Visa fullständig version : No-milk
pallanders
2005-03-16, 14:52
Finns det något bra kosttillskott som INTE innehåller mjölkprodukter, som jag är allergisk emot? Tacksam för förslag.
Anders Å
King Grub
2005-03-16, 15:09
Kosttillskott av vilken sort? Proteinpulver?
Asså vad menar du med kosttillskott? En del ser gainer(protein+kolhydrater) som kosttillskott. Jag ser det mesta som kosttillskott, te.x. kreatin och liknade. Bettsa på din fråga lite så får du säkerligen hjälp!
Nitrometan
2005-03-16, 15:12
Det finns massor. Kreatin t.ex. innehåller inte mjölk. Inte heller maltodextrin innehåller mjölk. Vad är det du är ute efter?
Om det är ett proteinpulver du vill ha skulle jag rekommendera att du provar Whey Hydro eller Rapid Hydro Blend från Fairing (finns i Kolozzeums webbshop, klicka på den röda rektangeln längst upp till vänster). Jag vet många som är allergiska mot laktos som har kunnat använda dessa utan problem.
Fast nu kanske detinte var laktosen du var överkänslig mot?
Nitrometan
2005-03-16, 15:13
Lite långsam... *cry*
Men alla tre svarade samma sak... *flex*
Är man allergisk mot mjölk så är det soja eller ägg som finns på marknaden, soja finns i närmaste hälsokost och funkar ganska bra.
Finns det något bra kosttillskott som INTE innehåller mjölkprodukter, som jag är allergisk emot? Tacksam för förslag.
Anders Å
Handlar det om allergi mot mjölkprotein eller laktos, eller kan du inte smälta laktosen "bara"? I det senare fallet kan du använda vassleprotein (om du inte öser in för mycket/för ofta).
pallanders
2005-03-20, 16:11
Till TPS
Det jag är ute efter är något att fylla på med efter träning när jag inte känner för att laga mat. Ett pulver som jag t ex kan blanda med den havremjölk som jag ersatt vanlig mjölk med. Jag reagerar med bl a exem på mjölkprotein som ju finns i alla mjölkprodukter utom rent smörfett. Jag är ny i gamet så det behöver inte va ngt extremt och helst inte väldigt dyrt.
Tack för svaret
Anders Å
pallanders
2005-03-20, 16:14
Vilken form av soja menar du? Mjöl eller Tofu eller? Jag brukar gör en havremjölkdrink med ägg och honung. Jag kanske skulle plussa på med sojamjöl?
Anders Å
Vilken form av soja menar du? Mjöl eller Tofu eller? Jag brukar gör en havremjölkdrink med ägg och honung. Jag kanske skulle plussa på med sojamjöl?
Anders Å
Det finns ju särskilda sojaproteinpulver.......var är Aliquis när man behöver honom, han verkar insatt i det här.
Bodylotion
2005-03-20, 18:10
Anders Å
Han menar nog pulver(ej mjöl i butik) och det funkar nog utmärkt i din drink, det är rätt tjockt i konsistens(mer mättande). Fortsätt komplettera med ägget i drinken(bättre proteinvärde) och prova att blanda i banan med kanel, eller ha bara funlight som smaksättare(eller vanlig saft om du vill ha gainer effekt oxå).
Sojamjöl är ju sämst efter träning, typ 37g protein/100g, vilket iofs är ok, men runt 17g fett och långsamma kolhydrater. Naturell ab säljer 1kg hinkar som brukar gå på 122kr/kg i hälsokostbutiker, 66% protein i dem, smakar inte super och en del fett.. men är man inte alltför noga kanske det fungerar. De har även ett "pro 92" med 92% protein där det rekommenderade priset för 500g är 94kr (jag har tiggt till mig både 10% rabatt och 79kr/burk på det så du kan ju alltid pruta hos din handlare...). Själv fick jag tag på ett företag som har sojaprotein i sitt ordinarie sortiment och fick då en 20kg säck för 99kr/kg inkl frakt, skall väl vara 90% protein om det är som deras vanliga men det smakar inte alls särskilt gott, naturell abs 92% rekommenderas om man inte vill att det skall smaka äckligt.
Men ägg finns ju också, snabbare o högre kvalite, hur svårt det är att få tag på nuförtiden vet jag inte. Soja vore ju dock mycket bättre ur mitt perspektiv så gör som du vill =P
Tofu är väl också ok, men efter träning vettefan, typ 15g protein o 7g fett/100g tofu tror jag.
Ta med en matlåda o käka direkt efter lär ju funka med, även om det inte är optimalt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.