Visa fullständig version : ris
stefannn
2005-03-17, 18:27
brukar köpa uncle bens men skulle vara billigare denna gång så köpte willys ris..
nu till saken .. det kokar över som faan detta ris fastän jag gör som jag brukar?? detta beror på?? innehåller det mer stärkelse eller vad kan det vara??
blekfet2
2005-03-17, 18:32
gör som du brukar säger du....testa å gör som man ska =)
(läs på förpackningen)
stefannn
2005-03-17, 18:41
gör som du brukar säger du....testa å gör som man ska =)
(läs på förpackningen)
hmmm inte riktigt det jag menade menar att detta ris skummar mycket mera...alltså kokar jag på värme 2 som jag brukar så har jag skum i heöla kastrullen ..
brukar köpa uncle bens men skulle vara billigare denna gång så köpte willys ris..
nu till saken .. det kokar över som faan detta ris fastän jag gör som jag brukar?? detta beror på?? innehåller det mer stärkelse eller vad kan det vara??
Med stor säkerhet är det stärkelse som lämnar/lossnar från riskornet och sväller i kokvattnet. Varför vet jag faktiskt inte.
m.hellgren
2012-04-24, 21:51
Har också märkt att detta skiljer sig mycket från ris till ris..... Är det kanske utav denna anledning man ska spola riset i kallt vatten innan man kokar det? Har aldrig fattat hur det ska gå till bara, durkslag funkar ju inte för kornen är för små och ngt annat har jag inte.. I kastrullen kanske o sen hälla av med lock med det känns som att det smiter ut en hel del ris då med..
Inte lätt det här med ris..
Spartansk
2012-04-24, 21:52
Har också märkt att detta skiljer sig mycket från ris till ris..... Är det kanske utav denna anledning man ska spola riset i kallt vatten innan man kokar det? Har aldrig fattat hur det ska gå till bara, durkslag funkar ju inte för kornen är för små och ngt annat har jag inte.. I kastrullen kanske o sen hälla av med lock med det känns som att det smiter ut en hel del ris då med..
Inte lätt det här med ris..
Du skulle kunna lägga en kökshandduk i durkslaget, och sedan riset uppepå.
Finns det inte kastruller där locket har en sil som ris inte smiter igenom?
Skölj riset blir bättre med mindre stärkelse och hjälper kanske dig med översvämningen.
Alternativt köper du paraboiled så slipper du skölja av någon stärkelse. :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.