handdator

Visa fullständig version : Distriktsrekord vs Svensk rekord

Matte_Maiden
2005-03-15, 19:46
http://hem.passagen.se/ossf_styrkelyft/rekordungdom1.html

Hur kan distriktsrekordet vara 150 kg medan det svenska rekordet är 133 kg i klass 82,5? I don't get it.

z_bumbi
2005-03-15, 19:49
Inte tillräckligt högt rankade domare vid tävlingen då distriktsrekordet sattes eller så är det svenska rekordet inte uppdaterat.
Gissningsvis det första.

Allan
2005-03-15, 19:56
Jag förtydligar - olika rekord kräver olika grad av rutin och utbildning hos domarna. Jag vet att FinnPower råkat ut för detta.

allan

Matte_Maiden
2005-03-15, 19:56
Inte tillräckligt högt rankade domare vid tävlingen då distriktsrekordet sattes eller så är det svenska rekordet inte uppdaterat.
Gissningsvis det första.

Okey. Känns lite skumt att någon bara går och trycker 150 kg för att sedan strunta i att ta guld på SM. :confused: Om jag tog 17 kg mer än gällande svenskt rekord skulle jag fan gå upp och repa lite på rekordet. :D

Allan
2005-03-15, 19:57
Okey. Känns lite skumt att någon bara går och trycker 150 kg för att sedan strunta i att ta guld på SM. :confused: Om jag tog 17 kg mer än gällande svenskt rekord skulle jag fan gå upp och repa lite på rekordet. :D

...så vederbrörande kanske var osäker på om hans resultat skulle ha godkänts på ett SM. Sånt har hänt förr....

allan

z_bumbi
2005-03-15, 20:09
...så vederbrörande kanske var osäker på om hans resultat skulle ha godkänts på ett SM. Sånt har hänt förr....

allan

Slår man till med 150 kg i ungdomsklassen så kan man ju sänka med 10 kg och ändå vinna.

På bänk-SM 98 så tog han 155 kg i 82,5 enligt samma hemsida som ovan förövrigt.

Någon bättre insatt får nog försöka förklara resten för nu har jag bara gissningar kvar.

Matte_Maiden
2005-03-15, 20:16
Slår man till med 150 kg i ungdomsklassen så kan man ju sänka med 10 kg och ändå vinna.

På bänk-SM 98 så tog han 155 kg i 82,5 enligt samma hemsida som ovan förövrigt.

Någon bättre insatt får nog försöka förklara resten för nu har jag bara gissningar kvar.

Jag är väldigt intresserad jag med. Det hela verkar ju riktigt skumt, kanske är en felskrivning?

Mart|n
2005-03-15, 20:25
Distriktsdomare får döma/godkänna distriktsrekord
Förbundsdomare får döma/godkänna distriktsrekord
Sen finns det internationella domare i 2 nivåer tror jag, därav den högsta får sitta i juryn o klaga på andra domare :D

tp_88
2005-03-15, 20:45
Kom bara att tänka på en grej...
Det kan inte ha varit så att han blev avstängd eller något? :confused:

( Fast då borde väl kanske inte distrikt rekordet räknas heller... )

Daniel Mattusch
2005-03-30, 15:48
Inte så att det är ungdom på den gamla tiden man fick vara 19 eller 20 år?

Karl_alfred
2005-03-30, 16:02
-125 Bänkpress 105

Rätt brutaldåligt

EDIT: det var flera resultat som var usla trots åldern, framförallt bänk.

the_PL_man
2005-03-30, 16:08
Och vad har Karl-Alfred gjort på tävling då ?

/the_PL_man

-125 Bänkpress 105

Rätt brutaldåligt

the_PL_man
2005-03-30, 16:10
Kan vara så enkelt att ÖSSF inte uppdaterat U rekorden efter det att den nya åldersindelningen kom vid årsskiftet ?
19-20 åringarna, som var ungdom förr, fick dessutom använda tröja....

Mvh

the_PL_man

Jag är väldigt intresserad jag med. Det hela verkar ju riktigt skumt, kanske är en felskrivning?

Karl_alfred
2005-03-30, 16:12
Och vad har Karl-Alfred gjort på tävling då ?

/the_PL_man
Har inte tävlat alls, vad nu det spelar för roll.

the_PL_man
2005-03-30, 16:56
Tycker bara det är magstarkt att nedvärdera andras resultat när man inte ens har varit upp på en plattform & tävlat själv.....

/the_PL_man

Har inte tävlat alls, vad nu det spelar för roll.

Lillgrabben
2005-03-30, 19:48
Tycker bara det är magstarkt att nedvärdera andras resultat när man inte ens har varit upp på en plattform & tävlat själv.....

/the_PL_man

:thumbup:

Spiffy
2005-03-30, 19:52
Trevlig spridning på resultat innehavare på de som har rekorden från -82.5 och uppåt :D

Lillgrabben
2005-03-30, 20:07
Distriktsdomare får döma/godkänna distriktsrekord
Förbundsdomare får döma/godkänna distriktsrekord
Sen finns det internationella domare i 2 nivåer tror jag, därav den högsta får sitta i juryn o klaga på andra domare :D

Förbundsdomare får döma/godkänna distriktsrekord samt svenska rekord ska det vara! Tidigare fick förbundare även döma nordiska rekord men numera krävs det IT domare för det.

MVH

Jense
2005-03-30, 20:20
går ju bra att kritisera i alla andra sporter.. är sl ngt speciellt som man inte får kritisera?

Mart|n
2005-03-31, 12:58
Förbundsdomare får döma/godkänna distriktsrekord samt svenska rekord ska det vara! Tidigare fick förbundare även döma nordiska rekord men numera krävs det IT domare för det.

MVH

Satan också, kommer inte ihåg vad jag tänkte på där. Tänkte rätt men skrev fel :em:

TrasMannen
2005-03-31, 13:25
-125 Bänkpress 105

Rätt brutaldåligt

Inte så att det var dåligt med tjockisar där då? ;)

stahlberg
2005-04-01, 09:25
Detdär med kritiken om dåliga resultat är en sak jag skulle kunna diskutera. Före detta ber jag dock Karl_alfred precisera sig en aning.

Om man säger att ett resultat är dåligt måste man ha något att jämföra detta resultat med (annars kan resultatet inte vara vare sig dåligt eller bra). T.ex tiden 12,3 på 100m löpning är bra om man jämför den med mina (nuvarande) resultat på distansen, men dålig om man jämför den med en VM-segrares tid.

På vilka jämförelsegrunder anser Karl_alfred att de resultat han nämnde är dåliga?

tp_88
2005-04-01, 09:42
"Karl-alfred"....

Rekordet i -125 = 157,5kg
125 Sven-Erik Svensson Östersund AK 157,5 Öjebyn 031213

( I Enbart bänk är det 105, men i bänk under SL tävling 157,5 )

Det är det tyngsta rekordet...Ganksa logiskt kanske.
Sen tycker ju jag att rekordet på 155 i klass 90 är bättre, men inte fan är det dåligt!! Eller?

Karl_alfred
2005-04-01, 09:49
På vilka jämförelsegrunder anser Karl_alfred att de resultat han nämnde är dåliga?
Det var väll någon form av rekord det handlar om eller hur? Att ta under sin kroppsvikt och dessutom 20 kg, är det ett bra eller dåligt rekord? Det var många som tog under sin kroppsvikt i bänk på de gällande resultaten, vilket jag tycker är långt under godkänt om man dessutom tävlar och tränar i sl.

Förstår heller inte varför man inte får klaga på sl resultat som Jense skrev? Förstod att det skulle bli sånt här tjafs, förstår ärligt inte varför?

Är jag ensam om att tycka att några av rekorden var väldigt låga? I så fall tror jag att jag e ganska ensam om att vara ärlig?

Karl_alfred
2005-04-01, 09:53

/the_PL_man
Skulle jag ha intresset för att tävla skulle jag göra det. Nu har jag dessutom passerat den där åldern, rekorden i äldre klasser brukar vara bra mycket mer respektabla.

stahlberg
2005-04-01, 10:15
Självfallet får vem som helst kritisera såväl rekord som resultat, i styrkelyft likaväl som i vilken annan gren som helst. Faktum är säkert att några av rekorden (även om jag inte läst igenom listorna) säkert kan betraktas som ganska dåliga.

Ett annat faktum är dock att varje rekord är satt av en lyftare som lyft mest i sin ålders- resp. viktklass. VILKEN MÄNNISKA SOM HELST som är bosatt i det distrikt rekorden gäller har haft möjlighet att tävla och lyfta mera, men ingen har gjort det.

Styrkelyft är en liten gren. Världsrekorden - där alla lyftare i hela världen kunnat "vara med" - är MYCKET BRA. Också nationsrekorden är (möjligen med några få undantag?) mycket bra och troligen mycket svårslagna. Ju längre "ner" man kommer - till mindre geografiska områden - desto troligare är det att det finns rekord som är "dåliga". I synnerhet gäller detta de lättaste och tyngsta viktklasserna, där antalet människor i befolkningen är litet, och antalet lyftare som följd därav ännu mindre.

Att ha egen kroppsvikt som mått på vad som är bra eller dåligt är dock inte helt rättvist, i synnerhet när det gäller högre viktklasser. En lyftare som väger 200 kg måste lyfta 400 kg för att lyfta två gånger sin kroppsvikt. Min egen f.d adept (som tyvärr brann för doping, vilket jag inte har eller hade något att göra med) klarade som bäst 292,5 kg i bänkpress på tävling, vilket är långt under 2x kroppsvikten (som låg på ca 160). Han blev trots detta (under testade förhållanden, både före och under tävling) europamästare i SL.

Jag tycker en bättre måttstock på bra och dåligt är att jämföra med internationella eller nationella (i detta fall svenska) rekord och resultat (som behövs t.ex för att ta VM- eller SM-medalj).

Det som gör det irriterande för somliga att du kritiserat resultaten och sagt att de är dåliga är för det första just det att de trots allt är de bästa tävlingsresultat som gjorts. De kanske inte är bra (jämfört med VM- eller SM-resultat, eller jämfört med procent av kroppsvikten), men de är ändå BÄST.

Men det som mest irriterar är det, att icke-tävlande alltför lätt kritiserar dem som tävlat, eller ska vi säga vågat tävla. De som själva tävlat vet att det är lätt att sitta i soffan och berätta hur mycket man själv - eller ofta ens kompis - lyfter, eller lyfta massor i träningssalen. Tävlingslyften är något helt annat ; okända (yttre) förhållanden, nervpress, exakta regler, tre domare, bara tre försök osv. Det är DET som gör att de som tävlat reser borst när du (som inte tävlat, och alltså inte vet vad det är att tävla) säger att ett resultat är dåligt. De vet vad det innebär att tävla, och tycker att du kunde visa vad du går för själv innan du kritiserar.

Jag såg min första styrkelyftstävling år 1977. Där deltog en ung pojke. Han lyfte 52,5 kg i bänkpress i klass 52 kg - ganska exakt sin egen kroppsvikt faktiskt. Jag tänkte : "Honom där skulle jag slå i alla fall". Han hette (och heter ännu) Jarmo Virtanen, och han blev niofaldig världsmästare.

Det är de som tävlar - och kanske i början gör t.om "dåliga" resultat - som har MÖJLIGHET att bli bra. Alla andra har möjlighet att bli högst medelmåttor, dock med full rätt att kritisera tävlingsresultaten för dåliga.

Kevin
2005-04-01, 11:55
Även om det finns domare som är tilräckligt bra för att döma svenska rekord så måste man vell anmäla det i förhand om man ska på ett nytt rekord. och det kanske inte han gjorde å då kommer det inte med. lr?

en annan sak. på styrkelyft.se å rankingen där så är ju ungdom från 14-18 nu och det är flera 19 åringar med i ungdoms klassen på rankingen som använder tröjja desutom. :confused:

Mart|n
2005-04-01, 12:53
Även om det finns domare som är tilräckligt bra för att döma svenska rekord så måste man vell anmäla det i förhand om man ska på ett nytt rekord. och det kanske inte han gjorde å då kommer det inte med. lr?

en annan sak. på styrkelyft.se å rankingen där så är ju ungdom från 14-18 nu och det är flera 19 åringar med i ungdoms klassen på rankingen som använder tröjja desutom. :confused:

Man bör avisera rekord över distriktsrekord, så att man förhoppningsvis får domare till det.

Skulle gissa på att det med rankingen är lite av en barnsjukdom eller nåt sen man gick över till dom nya åldersklasserna.

stahlberg
2005-04-01, 13:09
Tyvärr är den svenska rankingen ÄNNU VÄRRE än förut pga de nya åldersgrupperna. Säga vad man vill om finlands styrkelyftsförbund, men vi har en bra ranking, som är korrekt, som uppdateras hela tiden, och där det kommer fram datum för lyftet, lyftarens namn, klubb, viktklass, vikt, födelseår och den vikt han eller hon lyft.

Karl_alfred
2005-04-01, 16:21
Bra skrivet Sberg. Dock så tycker jag att vikt och hur mycket man lyfter absolut ska vara relaterat, absolut, eftersom det främjar kvalitativ styrka.

Sen det där med nerver och det du drar upp spelar inte för mig någon roll i dessa resultat jag tycker det hade vart rätt dåligt om de bara lyfte 10kg över sin vikt mer, och mycket mer än 10 kg lär man ju absolut inte tappa på nerver, tror inte alls så mycket heller. Har själv tävlat i massor i olika idrotter, framförallt hockey och vet att man kan prestera sämre på tävling, men så mycket skiljer det sig oftast inte mot för hur bra man egentligen är.

stahlberg
2005-04-01, 23:15
Också jag tror nerverna spelar marginell roll (för de flesta). Somliga har goda tävlingsnerver (ofta av naturen), och presterar BÄTTRE på träning än på tävling. Min enda adept för tillfället är tack och lov av den kalibern. De flesta presterar väl - beträffande nerver - ungefär samma sak på tävling som på träning, åtminstone om de utfört träningslyften enligt tävlingsreglerna. Några har tyvärr dåliga tävlingsnerver och gör konstant (annat än möjligen i mindre "bytävlingar") usla resultat jämfört med vad de klarar på träning.

Tävlingsnerverna kan i viss mån tränas upp med hjälp av ökad rutin, mer "livserfarenhet" och psykologi, men min erfarenhet säger att de långt är medfödda.

Nervpressen kommer mer in i bilden i ett fall som följande EXEMPEL. Lyftare A inleder på 120 kg. Lyftet är lätt, men han glömmer att vänta på domarens signal ("rack" internationellt) och lyftet underkännes, helt i onödan. Lyftaren har två försök kvar. Han har en minut tid att välja följande vikt. Ska han lyfta samma vikt på nytt, vilket vore det naturliga, eller ska han (eftersom 1. vikten kom lätt och 2. klassen är jämn och motståndet hårt) höja vikt. Inom en minut ska han alltså bestämma detta (annars missar han sitt följande lyft på tid). Men valet kanske kan vara helt avgörande för hans placering i tävlingen.

EXEMPEL 2. Lyftare B klarar 120 kg i första lyft. Han höjer till 130, som han bommar för att han glömde vänta på domarens signal. Han chansar då lyft 2 var lätt på att höja till 140. Men detta blir för tungt. Han har nu klarat bara 120 kg, pressen i kommande delgrenar hårdnar.

Det är mest i liknande situationer som nervpressen på tävling blir hårdare än på träning, där man har ett obegränsat antal lyft, och träningar, till sitt förfogande.

Ändå är nervpressen en mindre detalj. Besvärliga yttre faktorer av olika slag (stor publik, hal plattform, dålig skivstång, vad som helst), noggranna regler, stränga domare (som inte - som kompisarna - godkänner underkända lyft), plötsliga teknikproblem, det att man kanske inte hunnit äta tillräckligt, bara tre försök i varje delgren, korta pauser mellan lyften, långa pauser mellan lyften, oväntade fjärde rekordförsök som förlänger väntan, tävlingar som räcker sex timmar, problem med utrustningen, för lite tid för uppvärmning - allting sådant inverkar.

Likaså måste man kunna toppa formen : det är på tävlingsdagen man ska vara i form, inte dagen före eller dagen efter.

stahlberg
2005-04-01, 23:38
Det finns massor av exempel som i mitt förra inlägg som gör tävlingar betydligt knepigare än träning.

Låt oss säga att tävlingens sekreterare får in en vikthöjningslapp. Men han placerar den fel. Lyftare A har 120 kg i andra lyft, precis som lyftare B. A placeras före B av sekreteraren fastän det ska vara tvärtom (beroende på "tävlingsnumret", som lottats ut före tävlingen). A:s matchare/tränare märker inte att sekreteraren placerat lyftarna i fel ordning. Under tiden märker sekreteraren det, och ändrar, vilket A:s matchare inte märker. Om det är knäböjning, och A:s medhjälpare inte märker ändringen, har A lindat knäna alltför tidigt. Ännu värre är det om det är tvärtom : då lindar A knäna för sent, och kanske inte alls hinner lyfta (när speakern meddelat att stången är lastad för A har denne 1 minut på sig till startsignal "squat", eller i Sverige "böj").

Såhär gick det till när niofaldige världsmästaren Larry Pacifico mistade en "säker" tionde VM-titel. Pacifico hade skadat sig före USA-mästerskapen. Han började ändå i marklyft på en vikt som var betydligt högre än den som han skulle behövt för att vinna. Han bommade. Han höjde 2,5 kg till andra lyft, och drog upp det. Men domarna underkände för att lyftet inte skulle varit helt uppe (det var millimeter ifrån i så fall). I hastigheten hade Pacificos medhjälpare (och han själv?) glömt bort den numera avskaffade regeln att en höjning på 2,5 kg mellan lyft 1 och lyft 2 automatiskt gjorde att man mistade rätten att lyfta lyft 3. Larry Pacifico hade bommat ut sig. VM-laget togs ut på basen av resultat och placeringar i USA-mästerskapen. Därför valdes inte Pacifico. Han kom aldrig igen efter detta.

Jag kan ge hur många exempel som helst, fler än ni skulle orka läsa, på vad som gör tävlingsresultat svårare att göra än resultat på träning.

Karl_alfred
2005-04-01, 23:46
Bra skrivit! :thumbup: