handdator

Visa fullständig version : Ännu en kostrådgivare förlorar trovärdigheten

Fatalist
2005-03-16, 21:01
Men herregud, känns som det är min tur att länka aftonblaskan nu

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,615112,00.html

Kan ingen snällt berätta för aftonbladet att man inte kan räkna hur nyttigt något är på hur många sockerbitar det innehåller *slap*

abjorn
2005-03-16, 21:03
NEEEEEEEJ inte Brämhults *cry* Vad ska jag nu dricka ;)

Yankeee
2005-03-16, 21:04
"Susanne: Drycken ger ett överskott av kalorier som kan leda till övervikt."

Fan va häftigt med en dryck som automatiskt ger ett överskott av kalorier, borde vara något för oss som vill gå upp lite i vikt.

Action
2005-03-16, 21:04
Vadå... hon har ju rätt i det mesta.. Förutom att mitt sötsug absolut inte ökar av light-läsk

Langster
2005-03-16, 21:05
"Low Carb Protein Shake

Märke: Weider 25 cl
Sockerbitar: 1-2
Susanne: Bra produkt eftersom den har ett lågt kolhydratinnehåll och högt proteininnehåll. Fungerar som en återhämtningsdryck efter träning."

Skitbra återhämtning med 1-2 "sockerbitar"... *rolleyes*

Peter
2005-03-16, 21:07
Kolhydrater efter träningen är tydligen helt fel också:

Susanne: Bra produkt eftersom den har ett lågt kolhydratinnehåll och högt proteininnehåll. Fungerar som en återhämtningsdryck efter träning.

Edit: Ah, för seg.

Fatalist
"Susanne: Drycken ger ett överskott av kalorier som kan leda till övervikt."

Fan va häftigt med en dryck som automatiskt ger ett överskott av kalorier, borde vara något för oss som vill gå upp lite i vikt.

Perfekt för bulken! :eating:

Action
"Low Carb Protein Shake

Märke: Weider 25 cl
Sockerbitar: 1-2
Susanne: Bra produkt eftersom den har ett lågt kolhydratinnehåll och högt proteininnehåll. Fungerar som en återhämtningsdryck efter träning."

Skitbra återhämtning med 1-2 "sockerbitar"... *rolleyes*

Jo man kan ju peka på den del meningar och förklaringar som aningen missvisande.

Men för en normalt tränande person som går 1 timme på ett pass o rör lite på fläsket är den en bra återhämtningsdryck då de säkerligen inte förbrännt så mycket på passet och käkar en hel del mat övriga tider på dygnet. Man får ju bedöma texten med tanke på vilka den riktar sig mot.

ölobrännvin
2005-03-16, 21:08
Aftonbladet spelar som vanligt på folks rädslor och förstärker dem med skräckpropaganda. Om man bara läser löpsedlarna och inte artiklarna *screwy* allt för att sälja men expressen är väl snäppet värre.

Metal_boy_
2005-03-16, 21:09
allt med kalorier kan leda till övervikt, när ska dom lära folk det? Sen är väl det viktiga att det är så bra kolhydrater, fett och protein som möjligt. Därefter får man prova sig fram hur mycke man ska äta för att gå upp/ner i vikt.

Yankeee
2005-03-16, 21:11
Vadå... hon har ju rätt i det mesta..

Ja, visst har hon.

"Susanne: Passar för den aktiva idrottaren och inte för den vanliga motionären. Man ska träna tre pass eller mer i veckan. Annars får man ett överskott av energi av drycken."

Ännu en magisk dryck som ger en ett automatiskt energiöverskott förutom vid undantaget, att man tränar 3 eller fler pass i veckan.

Langster
2005-03-16, 21:11
Jo man kan ju peka på den del meningar och förklaringar som aningen missvisande.

Men för en normalt tränande person som går 1 timme på ett pass o rör lite på fläsket är den en bra återhämtningsdryck då de säkerligen inte förbrännt så mycket på passet och käkar en hel del mat övriga tider på dygnet. Man får ju bedöma texten med tanke på vilka den riktar sig mot.
Jovisst, vi förstår alla vilka texten riktar sig till. Men då kan de väl lika gärna skriva såhär: Tränar du som en soffpotatis, drick inte dessa produkter, ty du är en värdelös människa. :D

Allan
2005-03-16, 21:12
allt med kalorier kan leda till övervikt, när ska dom lära folk det?

jamen kalorier är gott. Ju fler desto godare.....

allan

Pellefant
2005-03-16, 21:14
"Rättelse
I artikeln "Hälsodrycken en sockerfälla" som publicerades i Aftonbladet den 10 mars skrev vi om energiinnehållet i hälsodrycker. För att få ett tydligt mått räknades energiinnehållet om till antal sockerbitar. Detta borde ha framgått av artikeln.

Nu kunde läsaren få uppfattningen att det tillsatts raffinerat socker i produkterna. Det har det inte. Sockret i produkterna är i huvudsak, eller uteslutande, fruktsocker. Tillverkaren Brämhult har reagerat kraftigt på artikeln och anser att jämförelsen med sockerbitar snedvrider debatten om sockerfällor då kroppen hanterar socker olika beroende på om det är raffinerat socker eller fruktsocker."

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,615112,00.html

Action
2005-03-16, 21:14
Jovisst, vi förstår alla vilka texten riktar sig till. Men då kan de väl lika gärna skriva såhär: Tränar du som en soffpotatis, drick inte dessa produkter, ty du är en värdelös människa. :D

:D :D De har använt mig som mall....

Langster
2005-03-16, 21:15
Vi bör även komma ihåg att det finns ganska många personer (tjejer) som tränar rätt hårt (spinning) och inte har nån koll alls på kost. När de ser den här artikeln kommer de att sky produkterna som pesten och få ännu sämre återhämtning.

scythe
2005-03-16, 21:16
Jag har druckit många av de där dryckerna, men jag har inte hittat en enda sockerbit i någon av dem. :D

:rolleyes:

Fatalist
2005-03-16, 21:17
Vi bör även komma ihåg att det finns ganska många personer (tjejer) som tränar rätt hårt (spinning) och inte har nån koll alls på kost. När de ser den här artikeln kommer de att sky produkterna som pesten och få ännu sämre återhämtning.

De flesta går ju efter samma mall som en småkänd kolozzeumare;

"desto nyttigare man äter desto mindre kalorier blir det!"

ErikWrestlingFreaket
2005-03-16, 21:18
Jag har druckit många av de där dryckerna, men jag har inte hittat en enda sockerbit i någon av dem. :D

:rolleyes:

Haha så jävla bra skämt :laugh: