handdator

Visa fullständig version : Förbränningsträning under "fettförminskningsperiod"

Prowler
2005-03-14, 19:44
Med tanke på att var och varannan tråds rubrik nu innehåller det snart söndertjatade ordet "deff" så tar jag ett annat ord...

Sitter och grunnar lite på min fettförminskningsperiod som jag tänkte börja med under April. Tacksam för svar på följande frågor:

1.Att dra ut och förbränningsträna efter ett styrketräningspass skall ju inte vara det bästa för muskelbyggnad sägs det ju, bättre att ta det enskilt en annan dag. Men om man som jag styrketränar fyra ggr. i veckan och gärna vill ha en vilodag på helgen så kan jag ju bara klämma in två förbränningspass i veckan, är det tillräckligt egentligen? Eftersom det ändå är en fettförminskningsperiod som man ändå inte skall räkna med att bygga muskler under så kanske det inte gör något om jag trycker in förbränningspass efter styrketräningen ibland också? Skulle följande mix av styrketräning och förbränning funka tro?

Mån: Bröst Axlar Förbränning (kort)
Tis: Rygg, Biceps
Ons: Förbränning (långa versionen).
Tors: Triceps, underarm, mage Förbränning (kort)
Fre: Fram-, baksida ben, vader.
Lör: Vila. Men morgonpromenad
Sön: Förbränning (långa versionen).

2. Är det någon av er som reglerar maten efter om ni har förbränningstränat eller inte? Om jag tex minskar ner 500 kcal på de dagar jag styrketränar så hamnar jag ju på ännu mera minus de dagar jag även förbränningstränar, kan det bli en risk att man hamnar för lågt och blir katabol? Borde ju inte spela någon roll om man ser det på tex en veckoperiod då vissa dagar skulle ha lite mer minus än andra. Om jag dessutom alltid ser till att ligga på ca 2 gram protein per kroppsvikt så kan man väl vara ganska säker?

Tack för mig!

MyungChul
2005-03-14, 19:52
har du inte förmågan att träna kanske 2 gånger om dagen? en gång tidigare, och en gång på kvällen kanske?

Prowler
2005-03-14, 19:59
har du inte förmågan att träna kanske 2 gånger om dagen? en gång tidigare, och en gång på kvällen kanske?

Förmågan har jag nog, men inte tiden. Jag jobbar 7-16 och att träna innan 6 på morgonen eller på lunchen funkar bara inte. Det skulle vara på helgen då, men som husägare hinner jag inte klämma in träning två ggr./dagen på helgen, det får bli förbränning på morgonen. Tack för synpunkten i alla fall. Tror du inte schemat skulle funka? För- och nackdelar?

MyungChul
2005-03-14, 23:54
funkar göre det nog, men min personliga åsikt är att inte sätta dagar på olika muskelgrupper.. jag brukar köra det jag tycker behövs/det jag vill köra.. självklart har jag någon sorts koll så det inte går 5 månader mellan varje gång jag tränar axlar osv.. men lyssna på din kropp, behöver du vila så vila. eller lågintensiv träning.. inget löppass på 3h inte :thumbup:

Olsson
2005-03-15, 10:38
Det är ganska likt mitt upplägg. Brukar promenera 2-3 ggr i veckan på vardagarna oxå.

En grej jag la om inför deffen var att jag ändra från 4 till 3-split. Jag kör rygg och ben tillsammans på onsdagar. Då får jag maximal vila i benen till mitt långlöpningspass på tisdagen. Samt undviker träningsvärk i korsryggen (som är omöjlig o springa med för mig). Sen kör jag lite löparintervaller på lördagen.

Kan va något att fundera på om du får liknande problem. Annars är det bara o tuta o köra.

Prowler
2005-03-15, 12:30
Det är ganska likt mitt upplägg. Brukar promenera 2-3 ggr i veckan på vardagarna oxå.

En grej jag la om inför deffen var att jag ändra från 4 till 3-split. Jag kör rygg och ben tillsammans på onsdagar. Då får jag maximal vila i benen till mitt långlöpningspass på tisdagen. Samt undviker träningsvärk i korsryggen (som är omöjlig o springa med för mig). Sen kör jag lite löparintervaller på lördagen.

Kan va något att fundera på om du får liknande problem. Annars är det bara o tuta o köra.

Låter bra det! Jag tror jag börjar med detta upplägg så får vi se om jag känner att jag behöver ändra något. Hur har deffen gått för dig då?

Någon fler som har synpunkter?

Olsson
2005-03-15, 14:34
Låter bra det! Jag tror jag börjar med detta upplägg så får vi se om jag känner att jag behöver ändra något. Hur har deffen gått för dig då?

Jotack, jag sitter här och mumsar på choklad :)

*popcorn*