handdator

Visa fullständig version : Hjälp med kostschema

Robbin
2005-03-19, 19:26
06.40 Frukost

Lättmjölk 7dl
Havrefras 50g
Bröd, mjukt fullkorn 50g

12.00 Mellanmål

Lättmjölk 2dl
Olivolja 30g

13.00 Lunch

Pasta 66g
Kycklingfilé 250g
Vatten 8dl

14.40 Företräningsdrink

Whey-80 28g (22g protein)
Druvsocker 60g
Lättmjölk 4dl

16.00 Efterträningsdrink

Druvsocker 90g
Lättmjölk 4dl

17.00 Mellanmål

Bröd, mjukt fullkorn 50g
Lättmjölk 2dl
Tonfisk i vatten 30g

18.00 Mellanmål

Bröd, mjukt fullkorn 50g
Lättmjölk 2dl
Tonfisk i vatten 30g

19.00 Mellanmål

Bröd, mjukt fullkorn 50g
Lättmjölk 2dl
Tonfisk i vatten 30g

20.00 Mellanmål

Bröd, mjukt fullkorn 50g
Lättmjölk 2dl
Tonfisk i vatten 30g

21.00 Kvällsmat

Lättmjölk 4dl
Olivolja 30g

Totalt för dagen

Protein: 261g (27%)
Kolhydrat: 473g (49%)
Fett: 99g (23%)
Kcal: 3827 (300 kcal överskott)

Efter att ha läst tråden "Protein när och hur mycket" här på forumet så bestämde jag mig för att prova att istället för att äta ett stort mål ca en timme efter styrketräningen istället äta 4 små. Ett litet mål en gång i timmen de 4 timmarna direkt efter träningen. Målen består som ni kan se av fullkornsbröd, tonfisk och mjölk, varje mål innehåller ca 18g protein, 31g kolhydrat och 3 g fett, 223 kcal. Jag undrar om efterträningsmålen ser bra ut eller om jag ska ändra på dem på något sätt.

Sen undrar jag även när det är bäst att få i sig de nyttiga fetterna som jag får i mig genom 4msk olivolja per dag?

Frukosten vet jag föresten att den är lite dålig och jag egentligen borde äta havregrynsgröt, fast det behöver ni inte påpeka ;)

Stats:

Längd: 185cm
Vikt: 82kg
Ålder:18

Tackar ödmjukast för vettiga svar!

YTS
2005-03-19, 23:39
06.40 Frukost

Lättmjölk 7dl
Havrefras 50g
Bröd, mjukt fullkorn 50g

12.00 Mellanmål

Lättmjölk 2dl
Olivolja 30g

13.00 Lunch

Pasta 66g
Kycklingfilé 250g
Vatten 8dl

14.40 Företräningsdrink

Druvsocker 60g
Lättmjölk 4dl

16.00 Efterträningsdrink

Druvsocker 90g
Lättmjölk 4dl

17.00 Mellanmål

Bröd, mjukt fullkorn 50g
Lättmjölk 2dl
Tonfisk i vatten 30g

18.00 Mellanmål

Bröd, mjukt fullkorn 50g
Lättmjölk 2dl
Tonfisk i vatten 30g

19.00 Mellanmål

Bröd, mjukt fullkorn 50g
Lättmjölk 2dl
Tonfisk i vatten 30g

20.00 Mellanmål

Bröd, mjukt fullkorn 50g
Lättmjölk 2dl
Tonfisk i vatten 30g

21.00 Kvällsmat

Lättmjölk 4dl
Olivolja 30g

Totalt för dagen

Protein: 261g (27%)
Kolhydrat: 473g (49%)
Fett: 99g (23%)
Kcal: 3827 (300 kcal överskott)

Efter att ha läst tråden "Protein när och hur mycket" här på forumet så bestämde jag mig för att prova att istället för att äta ett stort mål ca en timme efter styrketräningen istället äta 4 små. Ett litet mål en gång i timmen de 4 timmarna direkt efter träningen. Målen består som ni kan se av fullkornsbröd, tonfisk och mjölk, varje mål innehåller ca 18g protein, 31g kolhydrat och 3 g fett, 223 kcal. Jag undrar om efterträningsmålen ser bra ut eller om jag ska ändra på dem på något sätt.

Sen undrar jag även när det är bäst att få i sig de nyttiga fetterna som jag får i mig genom 4msk olivolja per dag?

Frukosten vet jag föresten att den är lite dålig och jag egentligen borde äta havregrynsgröt, fast det behöver ni inte påpeka ;)

Stats:

Längd: 185cm
Vikt: 82kg
Ålder:18

Tackar ödmjukast för vettiga svar!

Det var det torftigaste kostupplägg jag sett på länge.

Kolla min hemsidas kostupplägg, så får du färdigkomponerade frukostgrötar, mackor, middagar, efterrätter med näringsdeklaration. Att som du äta druvsocker och olivolja är helt fel, de innehåller inte mycket mer än socker respektive fett, s.k. tomma kalorier och när äter du frukt o grönsaker.

Yngve

Jay-Z
2005-03-20, 00:04

Kolla min hemsidas kostupplägg, så får du färdigkomponerade frukostgrötar, mackor, middagar, efterrätter med näringsdeklaration. Att som du äta druvsocker och olivolja är helt fel, de innehåller inte mycket mer än socker respektive fett, s.k. tomma kalorier och när äter du frukt o grönsaker.

Yngve

Torftigt kan jag hålla med om. Men vad är det för fel på druvsockret i efterträningsdrinken? Sedan lite extra olivolja skadar inte heller om man nu behöver extra fett och inte får i sig tillräckligt i den vanliga kosten.

MyungChul
2005-03-20, 00:48
det saknas 1% :)

King Grub
2005-03-20, 06:31
Att som du äta druvsocker och olivolja är helt fel, de innehåller inte mycket mer än socker respektive fett, s.k. tomma kalorier och när äter du frukt o grönsaker.

Yngve

I sockerfallet handlar det ju om gainers i samband med träning... Jag skulle ju inte sleva i mig Yngves Kraftgröt 5 minuter innan passet (även om den passar bra vid andra tillfällen). Och när blev olivolja tomma kalorier?

Sverker
2005-03-20, 07:13
Och när blev olivolja tomma kalorier?

Tiden före 1990-talet.
Det fanns ( finns ) inga spännande fleromättade essentiella fettsyror i olivolja.
Olivoljan hjälpte ( hjälper ) heller inte mot kända bristsjukdomar som skjörbjugg, rakitis, beri-beri mfl. Alltså var olivoljan bara tomma kalorier.

Idag när vi är mer uppmärksamma på hjärt- och kärlsjukdomar och åldersdiabetes så blev medelhavsdieten intressant.
Helt plötsligt började man titta närmre på olivoljan och upptäcker att den är full av steroler och antioxidanter som skyddar kroppen och att det omättade fettet faktiskt har possitiva effekter.

Robbin
2005-03-20, 10:11

Yngve

Tack för synpunkten, dock väljer jag att strunta i dina råd. Jag har inga problem att äta på detta sättet, ser inte mat som ett njutningsmedel medans jag tränar. Det är bara ett bränsle som gör att jag kan bygga så bra som möjligt.
Kanske får tillägga att jag äter multivitamintabletter så jag får i mig lite vitaminer från andra källor än maten också.

Men jag har ju inte fått svar på frågan än, är det något jag ska ändra?? Främst då när jag ska inta olivoljan och hur målen efter träning är uppbyggda?
Tack för svar.