Visa fullständig version : Diarré av träning och mat.
Slartibartfast
2005-03-19, 11:48
Igår när jag hade ätit ris och kycklingfilé fick jag gå och lägga världens bajspuré. Det har hänt flera gånger. Oftast efter att jag tränat ben. Efter att jag tränat tar jag min drink och ett par timmar senare äter jag oftast ris kött eller kyckling och sen en halvtimme senare känner jag hur det vänder sig i tarmen och jag får gå och lägga två liter bajsvälling. Sen är jag ok igen.
Vad beror detta på? Är det maten eller träningen?
Så var jag när jag käkade billigare proteinpulver. Nu när jag gått över till ett med högre kvallitet är jag nästan alltid bra i magen.
Kanske testa nytt pulver?
Slartibartfast
2005-03-19, 12:01
Har käkat samma pulver i över ett år. har aldrig varit nåt problem förut.
Dessutom tycker man ju att om man äter nåt som kroppen inte gillar så borde man ju få problem med magen och inte med tarmen.
Diarre kan ju vara ett tecken på överträning också...
LunaSpice
2005-03-19, 12:15
Har käkat samma pulver i över ett år. har aldrig varit nåt problem förut.
Dessutom tycker man ju att om man äter nåt som kroppen inte gillar så borde man ju få problem med magen och inte med tarmen.
Magen och tarmen hör ganska väl ihop. En irriterad tarm kan ge minst lika mkt diarré som en irriterad mage.
Har du ändrat intaget av annan mat?
Slartibartfast
2005-03-19, 12:40
Har du ändrat intaget av annan mat?
Nä, inte egentligen. Jag deffar, men jag äter inte speciellt mycket mindre.
Muaytudd
2005-03-19, 13:14
Har stålmage när det gäller att resa och sånt. Men när jag har tränat för mycket så rasar den.
Slartibartfast
2005-03-20, 11:15
Går man miste om en masssa näring då man har diarré eller är det bara vätska?
Äter du psyllium/loppfrön? Min mage krackelerar duktigt av de små gynnarna.
King Grub
2005-03-21, 14:16
Går man miste om en masssa näring då man har diarré
Ja.
"During a diarrheal episode, the body cannot absorb nutrients as well as it can when it is healthy. Nutrient intake may fall as much as 33% during the first days of a diarrheal episode."
Afr Women Health. 1993 Jul-Sep;1(4):28-9.
Di-a-rrrrhea cha-cha-cha.
Är inte self-induced diarré ett bra deffknep då? ;)
Har du haft sovmorgon Grubben? :)
King Grub
2005-03-21, 14:37
Har du haft sovmorgon Grubben? :)
:confused:
Jag har spelat TV-spel, varit och tränat ben och axlar, simmat och ätit lunch.
Letar du riktigt noga hittar du nog några inlägg från 7-tiden i morse. ;)
:confused:
Jag har spelat TV-spel, varit och tränat ben och axlar, simmat och ätit lunch.
Letar du riktigt noga hittar du nog några inlägg från 7-tiden i morse. ;)
Hehe. Befarade att du fastnat i soffan framför RE4, men du har ju hunnit med en hel del. ;)
Slartibartfast
2005-03-23, 13:22
Fan, nu har jag diarré efter varje pass. :(
Precis efter att jag ätit. Tre timmar efter passet.
Det måste ju ha med drinken att göra. maten hinner ju inte till tarmen på den korta stunden.
Vad fan ska jag hitta på!??
King Grub
2005-03-23, 13:23
Det måste ju ha med drinken att göra. maten hinner ju inte till tarmen på den korta stunden.
Testa utan drinken, så du vet att det är den. Då kan du börja fundera på vad du skall göra; byta ut drinken mot mat, t ex.
Slartibartfast
2005-03-23, 14:23
Ingen drink!!?
Nej, hualigen!
Ska först testa att köra med müssli och tonfisk som mat efter drinken, istället för ris.
En annan sak som jag undrar är varför det har börjat krångla nu när jag inte har haft minsta problem förut. :confused: Jag kör ju med samma pulver som jag alltid gjort. Blandar bara i mera vatten.
Ingen drink!!?
Nej, hualigen!
Ska först testa att köra med müssli och tonfisk som mat efter drinken, istället för ris.
En annan sak som jag undrar är varför det har börjat krångla nu när jag inte har haft minsta problem förut. :confused: Jag kör ju med samma pulver som jag alltid gjort. Blandar bara i mera vatten.
Du kanske klarar dig 1-2 pass utan drink om det avslöjar vad som gör att din mage rasar?
Slartibartfast
2005-03-23, 14:40
Du kanske klarar dig 1-2 pass utan drink om det avslöjar vad som gör att din mage rasar?
Kanske. Men inte imorgon. Då är det bendag. Får bli nästa vecka.
Och även om det skulle vara drinken så får jag ju inte reda på varför det har börjat krångla nu först.
King Grub
2005-03-23, 14:43
Ja, din benträning lär ju bli lidande av att ersätta en drink med kolhydrat och protein från annan källa. ;)
Slartibartfast
2005-03-23, 14:48
Ja, mina ben förtvinar direkt. :( ;)
Själv blir jag dålig i magen när jag äter för mycket. Men du deffade ju...
Kanske. Men inte imorgon. Då är det bendag. Får bli nästa vecka.
Och även om det skulle vara drinken så får jag ju inte reda på varför det har börjat krångla nu först.
Hur tänker du nu? Fattar du inte att om du pular in två måltider och sen skiter ut dom i form av floridas träskmarker så har du inte tagit upp särskillt mycket av den maten! Den har ju ramlat rakt genom för bövelen. Skippa optimalmanin i 4 timmar och ät två normala måltider istället.
Fast jag är överkänslig mot för mycket fett särskilt grädde och smör. Om jag äter en måltid med för mycket fett får jag samma reaktion som du beskriver och det kommer nästan direkt efter. Det är iaf inte 3 timmars fördröjning så det kan gå väldigt fort för visst intag att nå tarmarna
Prova äggvita(micrad) de e ju bättre än tonfisk iaf+godis efterpasset, gjorde ja när mitt vassle va slut o ja märkte verkligen ingen återhämtningsskillnad, :thumbup:
Va e de som tas upp sämre vid diare; fett, protte o kolisar eller e de vitaminerna o mineralerna man får sämre upptag av eller båda?
intressant o veta :)
vikingur
2005-03-23, 18:50
Hur tänker du nu? Fattar du inte att om du pular in två måltider och sen skiter ut dom i form av floridas träskmarker så har du inte tagit upp särskillt mycket av den maten! Den har ju ramlat rakt genom för bövelen. Skippa optimalmanin i 4 timmar och ät två normala måltider istället.
Ja ibland är det roligt att läsa här hihi :hbang:
Jag har blivit jäkligt kass i magen när jag har käkat kycklig från eldorado och en del andra märken som WIllys säljer, håller mig till kronkyckling och har varit bra sedan dess.
Jag har blivit jäkligt kass i magen när jag har käkat kycklig från eldorado och en del andra märken som WIllys säljer, håller mig till kronkyckling och har varit bra sedan dess.
Låter definitivt som något för den lokale miljö- och hälsoskyddsinspektören. Det finns garanterat inget kilopris som är så lågt att det kan fösvara mat som konsumenten blir sjuk av att käka ... *spy*
Slartibartfast
2005-03-25, 13:16
YESS! Ingen diarré igår efter passet. Blandade hälften så mycket vatten i drinken (hade antagligen inget med det att göra) och åt sen müssli istället för ris. Tarmen var helt i skick.
Intressant, jag har periodvis också haft liknande konstigheter med magen. Att dagar jag tränat och sedan ätit middag drygt en timma fått liknande reaktion i kistan. Jag har inte lyckats koppla det till någon särskild mat eller liknande. Det jag möjligtvis kommit fram till är att sannolikheten är större om jag äter väldigt snabbt, innan måltiden har en väldigt tom mage (äta fler måltider under dagen hjälper), att måltiden innehåller väldigt mycket fett är också en möjlig orsak (framförallt när jag ätit väldigt lite fett under dagen). Hårda pass och lite sömn brukar inte göra saken bättre.
Dock går detta i perioder, och någon kausalitet är svår att finna.
Slartibartfast
2005-04-13, 07:57
Har bara haft detta problem efter ungefär vart fjärde pass nu. Tråkigt när det händer i alla fall.
GrayHaven
2005-04-13, 16:49
du har inte åkt på nån mild salmonella eller något då? Har du tillagat kycklingen riktigt så allt kött är vitt osv..den brukar ju vara lagom sprutlackerar vänlig om man inte tillagar den rätt..kycklingen alltså..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.