handdator

Visa fullständig version : Slappa distanskurser?

Kimo
2005-03-15, 00:29
Så var man snart färdigpluggad efter fem år på universitet och högskola. Problemet är att jag trivs väldigt bra i min studentlägenhet och vill gärna bo kvar men det kräver 7 poäng per termin. Så jag tänkte skriva in mig på nån slapp distanskurs som kräver så lite ansträngning som möjligt. Nån som har nåt tips?

jakke
2005-03-15, 00:48
Så var man snart färdigpluggad efter fem år på universitet och högskola. Problemet är att jag trivs väldigt bra i min studentlägenhet och vill gärna bo kvar men det kräver 7 poäng per termin. Så jag tänkte skriva in mig på nån slapp distanskurs som kräver så lite ansträngning som möjligt. Nån som har nåt tips?
Inom vilket ämne?

mini
2005-03-15, 01:01
Något inom media. Vet inte om det finns distanskurser men slappt är det!

Trance
2005-03-15, 01:03
En annan klassiker är ju att ta "Datorkunskap grund" och liknande om man är hemma på datorer.

Wain
2005-03-15, 08:11
Nationalekonomi a (halvfart) på t.ex. Lunds Universitet.
:thumbup:

Kimo
2005-03-15, 10:57
Något inom media. Vet inte om det finns distanskurser men slappt är det!

Något inom media låter bra, jag har läst MKV i tre år. :cool: Har du något läst någon kurs själv som du kan rekommendera?

mini
2005-03-15, 11:18
Jag pluggar MKV i Gävle. Otroligt slappt. Eller, otroligt mycket studietid att disponera själv kanske det heter... De har vad jag kan se bara en 5 poängs kurs i "TV-produktionens teori och praktik A" inom media på distans, men det finns ju annat. Historia kanske? Jaja, bifogar en länk. Gävle är nog enligt mina iakttagelser ett bra val om du inte vill jobba ihjäl dig.
http://utbdb.hig.se/webkat/distans.php

palme
2005-03-15, 11:45
Skaffa ett jobb, sluta dröna och låt nån som behöver lägenheten få den.

Pez
2005-03-15, 11:50
Skaffa ett jobb, sluta dröna och låt nån som behöver lägenheten få den.
Word.
Kimo - är inte du ganska på när det gäller rättvisa, solidaritet och sånt tjafs? Kanske bara nåt jag fått för mig..

Dreas
2010-09-20, 18:23
Jag gör en bump av den här tråden:

Okej, läget är såhär att jag missade första året en kurs som nu har ersatts, jag kommer läsa igen den kursen nu till våren och sen sikta på magister/master inom företagsekonomi, kursen är en måstekurs ifall man vill vidare inom företagsekonomi, vilket jag kom på för ca 2mån sen att jag vill.

Så har ni tips på några mindre jobbiga distanskurser 50 eller helst 100% med början januari? Mina intressen är väl utöver träning, engelska och datorer(inte programmering).

Ser gärna att det bara är inlämningsuppgifter men tenta ska nog gå det med.

ante
2010-09-20, 19:26
Jag gör en bump av den här tråden:

Okej, läget är såhär att jag missade första året en kurs som nu har ersatts, jag kommer läsa igen den kursen nu till våren och sen sikta på magister/master inom företagsekonomi, kursen är en måstekurs ifall man vill vidare inom företagsekonomi, vilket jag kom på för ca 2mån sen att jag vill.

Så har ni tips på några mindre jobbiga distanskurser 50 eller helst 100% med början januari? Mina intressen är väl utöver träning, engelska och datorer(inte programmering).

Ser gärna att det bara är inlämningsuppgifter men tenta ska nog gå det med.

Nationalekonomi is teh shit, pluspoäng för att det är lite allmänbildande.

Dreas
2010-09-20, 19:32
Nationalekonomi is teh shit, pluspoäng för att det är lite allmänbildande.Problemet med den är att den är på 15hp :( Tror jag måste sikta på att vara klar innan Mars är slut för att kunna söka in på det program jag vill in på. Annars så var planen först att ta Nationalekonomi över sommaren!

stevebc
2010-09-20, 19:51
Slappa distanskurser? Ska du göra en bourgare förbannad på en måndag?

/ jrtrd från stevebc:s konto

Dreas
2010-09-20, 20:15
Slappa distanskurser? Ska du göra en bourgare förbannad på en måndag?

/ jrtrd från stevebc:s kontoEn slapp kurs i utbyte mot ett eller två stenhårda år till, bra byte imo :)

Några av kurserna jag tycker verkar passa mig som jag hittat just nu:

H0025N Historia A, Från bonde- till tjänstesamhälle: Svensk social och ekonomisk historia, 7.5 Högskolepoäng

Business Intelligence

Hälsopsykologi Kod: FV8690

Informatik GR (A), Projektledning, 7,5 hp

Tjänstekvalitet, nätbaserad, 7.5 HP

Medicinsk fysik

Någon som läst någon av dom och kan komma med kommentar? Just nu lutar det väl åt Business Intelligence eller Hälsopsykologi.

dared
2010-09-20, 20:59
Läste Krigsföring under Andra världskriget ifrån ett underifrån perspektiv. 15 hp kanske lade ner 8h eller något. Då gjorde jag iofs den "lilla uppgiften" som man bara kunde få lägsta G-betyget (E tror jag det var), men verkar ju inte spela någon roll här.

saab900
2010-09-20, 21:10
Läs något du kan ha nytta av.

Exempel:

Datorkunskap, grundläggande informatik etc. Att ha Office-kunskap på papper är aldrig fel när man söker jobb då det ofta efterfrågas. Väldigt lätt om du kan datorer redan. Du ska göra lite uppgifter i Office-programmen och Windows och maila din lärare, samt skriva en tenta i ovanstående och lite allmän datakunskap.

Ledarskap. Säger sig självt.

Företagsekonomi. Stryk den förresten :D

Teknisk engelska. Alltid en merit.

Dreas
2010-09-20, 21:15
Läs något du kan ha nytta av.

Exempel:

Datorkunskap, grundläggande informatik etc. Att ha Office-kunskap på papper är aldrig fel när man söker jobb då det ofta efterfrågas. Väldigt lätt om du kan datorer redan. Du ska göra lite uppgifter i Office-programmen och Windows och maila din lärare, samt skriva en tenta i ovanstående och lite allmän datakunskap.

Ledarskap. Säger sig självt.

Företagsekonomi. Stryk den förresten :D

Teknisk engelska. Alltid en merit.Datorkunskap har jag skickat till min studievägledare och frågat om, har läst en introkurs med typ 30% av det Datavetenskapskurserna innebär, annars är den given. Grundläggande informatik är nog inget jag kan ta då jag läst det mesta på grundnivå där.

Ledarskap funderar jag på fast undviker helst. Teknisk engelska verkar intressant men undviker helst tentamen då det med otur krockar med de två andra kurser jag kommer läsa med den.

Läste Krigsföring under Andra världskriget ifrån ett underifrån perspektiv. 15 hp kanske lade ner 8h eller något. Då gjorde jag iofs den "lilla uppgiften" som man bara kunde få lägsta G-betyget (E tror jag det var), men verkar ju inte spela någon roll här.Hittar den tyvärr inte via studera :(

dared
2010-09-20, 21:23
Hittar den tyvärr inte via studera :(

Här är kurshemsidan så kanske du hittar den via kurskoden.

http://www.miun.se/Mittuniversitetet/Utbildning/Utbildningsutbud/ATLAS/Visa-kurs/?KatalogKursId=7250

Edit: Ofan kanske bara är en sommarkurs.

Dreas
2010-09-20, 21:24
Här är kurshemsidan så kanske du hittar den via kurskoden.

http://www.miun.se/Mittuniversitetet/Utbildning/Utbildningsutbud/ATLAS/Visa-kurs/?KatalogKursId=7250

Edit: Ofan kanske bara är en sommarkurs.Mm, verkar så :)

saab900
2010-09-20, 22:57
Datorkunskap har jag skickat till min studievägledare och frågat om, har läst en introkurs med typ 30% av det Datavetenskapskurserna innebär, annars är den given. Grundläggande informatik är nog inget jag kan ta då jag läst det mesta på grundnivå där.

Ledarskap funderar jag på fast undviker helst. Teknisk engelska verkar intressant men undviker helst tentamen då det med otur krockar med de två andra kurser jag kommer läsa med den.

Hittar den tyvärr inte via studera :(

Tips: Du måste erbjudas tre tentamenstillfällen per kurs. Krockar tentamen med någon annan tenta tar du den nästa tillfälle istället. Nästa tillfälle brukar vara i samband med den första omtentan.

Dreas
2010-09-21, 06:38
Tips: Du måste erbjudas tre tentamenstillfällen per kurs. Krockar tentamen med någon annan tenta tar du den nästa tillfälle istället. Nästa tillfälle brukar vara i samband med den första omtentan.Grejen är att när jag söker master/magisterutbildningen så måste jag vara klar med resterande kurser tydligen. Alltså bara ha examensarbetet kvar. Annars brukar det ju vara så att man har tills på startdagen på sig att visa sig kvalicificerad men enligt studievägledaren är det inte så här....

Alltså ska allt utom examensarbetet vara klart i mitten av mars som jag förstått det. Eller när de nu är man söker.

Dreas
2010-09-21, 15:16
Snackat med studievägledaren: Rådet var att skippa informatikkurser då jag läst ganska många kurser inom det ämnet. Datavetenskap kunde jag tydligen heller inte ta då jag läst programmering och en Introduktionskurs som tog upp olika datordelar och lite om säkerhet på nätet.

Projektledning fick jag tipset om idag, tydligen ska de kurserna vara hyffsat lätta. Fler tips mottages, ju fler jag har att välja mellan desto bättre :)

Dreas
2010-10-10, 00:10
Dumt att skapa en ny tråd då jag kan spamma i denna: Kommer läsa en extra kurs nu under höstterminen, statistik 15hp, hur är statistik I(svårighetsgrad)? Är på grundnivå iaf och har hört ifrån flera att den första statistikkursen är rätt slapp och inte så svår såvida man är hyffsat med.

Bahir
2010-10-10, 06:23
Dumt att skapa en ny tråd då jag kan spamma i denna: Kommer läsa en extra kurs nu under höstterminen, statistik 15hp, hur är statistik I(svårighetsgrad)? Är på grundnivå iaf och har hört ifrån flera att den första statistikkursen är rätt slapp och inte så svår såvida man är hyffsat med.

Inte svårt alls (jag antar med stor säkerhet att du inte menar matematisk statistik, utan snarare statistik som man läser på exempelvis en ekonomihögskola). Se bara till att göra övningsuppgifter och tidigare tentor.

Dreas
2010-10-10, 09:44
Inte svårt alls (jag antar med stor säkerhet att du inte menar matematisk statistik, utan snarare statistik som man läser på exempelvis en ekonomihögskola). Se bara till att göra övningsuppgifter och tidigare tentor.http://www.kau.se/utbildning/kurser/STGA01/statistik den kursen är det så ja, matematisk statistik ska det inte vara, om jag inte missat något.

Bahir
2010-10-10, 09:56
http://www.kau.se/utbildning/kurser/STGA01/statistik den kursen är det så ja, matematisk statistik ska det inte vara, om jag inte missat något.

Nej, det där är "vanlig" statistik, och kursen verkar inte vara svår.

Dreas
2010-10-10, 10:33
Nej, det där är "vanlig" statistik, och kursen verkar inte vara svår.Trevligt trevligt, hoppas den är lärorik samtidigt som ganska lätt :)

pbiddy
2010-10-10, 12:21
Läste Krigsföring under Andra världskriget ifrån ett underifrån perspektiv. 15 hp kanske lade ner 8h eller något. Då gjorde jag iofs den "lilla uppgiften" som man bara kunde få lägsta G-betyget (E tror jag det var), men verkar ju inte spela någon roll här.

Ingen dum kurs det inte :)
Gjorde exakt samma fast jag la ner runt 15 timmar totalt tror jag. Enda nackdelen var att böckerna var ganska svåra att få tag på.

davvvan
2011-06-17, 13:49
Anmälde mig just nu till en sommarkurs på 7.5 hp, distans och deltid.

http://sisu.it.su.se/search/info/GG1003

Klicka in på sommar -11.

Enda infon jag hittade om kursen... Kan jag söka lån+bidrag för den eller är det för lite? Fick just sommarschemat och var betydligt glesare än vad jag hade tänkt mig och fått lovat. Tack på förhand.