Logga in

Visa fullständig version : Ska vi ha dödshjälp i sverige ?

ölobrännvin
2005-03-20, 08:55
Så länge jag kan träna och vara aktiv så går det väl an. Men om jag blir ett kolli som bara sitter och väntar på döden så hoppas jag att någon vänlig själ vill köra ner rullstolen i en lång trappa och om jag blir senil så hoppas jag att någon kör ut mej i skogen så jag inte hittar hem. Det finns människor som är mer döda än levande, maskarna har redan börjat att äta på dom, huden trillar av ben amputeras osv osv. Släktingarna går och väntar på att få ärva. Man kan ju leva i flera år fast man ändå inte lever . Om man då vill dö så borde man väl få det.

Frazze
2005-03-20, 09:12
Jag är för aktiv dödshjälp, men under kontrollerade formen, något i stil med att man får ansöka om att få dö, och efter en utredning slås det fast om man är tillräckligt halvdöd för att få hjälp att dö...typ. Lite krasst uttryckt.

King Grub
2005-03-20, 09:26
I sådana fall skall man:

1. Vara myndig
2. Lida av en obotlig och/eller outhärdligt smärtsam åkomma
3. Vara klar i knoppen så man vet vad man godkänner

Jag är mot att andra skall bestämma om t ex en svårt sjuk släkting skall få dödshjälp, om det inte är frågan om en hjärndöd person.

ölobrännvin
2005-03-20, 10:40
Det är en svår fråga och ingen skall bestämma åt någon annan såklart. Om man exempelvis bryter nacken och blir förlamad från nacken och neråt så dör man ju i de flesta fallen inom 10 år. Kanske borde vi vara liet mer vårdslösa i sjukhusen. typ "OJDÅ fick du en spruta med luft istället för influensa vaccin, hoppsan"...

Grahn
2005-03-20, 10:46
tror vi debatterat ämnet rätt friskt tidigare iofs. :)

Problemet är väl att med de säkerhetskriterier man måste sätta upp så kan inte de som kanske behöver det mest utnytja det. Dessutom vem utför "avrättningen"? Knappast ngt som man kan kräva av sjukvårdspersonal.

ölobrännvin
2005-03-20, 10:51
tror vi debatterat ämnet rätt friskt tidigare iofs. :)
Man ska göra det själv bara få hjälpmedlen framför sej, Ge mej en trappa eller ett tomt hissshackt. eller en pistol och lite bensin vet jag...Jo kanske det. Men hellre en till debatt än ännu en dum tråd om bögskämt och fula bilder.

Problemet är väl att med de säkerhetskriterier man måste sätta upp så kan inte de som kanske behöver det mest utnytja det. Dessutom vem utför "avrättningen"? Knappast ngt som man kan kräva av sjukvårdspersonal.

Megatuttarna
2005-03-20, 10:58
I de fall då en snar död är oundviklig framstår eutanasi som ett humant alternativ. Att våndas i psykisk och fysisk smärta för att vänta på sin död är inget drägligt tillstånd som vi borde tvinga människor till.

Det bör dock föregås av rigorösa kontroller där man fastställer avsaknaden av alternativa behandlingar, om man är i sina fulla sinnens bruk och andra dylika relevanta villkor innan man får själva nådastöten s a s.

Vilka sätt används för att ta kål på dessa människor egentligen? Jag är inte speciellt insatt och undrar ifall man bara kan somna in fridfullt utan att känna någon smärta samtidigt som man är fullpumpad med lugnande för att lindra ångesten?

Lite kuriosa är ju att det förekommit vissa former av dödshjälp i Sverige där HD har friat åtalanden. Vad det rört sig om är en inaktiv dödshjälp där sjuklingen fått tabletter instuckna i munnen men som sedan själv haft ett val att svälja eller spotta. P g a denna valfrihet för sjukligen uppfyller inte den hjälpande rekvisiten till uppsåt av mord.

palme
2005-03-20, 14:26
Ja.

Och även om et är olagligt så skulle jag göra det om en släkting eller vän låg i svåra smärtor och bara bad om att få somna in.