Visa fullständig version : Råd för köp av ny TV?
Mccartney
2005-03-16, 09:05
Tvn har precis gått i sönder....en 7år gammal tv där bara ljudet fungerar....är nog inte lönt att laga.....
Skulle vilja få lite råd om villken tv och vad det är som gäller idag när man köper en ny tv.
Plasma eller LCD
Hade tänkt köpa en tv som kan hänga på väggen....runt 42tums storlek.
Eller skall man satsa på en projektor?
Kom gärna med råd till mig som inte är speciellt insatt i tv världen.
Ska du upp på 42 tum så är lcd borta och då har du bara plasma och proj kvar.
Men här blir det svårt, har du ett bra rum för proj så är det väldigt häftig känsla i det. En bra hemmabio proj får du för 14-20k +duk, men om du vill vara hdtv förbered så kostar en proj mer.
En plasma är en bra lösning så länge du aktar dig för budgetmärken du lär lägga ca 30k.
Men hur man uppfattar en bild är väldigt individuellt så se till att titta på produkten innan du köper den, kanske tycker du att den billigaste har bäst bild av alla.
Köp en Philips Plasma med Pixel Plus 2, Digital Natural Motion samt Ambilight.
Bättre bild är svårt att få. :hbang:
Bakprojektion lär vara mest prisvärt.
Du kan få en 50 tummare som är tunn som fan
och har riktigt bra bild och som är snygg för 30 000kr.
En plasma med samma bildkvalitet och storlek kostar minst 50000kr.
Bakprojektion är ju så suddiga. De jag hittils har kollat på iaf.
en bakprojektions är ju inget alternativ eftersom att han vill hänga upp den på väggen.
De bakprojektions tv jag har kollat på har inte vart något att ha, men jag har inte sett många.
Min rekomendation vad gäller plasma är
http://www.hifiklubben.com/se/produkter/bild/plasmatv/detail/LG_RZ42PY10_Plasma_TV.htm?id=5892
Värt att nämna är att jag jobbar på hifiklubben så jag kanske är lite omedvetet partisk.
läs bigscreens test på lg plasman.
Läs även flatskärmsguiden på hifiklubbens hemsida
Mccartney
2005-03-16, 11:08
Om man köper en LCD tv eller Plasma behöver man 42 tum eller det räcker med 30 - 32 tummare....har innan haft en 28vanlig tummare...förhoppningsvis är skärpan på LCD eller Plasma tv bättre än dem med vanligt bildrör.
en bakprojektions är ju inget alternativ eftersom att han vill hänga upp den på väggen.
De bakprojektions tv jag har kollat på har inte vart något att ha, men jag har inte sett många.
Min rekomendation vad gäller plasma är
http://www.hifiklubben.com/se/produkter/bild/plasmatv/detail/LG_RZ42PY10_Plasma_TV.htm?id=5892
Värt att nämna är att jag jobbar på hifiklubben så jag kanske är lite omedvetet partisk.
Denna är ganska nice. Spöar dom flesta plasmor oavsett prisklass och defenitivt dom i samma prisklass.
varför öppnar inte bilderna sig automatiskt?
varför öppnar inte bilderna sig automatiskt?
För att du la in fler än en i samma inlägg.
marst060
2005-03-16, 11:34
Denna är ganska nice. Spöar dom flesta plasmor oavsett prisklass och defenitivt dom i samma prisklass.
Såg rätt fet ut.Vad heter den? Finns det något test att läsa?
Den heter Samsung SP-50L7HX, belönad för bästa DLP TV av EISA 2004-2005.
Den är bättre än plasma eller LCD.
Kostar 30000kr om du köper den på ett billigt ställe. På dyrare ställen kostar den 47000kr.
marst060
2005-03-16, 11:52
Den heter Samsung SP-50L7HX, belönad för bästa DLP TV av EISA 2004-2005.
Den är bättre än plasma eller LCD.
Kostar 30000kr om du köper den på ett billigt ställe. På dyrare ställen kostar den 47000kr.
Ahh... 32000 med stand på billigaste ställen enligt pricerunner.. Du är nöjd alltså? Jag har alltid upplevt bilden hos Projtv som suddig, lite som hos billiga projektorer. Plus at fläkten väsnas. Hur har du upplevt detta?
Dagens projektortv håller faktiskt hög klass,har själv en 44" Thomson som jag är mycket nöjd med, suddig....Nope, men det är klart jämför man med en 32" av högsta klass så är det ju skillnad, men det kan jag köpa, inte så mycket att brusa upp sig för, kompenserar det med att bildskärmen är större :naughty: Ser man dessutom på en DVD film så är bilden super.
Metal_boy_
2005-03-16, 18:10
Jag rekomenderar en projektor med suroundljud till, du använder ingen ful duk utan du ställer in allt så bra det går och i vilken storlek du vill ha tex 100" sen så skaffar du en tejp som inte drar med sig tapeten och maskerar runt bilden. Efter det så målar du en bakgrund mett en matt vit färg. :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.