handdator

Visa fullständig version : Prestera! Ett arbete av oss, till er alla.

Farzan
2005-03-15, 00:25
Hej!

Som ni kanske förstod av namnet håller jag och min vän på med ett arbete vid namn Prestera! Den borde vara klar inom en månad och då ska jag lägga upp den på nätet för alla som må vara intresserade.

Vad är detta för arbete?
Vårt mål är att skriva ett arbete som alla kan ha använding av.
Själva tanken med denna arbete är att sammanfatta och ta upp mycket av det nödvändiga som finns inom flera hälsoböcker och sammanfoga dom till ett arbete.

Vårt mål är att hålla arbetet på ungefär 20 - 30 sidor. Där vi tar upp så mycket som möjligt av det viktiga. Och förklarar det på ett enkelt och lättförstått vis. Den är indelad i 4 delar.

(exempel på innehåll)
Del 1.
Almän kunskap som behövs
t.ex.
Glykemisk index
Vatten
näringslära
vad man inte ska göra
många fler

Del 2. Att gå ner i vikt. Bantning
t.ex.
vad man ska äta
vilken diet man ska använda
fördelar med en effektiv fettförbränning
Myt. fungerar punktförbränning?
Lightprodukter
många fler

Del 3. Att gå upp i vikt. Styrketräning
träningschema
vad man ska äta
vad man ska undvika
gym-etikett
förklaringar för övningar

Del 4. Egna tester

Vi ska testa dieten som vi ska rekomendera. Vi pendlar mellan Atkins diet och lågkalori diet. Personligen föredrar jag atkins, det gav mig snabba och bestående resultat. Men jag är öppen för diskussion.

Vi har även påbörjat en träning som testar vår egen chema. Vi ska använda oss av före och efter bilder, fast de kommer dock vid en senare uppdatering. Inte den vid "releasen" i april.

Detta kommer att vara ett arbete för dom som vill lära sig mycket av det nödvändiga. utan att kolla på flera källor.
Vi gör vårt bästa för att nå ett gott resultat. Prestera! ska läggas upp på nätet gratis så alla i behov av den kan använda den.

Nu, anledningen till att jag kommer nu med information om arbetet istället för när den är klar är på grund av att jag behöver veta om det kommer att vara lika stort som jag hoppas på. Helt enkelt, om många har behov av vårt arbete.
Vi siktar på att folk ska skicka arbetet till de personer som är inom området fitness och som är intresserade av att lära sig mer.

Om den är väldigt bra och omfattande, finns det någon möjlighet att den kommer att bli stor? Jag är öppen för positiv kritik och diskussioner.

Om någon är intresserad av arbetet medans vi skriver på den, låt mig bara veta så kan vi lösa någon.

Tack i förskott.

pellepedal
2005-03-15, 16:32
Ok.. *rolleyes*

Det finns väldigt många e-böcker och så om träning och kost..
Men inte många som verkligen är nåt att ha... Vad får eran att skilja sig från mängden? Varför ska vi läsa just erat arbete?
Jag vill inte klaga på erat arbete innan jag läst det, men ni verkar ju bara skriva om sånt som MÅNGA andra före er har skrivit om...

z_bumbi
2005-03-15, 16:44
Om den är väldigt bra och omfattande, finns det någon möjlighet att den kommer att bli stor?

Är den väldigt bra och omfattande så kommer den att bli stor, inte riktigt på det sätt som du menar däremot...

Det är ett extremt stort område och på 30-40 sidor kommer ni bara kunna rabbla upp massor av påstående och inte kunna resonera om olika tolkningar av dessa, så det kanske ger den totala nybörjaren något men mer är det inte. Det är alltså inget att skicka runt till folk som redan har läst på en del inom området då det lilla ni kan täcka inom varje område redan finns på så många andra ställen.

Det saknas iofs en bra nybörjarguide vad gäller träning så syftet är lovvärt men då gäller det även att hålla det på en sådan nivå att det just är nybörjarkarraktär på det hela.

boxsquat
2005-03-15, 16:58
Vad har gym-etikett med någonting att göra? Är ni instruktörer, dietister eller allmänuppfostrare?

Pez
2005-03-15, 17:16
Vad har gym-etikett med någonting att göra? Är ni instruktörer, dietister eller allmänuppfostrare?
Hey - vi är svennar, vi tycker sånt är viktigt.
Sluta förtrycka oss "len".

Farzan
2005-03-15, 18:35
Det vi siktar på är att ha den nödvändiga informationen. Exempelvis ska vi inte berätta om hur en protein är uppbyggd och vad enzymer är. Vi ska helt enkelt förklara vad den används till och vart den finns.

Pellepedal, du har rätt. Det finns många e-böcker ämnet. Men jag har läst en del och så vitt jag vet finns det ingen som berättar om både viktuppgång, nedgång och almän information på ett lätt och enkelt vis.

Här har vi ett exempel på vår förklaring till GI. Vilket hör till kapitlet almän information. Nyskriven och kommer att förbättras med tiden.

__________________________________________________ _______________
Glykemiskt index och blodsockret.

Glykemiskt index är ett mått på hur blodsockret förändras efter måltiden. Det förkortas GI, och kommer inte bara att påverka fettförbränningen, utan även uthållighet och hälsa.
Livsmedel med rätt GI kommer att förbättra fettförbränningen medans fel GI värden kommer att försämra den. Då fel värden även ökar fettinlagringen.

Hur fungerar GI?
Om du till exempelvis äter 50 gram kolhydrater i form av vitt bröd kommer ditt blodsocker att förändras. Destå snabbare blodsockret stiger av ett livsmedel destå högre GI har det. Vitt bröd har man givit ett GI på 100. Om ett livsmedel tas upp snabbare i blodet får den ett högre värde än 100.

Vad spelar blodsockret för roll?
Din kropp kämpar ständigt med att hålla blodsockret på en stabil nivå. En stabil nivå är nödvändig eftersom ett lågt blodsocker är inte bra för kroppen. Framförallt för hjärnan, men även immunförsvaret behöver en konstant tillgång på glukos, vilket är densamma som blodsocker. Om du drabbas av lågt blodsocker kommer detta att märkas direkt.

Drabbas man av lågt blodsocker blir man
• Trött
• hängig
• Grining
• Okoncentrerad

Vissa får darrande händer och en stark obehagskänsla. På längre skikt blir immunförsvaret försvaget och drabbas lättare av infektioner och detta vill kroppen motverka genom att bli hungrig eller sugen på något. Kortisol avsöndras även och detta kommer att frigöra kolhydrater som finns i levern. Men när dessa depåer är slut så kommer muskelmassa att brytas ner och höga nivåer av kortisol ökar fettinlagringen.

Hur graderas det glykemiska indexet?

Upp till 70 = långsamma kolhydrater
70-90 = medelsnabba kolhydrater
över 90 = snabba kolhydrater.

Vad gör livsmedel med för hög GI med din form?

• Fettförbränningen blir mindre effektiv.
• Omvandling av kolhydrater och protein till fett ökar.
• Risken för övervikt ökar.

Eller vår förklaring till protein.

(bild som visar typiska livsmedel med protein.)
Protein
Protein är kroppens absolut viktigaste byggsten. Nästan allt i kroppen, förutom skellettet och nervsystemet, domineras av proteinet som byggsten. När du äter livsmedel med proteiner bryts det ner. Den kan brytas ner till energi, eller användas som byggstenar i någon vävnad. Om det bryts ner till energi ger ett gram protein 4kcal.
Protein är ett väldigt viktigt näringsämne för dig som vill hålla fettförbränningen igång. Man blir inte fet av protein och det är gynnsamt för viktminskningen. Detta beror på att protein förändrar hormonbalansen i kroppen och flera fettförbrännande hormoner ökar när proteinintaget blir större.

Vart finns protein?
Protein finns i animaliska livsmedel som kött, fisk, fågel, ägg och mjölkprodukter, men även i vegetabiliska livsmedel som spannmål och bönor.

Protein är dessutom väldigt mättande. Det är den mest mättande näringsämnet
i förhållande till energin den tillför. Detta innebär att du kan hålla dig mätt utan att få i
dig för mycket energi. Protein är också väldigt viktigt för musklerna då den behövs för att bygga upp eller bevara musklerna.

Upplägget är finare i microsoft word och där har vi textrutor. Men texten är densamma. Stavningskontroll och korigering kommer att göras när hela arbetet är klart. Då har vi tänkt gå igenom den med någon med detta som yrke. Så vi är helt säkra på att vår fakta stämmer till 100%.

Gym-etikett är nog inget bra ordval, jag ber om ursäkt för det.
Meningen var helt enkelt att man ska förklara hur övningar går till. Vilket jag nu inser att jag skrev två gånger. Det fixar jag till. Vi är bara almän uppfostrare som valde detta som projekt.

Detta arbete är inte menat för dom som redan är väldigt kunnig inom området, utan dom som är villiga att lära sig men inte har mycket kunskap inom området. Detta kommer även att kunna användas som en bantnings guide och en träningsguide. En guide som skulle passa väldigt bra för nybörjare.

Tack för svaren. Det känns bra med feedback.

Farzan
2005-03-15, 18:49
Så här kommer almäna delen av vårt arbete vara uppbyggd. Klart och tydligt är ett av våra mål. Andra exempel om proteinet och GI finns ovan.

Vatten, den hälsosammes dryck.

Vatten är det viktigaste näringsämnet för alla som tränar. Om du är lite törstig. Drick vatten. Sen om du inte är törstig, drick lite mer. Kroppen består till stor del av vatten och om du har för lite vatten i kroppen så kommer det att påverka din prestanda.
Det räcker med att tappa ett par procent av kroppsvikten i form av vätska för att uthålligheten ska försämras. Detta är speciellt viktigt för uthållighetsidrotter eftersom dessa kräver en god blodcirkulation.

Några av vätskans funktioner.
• Avkylning av kroppen
• Transport av syre till musklerna och koldioxid från musklerna.
• Transport av näringsämnen.

Vad händer med mig om jag dricker för lite?
Underskatta aldrig vattnets egenskaper. Om du blir uttorkad blir blodcirkulationen sämre, vilket har flera negativa effekter. Du presterar mindre, risken för skador ökar och fettförbränningen sjunker vid uttorkning.

Muskelnebrytningen ökar också vid uttorkning. Om det finns för lite vatten i kroppen så kommer muskeln att skrumpla ihop och börja brytas ner. Men om du dricker mycket vatten så ökar trycket i muskeln vilket ger en signal till muskeltillväxt. Därför är det viktigt att dricka vatten regelbundet under dagen. Du kanske inte känner att du är riktigt törstig med din kropp känner det. En annan effekt av muskelbrytningen är att fettförbränningen minskar. Muskler kräver rikligt med energi och mindre muskler kräver därmed mindre energi.

Hur mycket ska jag dricka?
Regeln är att du ska dricka 1-2 liter vätska per dag. Detta varierar beroende på kroppens massa, och vad du gör under dagen. Du ska även dricka mer om det är varmt utomhus eftersom behovet ökar. Något annat som är viktigt är vad du dricker. Drycker som alkohol och koffeindrycker orsakar ökad vätskeförlust. Om du ska dricka något bör det helst vara kallt vatten, det upptas bättre och tar inte med sig ämnen som hämmar vätsketillförseln.

Dessa fyra är bäst att dricka Dessa fyra är sämst att dricka
Vatten Kaffe
Sportdrycker Alkoholhaltiga drycker
Mjölk Te
Juice Läsk med koffein

jakke
2005-03-15, 18:50
Man ska dricka extra om det är kallt också.

Farzan
2005-03-15, 18:53
Man ska dricka extra om det är kallt också.

Sant, jag har hört att kallt vatten upptas bättre av kroppen. Men jag ville få det veriferat innan jag skrev ner det. Är det detta du syftar på?

Metal_boy_
2005-03-15, 18:54
Jag gillar bra kostvanor som baseras på fakta av många olika faktorer och funktioner, gillar inte enformiga sk "metoder" som förknippas direkt med bantning, som inte alls låter sunt.

Bra mat ska det vara helt enkelt.

emmphiil
2005-03-15, 18:57
Får man fråga Presterapojkarna om ålder? Tänkte att det är bäst att göra det innan jag börjar pilla sönder språket i texterna....

Baan
2005-03-15, 18:59
Sant, jag har hört att kallt vatten upptas bättre av kroppen. Men jag ville få det veriferat innan jag skrev ner det. Är det detta du syftar på?

kanske inte riktigt det som avses men kroppen värmer upp allt vatten till kroppstemperatur (har jag för mig) så att varmt vatten kan lämna kroppen snabbare och självklart tvärtom för kallt vatten.

Farzan
2005-03-15, 19:00
Jag gillar bra kostvanor som baseras på fakta av många olika faktorer och funktioner, gillar inte enformiga sk "metoder" som förknippas direkt med bantning, som inte alls låter sunt.

Bra mat ska det vara helt enkelt.

Vi ska använda oss av atkins metoden eller Fredrik Pauluns metod. Det är under diskussion. Vi ska även förklara varför de fungerar som de gör och samtidigt testa vår förklaring av dieten på två personer. Så, det kommer inte bara att stå "gör si och så" Utan även information om varför. Men samtidigt ska vi undvika att förklara allt för djupgående eftersom det finns en gräns då information går från nödvändig och lärorik till överkurs och komplicerad.

Vart den gränsen går kommer att skiftas beroende på feedbacken. Fast personligen tror jag att det vi kommer att skriva kommer att vara tillräcklig. Men Självklart är vi villiga att fylla ut på delar som må vara bristfälliga.

Farzan
2005-03-15, 19:07
Får man fråga Presterapojkarna om ålder? Tänkte att det är bäst att göra det innan jag börjar pilla sönder språket i texterna....

Vi är båda födda 1986.

Jag är fullt medveten om språkfelen i texterna. Som sagt, dessa är "tillfälliga" texter inför den sista slutkorigeringen. Allt kommer att bli renskrivet och rättad. Inom en vecka kommer mycket att vara renskrivet och då kan jag försäkra er att språket kommer att vara felfritt.

Arbetet kommer att gå igenom tre faser.

1. (vår nuvarande fas)
Då vi skriver ner allt hastigt.

2. Då vi renskriver allting och ser till att det är i bra form.

3. Språket kommer att kontrolleras av en svenska lärare och informationen kommer också att kontrolleras.

För tillfället ber jag er att ignorera språket då texten bara är temporär som en grund för det riktiga arbetet.

Metal_boy_
2005-03-15, 19:12
Vi diskuterar om vi ska använda oss av atkins metoden eller Fredrik Pauluns metod. Vi ska även förklara varför de fungerar som det gör och samtidigt testa vår förklaring av dieten på två personer. Så, det kommer inte bara att stå "gör si och så" Utan information om varför. Men samtidigt ska vi undvika att förklara allt för djupgående eftersom det finns en gräns då information går från nödvändig och lärorik till överkurs och mer komplicerad.

Vart den gränsen går kommer att skiftas beroende på feedbacken. Fast personligen tror jag att det kommer att det vi kommer att skriva kommer att vara tillräcklig. Men Självklart är vi villiga att fylla ut på delar som må vara bristfälliga.

Bra Mat
------------------------------------------------------
Fettsnåla proteinkällor

Bra fettkällor

Långsamma kolhydrater (om ej efter träning)

Grönsaker
Lära om att skilja på kolhydrater och kolhydrater

Lära om vad som innehåller bra fett och vad som innehåller dåligt fett

Lära om magra proteinkällor.

Lära om snabbheten på kolhydrater

Lära om vilka grönsaker som är bra/frukt

ca 4-6 måltider om dagen är lämpligt

Min åsikt: skystera mått och vikt istället för att räkna kcal och prova dig fram.

m.m.

jakke
2005-03-15, 19:15
Menar att om det är kallt ute så ökar vätske behovet ganska mycket.

emmphiil
2005-03-15, 19:16
[QUOTE=Farzan]...Språket kommer att kontrolleras av en svenska lärare QUOTE]

Nja, snarare av en svensklärare (var tvungen :P)...

Annars låter det väl vettigt. Påminner om mitt Projektarbete jag skrev för ett par år sedan. :thumbup:

Farzan
2005-03-15, 19:20
Tack Metal_boy_

Det där kommer vi att förklara eftersom vi anser att det är nödvändig information.

Vilken diet föredrar du? Själv har jag testat Atkins och jag är nöjd med resultatet. Jag har hört väldigt bra saker om Pauluns diet, så jag tvivlar inte på att båda är bra.

Farzan
2005-03-15, 19:24
[QUOTE=Farzan]...Språket kommer att kontrolleras av en svenska lärare QUOTE]

Nja, snarare av en svensklärare (var tvungen :P)...

Annars låter det väl vettigt. Påminner om mitt Projektarbete jag skrev för ett par år sedan. :thumbup:

hahah. Att stava fel på svensklärare vara nog lite ironiskt. :D

Vi har det också som projektarbete. Det kändes som ett bra val eftersom det är något vi är intresserade av och det är också något som förhoppningsvis kan hjälpa andra.

Farzan
2005-03-15, 19:26
Menar att om det är kallt ute så ökar vätske behovet ganska mycket.

Det är sant, det får jag lägga till. Tack.

Froddan
2005-03-15, 19:54
Kul projekt! Lycka till grabbar! *flex*

Farzan
2005-03-15, 20:03
Kul projekt! Lycka till grabbar! *flex*
Tack Froddan. Vi ska göra vårt bästa!

Jay-Z
2005-03-15, 20:05

Du hann före, attans. ;)

Tycker tanken är god, speciellt som ni verkar göra detta pro bono. Bra initiativ, jag hade önskat att en nybörjarguide till kost och träning fanns när jag precis började träna.

Metal_boy_
2005-03-15, 21:02
Tack Metal_boy_

Det där kommer vi att förklara eftersom vi anser att det är nödvändig information.

Vilken diet föredrar du? Själv har jag testat Atkins och jag är nöjd med resultatet. Jag har hört väldigt bra saker om Pauluns diet, så jag tvivlar inte på att båda är bra.

Jag använder mig inte av en viss metod. På ett livsmedel som jag använder så checkar jag upp för och nackdelar, det som överväger rättar jag mig efter. Tex så har potatis lite högre GI än pasta och ris(parboiled), dock är potatis fullsprängd med bra egenskaper.

kimonque
2005-03-15, 21:14
Lycka till! Blir riktigt kul o läsa sen! :thumbup:

emmphiil
2005-03-15, 21:27
Lycka till! Blir riktigt kul o läsa sen! :thumbup:

Instämmer med föregående talare...

Farzan
2005-03-15, 21:55
Tack alla! Det känns bra att veta.

Vi ska försöka att vara klara med första upplagan nästa vecka. Då får ni läsa den.

hangatyr
2005-03-16, 07:54
jag tror att ni spänner över ett allt för STORT område. försök att göra ämnet lite smalare, annars komerm det, som någon sade, bara bli ett upprabblande av påståenden. tänk vidare på källhänvsiningar etc.

jag antar att detta är ett gymnasieprojekt, men det skadar inte att läsa på lite om forskningsmetodik och hur man lägger upp en akademisk rapport. det imponerar om inte annat på läraren och ger lite försprång inför eventuella framtida högskoleuppsatser.

Farzan
2005-03-16, 12:19
Ja, området är stort. Det är sant, men om vi bara fokuserar extra mycket på nånting så skriver vi bara något som redan finns. Vi visste att det skulle vara svårt att skriva det här när vi startade, men ingen sade att det skulle vara lätt.

Vi får ge det ett försök och om det händer att vi bara rabblar upp påståenden på ett stycke så gör vi om stycket och ser till att den håller vår standard.

Våra källor är självklart, forumet. Fredrik Pauluns böcker, 2 träningsböcker och olika sidor. Hur man lägger upp en akademisk rapport får jag kolla upp. Jag vet hur man gör det grundläggande men eftersom detta är ett riktigt stort arbete så skadar det inte att läsa på lite extra.

hangatyr
2005-03-16, 14:01
kolla i bilbioteket efter böcker med titlar i stil med "Forskningsmetodik" eller dylikt.