Visa fullständig version : Framtiden...
wintersnowdrift
2005-03-17, 19:46
Hej på er!
Jag har så smått börjat fundera över min framtid på gymmet. Har styrketränat "aktivt" 2(ibland 3)ggr/veckan sedan nyår efter att i princip enbart ha kört konditionsträning. Snaaart (eller så fort snön smälter) sätter cykel- och löpningssäsongen igång igen, och då kommer jag att lägga större delen av min träningsenergi på detta.
Problemet är egentligen att jag faktiskt börjat gilla styrketräning mer och mer som träningsform (ibörjan vad det mest pest faktiskt ;)). Måste jag prioritera är det dock löpning och cykling jag vill ägna mig åt. Min fråga är helt enkelt om jag kommer kunna behålla den muskelmassa jag har nu (inte speciellt mycket iofs men ändå...), även om jag minskar styrketräningen till ett (helkropps-) pass i veckan? Jag är inte ute efter att öka så mycket, FÖR mycket muskelmassa är det helt enkelt inte lönt att ha om man vill satsa på konditionsträning, men iaf behålla den lilla jag har nu? Är livrädd för att bli det "skelett" igen som jag i princip var för ett halvår sedan.
Tack på förhand,
//Kristin
att jag faktiskt börjat gilla styrketräning mer och mer som träningsform
:hbang: :hbang: :D
Ett helkroppspass räcker långt eftersom du inte lägger dig hemma på soffan och glor på tv utan du använder musklerna, ser du bara till att äta tillräckligt så bör det inte vara några större problem och om du skulle tappa en del muskler har du lärt dig det till nästa sommar och då får du träna mer styrka då.
Träning bygger mycket på att lära sig hur den egna kroppen fungerar vid olika situationer.
Se även till att köra en övergångsperiod så att du inte börjar med all konditionsträning på en gång med tanke på hur det har funkat tidigare, det är mycket frestande när snön försvinner men ta det lite lugnt.
Jag instämmer med föregående talare. :thumbup:
//Jörgen
wintersnowdrift
2005-03-18, 11:59
:hbang: :hbang: :D
Se även till att köra en övergångsperiod så att du inte börjar med all konditionsträning på en gång med tanke på hur det har funkat tidigare, det är mycket frestande när snön försvinner men ta det lite lugnt.
Jag ska ta det såå försiktigt, erkänner att det är frestande att ge sig ut på en riktig långtur när fåglarna kvittrar och solen skiner - vårkänslor ger energi! - men jag har förhoppningsvis lärt mig av mina (många) träningsmisstag vid det här laget. Förra året satte jag igång löpträningen för hårt, med en knäskada som följd *grr*. Det gör jag inte om!
Tack för svaret i övrigt också!
//Kristin
Tror du kommer märka att du dras en del till gymmet även efter det att du börjar öka konditionsträningen. Det gör jag i alla fall. Två rena styrketräningspass i veckan ska väl inte vara så förskräckligt svårt att klämma in med lite vilja. Men å andra sidan så är ju en skön löptur förbaskat mycket roligare än ett pass på gymmet. Speaking of which så ska jag nog ge mig ut på en runda nu. Aha springa lite längst Vättern i solskenet. :D
Men å andra sidan så är ju en skön löptur förbaskat mycket roligare än ett pass på gymmet. :D
Nja...mja......jag vet ju inte riktigt om jag kan hålla med dig om det *flex*
wintersnowdrift
2005-03-18, 20:03
Tror du kommer märka att du dras en del till gymmet även efter det att du börjar öka konditionsträningen. Det gör jag i alla fall. Två rena styrketräningspass i veckan ska väl inte vara så förskräckligt svårt att klämma in med lite vilja. Men å andra sidan så är ju en skön löptur förbaskat mycket roligare än ett pass på gymmet. Speaking of which så ska jag nog ge mig ut på en runda nu. Aha springa lite längst Vättern i solskenet. :D
Haha, kul med någon som förstår min fetisch för löpning! ;) I feel exactly the same!
Mitt problem är att jag tycker om och vill hålla på med så många olika sorters träning... vill ju göra Klassikern som sagt och då krävs att jag tränar både löpning, cykling, simning och - på vintern - längdskidåkning. Så med 2-3 löppass, 1-2 cykelpass, 1 simpass och 1 styrketräningspass blir veckan rätt full, plus att jag borde klämma in en vilodag emellanåt också *rolleyes*. So many sports, so little time... :D.
//Kristin
Haha, kul med någon som förstår min fetisch för löpning! ;) I feel exactly the same!
Mitt problem är att jag tycker om och vill hålla på med så många olika sorters träning... vill ju göra Klassikern som sagt och då krävs att jag tränar både löpning, cykling, simning och - på vintern - längdskidåkning. Så med 2-3 löppass, 1-2 cykelpass, 1 simpass och 1 styrketräningspass blir veckan rätt full, plus att jag borde klämma in en vilodag emellanåt också *rolleyes*. So many sports, so little time... :D.
//Kristin
Du måste väl inte köra allt samtidigt?
Kör det i perioder inför varje tävling istället, simningen kan jag förstå att du vill köra konstant (Det är kanskte t o m bra för den andra träningen.) men det är ju ingen större mening med att cykla massor om du ska springa nästa tävling osv.
Nja nog för att det kan vara svårt att kombinera cykling och löpning på elitnivå, men det är ju knappast så att det förstör träningen att träna båda samtidigt. Cykling är ett utmärkt komplement till löpning, även om vissa påstår att det pajar löpsteget, men det har jag svårt att tro. Cykling ser jag som mindre slitsamt för kroppen och tycker att det är bra att köra för vila de delarna som slits hårt vid löpning.
Men bumbi har ju givetvis rätt i att inför tävlingarna är det bättre att sikta mer på den aktuella idrotten.
wintersnowdrift
2005-03-18, 21:18
Du måste väl inte köra allt samtidigt?
Kör det i perioder inför varje tävling istället, simningen kan jag förstå att du vill köra konstant (Det är kanskte t o m bra för den andra träningen.) men det är ju ingen större mening med att cykla massor om du ska springa nästa tävling osv.
Joo, det kommer nog bli så att jag periodiserar. Eftersom Vätternrundan ligger i juni blir det mycket cykling nu i vår - Lidingöloppet är inte förrän i september så sommaren viger jag ju självfallet åt löpning. Men jag kommer nog att växla lite; precis som Jax skriver trivs jag med omväxlingen (har inte märkt att cyklingen skulle paja mitt löpsteg heller!).
//Kristin
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.