28

All färdigtillverkad majonäs görs på pastöriserad äggula. Den är säker.

Vill du göra egen majonäs hemma kan du koka äggen i tre minuter. Då stelnar äggvitan men värmen hinner inte tränga in till gulan. Det är ju så du gör Nobisdressing och använder även den kokta äggviten.

Salmonellan och andra bakterier sitter på skalet och tar sig in genom porer i skalet och kämpar sig sedan in genom äggvitan mot gulan.
De sitter alltså i äggviten i färska ägg. I ägg som blivit flera månader kan bakterierna kommit hela vägen in i gulan också.

MyungChul
2005-03-28, 15:07
All färdigtillverkad majonäs görs på pastöriserad äggula. Den är säker.

Vill du göra egen majonäs hemma kan du koka äggen i tre minuter. Då stelnar äggvitan men värmen hinner inte tränga in till gulan. Det är ju så du gör Nobisdressing och använder även den kokta äggviten.

Salmonellan och andra bakterier sitter på skalet och tar sig in genom porer i skalet och kämpar sig sedan in genom äggvitan mot gulan.
De sitter alltså i äggviten i färska ägg. I ägg som blivit flera månader kan bakterierna kommit hela vägen in i gulan också.

ok, bra att veta. köper aldrig färdig majo, mycket godare att göra själv. även fast man inte äter upp allt man gör