handdator

Visa fullständig version : Lite hjälp tack...typ ätstörning...

diomannen
2005-03-18, 13:48
undrar om nån har samma problem som mej???? kan äta ganska lite en vecka si så där 1800 kcal per dag....och sedan få en kick då jag blir jätte hungrig å äter en jäkla massa tills jag blir belåten...sedan forstätter jag dan efter åt med att ät lite..osv....fattar fan inte varför.....nån med sammma problem....vad kan detta bero på? Många klagar på att jag är depig ofta å blir lätt sur...kan det ha med varandra att göra?
tackar för alla var jag får.... :em:

annaerix
2005-03-18, 14:07
Äter du medvetet för lite dessa dagar eller känner du inte av någon hunger? Helt ärligt nu.

Att du är sur och irriterad är inte konstigt eftersom din kropp inte får tillräckligt med näring. När jag led av anorexia var jag ett riktigt monster! Jag tycker att du ska försöka, på egen hand eller med hjälp av kunniga, hitta ett sätt som tillfredställer dig och som får dig att må bra. För det är ju det viktigaste, att må bra!

Att "leka med mat" kan få förödande konsekvenser, tro mig! Det du beskriver tycker jag låter som någon form av bulimi, hetsätning. Du äter alldeles för lite ena dagen, för att sedan "äta en jäkla massa"...

För ditt eget bästa, prata med någon kunnig som kan ge tips och goda råd!
Och sköt om dig!

Beast
2005-03-18, 15:00
Gör upp ett kostschema och följ det till punk och pricka.

AndersHermansson
2005-03-19, 01:27
Förknippar du känslor med ätandet eller äter du bara olika mycket för att du är lat eller inte bryr dig? Om det är det senare kanske du bara behöver planera upp livet lite bättre =)

Jag har varit deppig, lat och sur. Jag åt lite och oregelbundet, men det var för att jag inte brydde mig så mycket om att äta ordentligt.

Jolene
2005-03-19, 09:51
Gör upp ett kostschema och följ det till punk och pricka.
Om det är en "riktig" ätstörning det handlar om är det inte alltid så smart att göra på detta sätt då ätstörningen ofta "bestämmer" hur en dag ska se ut = resulterar ofta i alldeles för lite mat (oavsett typ av ätstörning).

Vid en "lätt" ätstörning kan detta öka på sjukdomen eftersom man vinner ännu mer kontroll över sitt ätande vilket de flesta inte mår så bra av i längden (har exakt koll på kalorier, näringsinnehåll osv - vilket de senare får kämpa med att tänka bort). Ofta resulterar dessa "kostscheman" (som de brukar utformas av en person som lider av en ätstörning) ändå i en hets- eller överätning då det ideala kostschemat innehållit för lite av olika saker.

Istället kan en del av lösningen vara att skriva upp hur dagen sett ut med mat och kompensationer. Därav kan man läsa och lösa mer av problemet.

Handlar det om en ätstörning tycker jag att man inte ska försöka sig på att lösa den helt på egen hand!